• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 27020
+
-

یوزهای توران، قربانی بی‌مسئولیتی وزارت راه

وزارت راه به تعهد 2سال قبل خود برای فنس‌کشی کریدور عبور یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی مشهد عمل نکرده است

سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال‌جاری، 2میلیارد تومان برای فنس‌کشی کریدور عبور یوزپلنگ آسیایی در بزرگ‌ترین جاده ترانزیتی کشور اختصاص داده و 4کیلومتر اصلی مسیر از دو طرف را فنس‌کشی کرده است اما وزارت راه بر تعهدات خود برای فنس‌کشی این مسیر هنوز عمل نکرده است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به بزرگراه میاندشت - عباس‌آباد در استان سمنان که از محورهای اصلی کشور و جاده ترانزیتی و مواصلاتی تهران- مشهد است و حضور یوزپلنگ‌های آسیایی در این محدوده گفته:‌ این جاده از داخل یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌ها و کریدورهای حیات‌وحش ایران عبور می‌کند و به همین دلیل در سالیان اخیر بر اثر افزایش تردد جاده‌ای در این منطقه، شاهد افزایش تلفات یوزپلنگ آسیایی بوده‌ایم. در 5سال اخیر رفت‌وآمد در این کریدور باعث مرگ 6یوزپلنگ آسیایی شده است. به گفته حمید ظهرابی، 2سال پیش طی تفاهمنامه‌ای بین وزارت راه و سازمان حفاظت محیط‌زیست مقرر شده بود در این منطقه فنس‌کشی انجام شود، اما متأسفانه این وزارتخانه تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده است. وزارت راه منابعی نیز برای اجرای این طرح درنظر گرفته اما آن را اجرایی نمی‌کند و مشخص نیست که چرا فرایند به‌کارگیری پیمانکار برای این پروژه بسیار کوچک، طولانی شده است.

او افزود: در سال‌جاری سازمان حفاظت محیط‌زیست حدود 2میلیارد تومان از منابع ملی به استان سمنان اختصاص داده است و قرار شد ۴کیلومتر اصلی مسیر از دو طرف را فنس‌کشی کنند و خوشبختانه این عملیات اجرایی شده است. البته منتظریم مشکلات وزارت راه نیز برطرف شده و مابقی کار را انجام دهد. این فنس‌کشی‌ها مسیرهایی را که یوزپلنگ از آن عبور کرده و وارد جاده می‌شود مسدود کرده و یوز را به روگذر‌ها یا پل‌هایی که وجود دارد هدایت می‌کند. هوشنگ ضیایی- کارشناس برجسته محیط‌زیست- پیش از این به همشهری گفته بود ایمن‌سازی‌ محل عبور یوزها و همچنین ایجاد تونل برای عبور حیوانات، در شرایطی که جاده از قبل احداث شده، بهترین چاره است تا خسارت‌ها کاهش یابد. البته او گفت‌:ای کاش قبل از احداث جاده‌ها به این مسائل فکر شود. به گفته ضیایی، عبور از تونل برای حیات وحش دشوار است. بنابراین بهتر است برای عبور خودروها تونل احداث شود؛ به‌طوری که عبور و مرور حیات‌وحش هم از روی تونل فراهم شود.او تصریح می‌کند که بزرگ‌ترین تهدید حیات‌وحش،تصادفات جاده‌ای است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید