• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 27018
+
-

تصمیم عجیب در گردشگری؛ پورسانت 2برابری برای شرکت‌های خارجی

رئیس فراکسیون گردشگری: سازمان میراث‌فرهنگی اختیار پرداخت پورسانت به شرکت‌های خارجی ندارد

گردشگری
تصمیم عجیب در گردشگری؛ پورسانت 2برابری برای شرکت‌های خارجی

محمد باریکانی/خبر‌نگار

«سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نقشه‌راه برای جذب گردشگر به ایران ندارد.» ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران این جمله را در واکنش به اظهارات دیروز محمد محب‌خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی که گفت، پرداخت پورسانت به شرکت‌های خارجی که گردشگر به ایران می‌فرستند را 2برابر کرده است، اعلام کرد.
محمد محب‌خدایی دیروز به مهر گفته بود: «با توجه به افزایش نرخ دلار، پورسانت‌هایی که شرکت‌های خارجی می‌توانند از طرف ما داشته باشند را افزایش داده‌ایم، یعنی اگر یک نفر از آذربایجان برای ترکیه گردشگر می‌فرستد و از این طریق ۲۰دلار سود می‌کند، ما به آژانس آذربایجانی ۴۰دلار سود می‌رسانیم تا گردشگر بیشتری برای ایران بفرستد.» 

اگرچه وعده‌های چندین‌باره رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و معاون گردشگری او درخصوص اختصاص ارز دولتی به بخش گردشگری تحقق نیافت و درنهایت ارز گردشگری آزاد شد و حتی بیشتر از نرخ بازار نیز فروخته شد، اما حالا محمد محب‌خدایی گفته است که اختلاف نرخ ارز برای گردشگری ایران مفید است. او گفت که قصد دارد برنامه جدید خود برای دوبرابر‌شدن پورسانت شرکت‌های خارجی گردشگر‌فرست به ایران را به شرکت‌های توریستی کشورهای دیگر اعلام و با آنها در این‌باره مذاکره کند. محب‌خدایی به همین بهانه نیز می‌خواهد سفری به کشور آذربایجان داشته باشد تا جامعه تورگردانان و هتل‌های 2کشور با هم مذاکره کنند و پکیج‌ها و بسته‌های ایران معرفی و در اختیارشان قرار داده شود.

معاون گردشگری کشور گفته است که برنامه جدید او برای 2برابر‌کردن پورسانت شرکت‌های خارجی گردشگر‌فرست به ایران با این هدف صورت گرفته ‌که جریان تبلیغات گردشگری را معکوس کند، چرا‌که به‌زعم او، اکنون آژانس‌های ایرانی هستند که گردشگری کشورهای دیگر را در ایران تبلیغ می‌کنند، درصورتی‌که باید برعکس باشد و آژانس‌های کشورهای دیگر درباره ایران تبلیغ کنند. به همین دلیل آژانس‌های کشورهای دیگر باید به این موضوع برسند که درآمد خوبی از سفر توریست‌ها به ایران کسب می‌کنند.

واکنش به پرداخت پورسانت به خارجی‌ها

برنامه جدید و البته به‌زعم برخی تشکل‌های گردشگری کشور، «عجیب» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در شرایطی اعلام شده است که بسیاری از آنها پرداخت پورسانت آن‌هم به مبلغ 2برابر به شرکت‌های خارجی را اقدامی غلط می‌دانند. حتی برخی تشکل‌ها از مبلغ پیشین پورسانت‌های پرداخت‌شده ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته‌اند نه از رقم پورسانت‌های پیشین و نه از رقم پورسانت‌های جدیدی که معاونت گردشگری به شرکت‌های خارجی پرداخت کرده و می‌کند، خبر دارند.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران یکی از مخالفان جدی تصمیم جدید محمد محب‌خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی است که در گفت‌وگو با همشهری از این تصمیم جدید ابراز شگفتی کرده است.
پورفرج می‌گوید: حرف‌هایی که آقای محب‌خدایی در این زمینه زده، به‌دلیل ناآشنایی به صنعت گردشگری است. 

رئیس جامعه تورگردانان ایران تأکید کرد: «اگر آقای‌محب‌خدایی راست می‌گوید که به فکر گردشگری ایران است، چه نیازی به پرداخت پورسانت برای آوردن گردشگر به ایران آن هم به شرکت‌های خارجی است؟ 182شرکت گردشگری در داخل کشور با هزینه شخصی سالانه به 11نمایشگاه خارجی گردشگری می‌روند و هر کدام مبلغی بین 500میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه می‌کنند تا ایران را به جهان معرفی کنند. اگر آقای محب‌خدایی راست می‌گوید و پول دارد، بیاید از همین شرکت‌ها حمایت کند. بیاید بروشور و کاتالوگ به زبان‌های مختلف جهان چاپ کند و در اختیار این شرکت‌ها بگذارد تا آنها بدون اقلام تبلیغاتی به نمایشگاه‌های خارجی اعزام نشوند.»

پورفرج اظهارات معاون گردشگری مبنی بر 2برابر‌‌کردن پورسانت شرکت‌های خارجی برای فرستادن گردشگر به ایران را «سنگ بزرگی» خوانده ‌که علامت نزدن است.
او می‌گوید: «آقای محب‌خدایی کجا می‌تواند به شرکت‌های خارجی پول بدهد؟ اصلا این هزینه از کجا باید تأمین شود؟ به چه دلیل ایشان این سخنان را در بخش گردشگری مطرح می‌کنند؟»

گردشگری بدون برنامه، بدون نقشه راه

رئیس جامعه تورگردانان ایران با تأکید بر اینکه رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون گردشگری او برنامه و نقشه راه گردشگری ندارند، گفت: «معاون گردشگری یک‌روز می‌آید و موضوع ایجاد اشتغال را مطرح می‌کند و روز دیگر می‌گوید بازاریاب تربیت می‌کند درحالی‌که هیچ‌کدام از شعارهای او اجرایی نشده است.»

پورفرج تأکید کرد: «امسال اگر شرکت‌های خدمات گردشگر ایران با وضعیتی که ایجاد شده است تعدیل نیرو نکنند، شاهکار کرده‌اند. در داخل ایران بازاریاب‌ها و آژانس‌هایی فعالیت می‌کنند که سال‌ها برای جذب گردشگر به ایران زحمت کشیده‌اند و ایشان می‌گوید می‌خواهد بازاریاب تربیت کند. گروه‌هایی توسط بازاریاب‌ها و شرکت‌ها به ایشان معرفی شده که متأسفانه بعدا خودشان رفته‌اند با آنها وارد مذاکره و با نرخ بسیار پایین با آنها وارد معامله شده‌اند.»

او با انتقاد از معاون گردشگری که بدون مشورت با بخش خصوصی کارهایی در بخش گردشگری انجام می‌دهد و برخی سخنان بی‌پایه و اساس می‌زند، گفت: «از آقای‌مونسان بپرسید با کدام نقشه راه گردشگری به سازمان میراث فرهنگی آمده است؟ بپرسید چرا  هیچ‌کدام از طرح‌هایی که در حوزه گردشگری مطرح کرده تاکنون عملیاتی نشده و برنامه کارشناسی‌شده‌ای نیز برای آنکه بنشیند با بخش خصوصی صحبت کند، ندارد. درحالی‌که باید اگر حرفی در بخش گردشگری دارد باید پیش از طرح آنها در فضای عمومی با بخش خصوصی در مورد آن مشورت کند. از آقای‌محب‌خدایی بپرسید شما از کجا پول آورده‌اید که حالا می‌خواهید به شرکت‌های خارجی پورسانت بدهید برای آنکه گردشگر به ایران بفرستند؟ ایشان چرا این حرف‌های بی‌پایه و اساس را مطرح می‌کند؟ »

رئیس جامعه تورگردانان ایران تاکید کرد: «معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی برنامه و نقشه راه در بخش گردشگری ندارد. با بخش خصوصی هم مشورت نمی‌کند و مشاوران او نیز در حوزه گردشگری آشنایی کاملی ندارند و نتیجه تمام اینها می‌شود همین حرف‌هایی که ایشان در بخش گردشگری مطرح می‌کند.»

او سخن از پرداخت پورسانت 2برابری به شرکت‌های خارجی برای جذب گردشگر به ایران را بی‌ربط و بی‌پایه و اساس خواند و خطاب به مسئولان سازمان میراث فرهنگی افزود: با کدام نقشه راه گردشگری وارد گردشگری کشور شده‌اید؟

پرداخت مشوق‌های داخلی به‌جای دادن پورسانت به شرکت‌های خارجی

جبار کوچکی‌نژاد، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در پاسخ به اظهارات معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور که اعلام کرد، پورسانت شرکت‌های خارجی را برای اعزام گردشگر به ایران 2برابر کرده است، گفت: در این مقطع زمانی که نیاز ضروری به ارز و البته ارتباطات بیرونی داریم، می‌توانیم به جای پرداخت پورسانت به شرکت‌های خارجی از مشوق‌های مختلف بهره بگیریم.
این نماینده مجلس گفت: به جای دادن پورسانت 2برابری به شرکت‌های خارجی باید به هتل‌ها و مراکز اقامتی یارانه پرداخت کنند تا قیمت‌ها برای جذب گردشگر بیشتر به ایران کاهش بیابد نه اینکه سازمان میراث فرهنگی و معاونت گردشگری خود مستقیم به این موضوع ورود کند. کوچکی‌نژاد با اعلام اینکه راه بهتری به جای پرداخت پورسانت به شرکت‌های خارجی برای اعزام گردشگر به ایران وجود دارد، گفت: بهتر است سازمان میراث فرهنگی به هتلدارها و مراکز گردشگری بگوید که 50درصد هزینه را از گردشگران بگیرند و 50درصد مابقی را نیز خودش یارانه به این مراکز پرداخت کند تا سفر به ایران برای گردشگران خارجی ارزان‌تر شود و علاقه سفر به ایران نیز بیشتر شود.

او با تأکید بر اینکه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور این اختیار را ندارد که پورسانت به شرکت‌های خارجی پرداخت کند، گفت: جذب گردشگر به ایران و ایجاد علاقه برای سفر به ایران در کشورهای خارجی کاهش هزینه خدمات در کشور و تبلیغات درست برای سفر به ایران است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید