آزادسازی قیمت خودرو روی میز دولت
شمارش معکوس برای آزادسازی قیمت خودرو با ارائه درخواستهای قطعهسازان، خودروسازان و وزارت صنعت به رئیسجمهوری آغاز شده و این موضوع در هیأت وزیران در حال بررسی است.
به گزارش همشهری، کاهش عرضه و رشد قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار به اوج خود رسیده و بهنظر میرسد با توجه به رشد هزینه تمامشده تأمین مواداولیه، تولید قطعات و مبنا قرار گرفتن نرخ ارز 9هزار تومانی برای واردات و ترخیص قطعات خودرو، دولت چارهای جز آزادسازی قیمت خودروهای داخلی ندارد. دیروز مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ارائه درخواست افزایش قیمت از سوی 2خودروساز به رئیسجمهوری رسیده اعلام کرد، از آنجا که این موضوع در شرایط غیرعادی و خارج از عرف اعلام شده، باید رئیسجمهوری خود در اینباره تصمیم بگیرد. اصغر خسروشاهی با بیان اینکه وزارت صنعت موافق آزادسازی قیمت خودرو است، افزود: خودروسازان در نامه خود به وزارت صنعت درخواست آزادسازی قیمت خودرو و فروش محصولات به نرخ 5 تا 7درصد کمتر از قیمتهای حاشیه بازار را همانند سال76 ارائه کردهاند.
اگرچه میدانیم این امر تأثیر نامطلوبی بر کاهش تقاضا و تیراژ تولید خودرو خواهد داشت، اما در شرایط کنونی چارهای جز انجام این جراحی بزرگ در صنعت خودرو نداریم. او در پاسخ به خبرنگار همشهری در مورد موضعگیری رضا شیوا، رئیس شورای رقابت مبنی بر باقی ماندن این شورا در قیمتگذاری خودرو و امکان خلع ید از این شورا از قیمتگذاری خودرو با مصوبه قانونی مجلس گفت: آزادسازی قیمت خودرو در دستور کار هیأت دولت قرار دارد و درصورتی که هیأت وزیران با این موضوع موافقت کند لایحهای برای خلع ید شورای رقابت از تعیین قیمت خودرو به مجلس ارائه میشود. او با بیان اینکه گرچه با توجه به قدرت خرید مردم حتما تقاضا برای خودروهای داخلی کاهش خواهد یافت اما انتظار میرود به مرور قدرت خرید قشر متوسط تقویت شود، افزود: با توجه به رشد هزینههای تمام شده تأمین مواداولیه، تولید قطعات و عرضه خودرو و نرخ ارز 9هزار تومانی قیمت کنونی 101میلیون تومانی ساندرو استپ وی در بازار منطقی و معقول بهنظر میرسد.