• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26971
+
-

معیشت کارگران پشت سد استیضاح

معیشت کارگران پشت سد استیضاح

برگزاری جلسات شورای‌عالی کار برای جبران کاهش قدرت خرید کارگران پشت سد استیضاح وزیر کار متوقف شد تا بازهم حقوق‌بگیران چشم‌انتظار تغییری مثبت در وضعیت خود باقی بمانند و با همان دستمزدهای تعیین شده براساس دلار 3700تومانی معیشت بگذرانند. به گزارش همشهری، نمایندگان کارگری پیش‌ از این اعلام کرده بودند با جهش نرخ ارز، هزینه سبد معیشت طبقه کارگر در هفته نخست تیرماه 48درصد نسبت به دی‌ماه سال قبل رشد داشته و معیشت خانوارهای کارگری را با چالش مواجه کرده است.

بر این اساس، نمایندگان کارگری، برگزاری جلسات شورای‌عالی کار و کارگروه مزد را برای یافتن راهکارهای جبران عقب‌ماندگی دستمزد کارگران از هزینه معیشت خواستار شدند و در آخرین جلسه قبل از استیضاح وزیر کار مقرر شد شرکای اجتماعی، پیشنهاد‌های خود را برای کمک به معیشت کارگران ارائه دهند. حالا آنگونه که علی خدائی، نماینده کارگری در شورای‌عالی کار به همشهری می‌گوید: برگزاری جلسات شورای‌عالی کار متوقف شده و اگرچه نمایندگان کارگری همچنان پیگیر مطالبه‌ خود هستند اما پس از استیضاح علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از برگزاری جلسات خبری نشده است زیرا وزیر کار رئیس شورای‌عالی کار بوده و با استیضاح او عملاً این شورا بدون رئیس ماند. خدائی که دلیل مخالفت گروه‌های کارگری با استیضاح وزیر کار را جلوگیری از ایجاد وقفه در رسیدگی به وضعیت معیشت کارگران اعلام می‌کند، می‌افزاید: به‌صورت شفاهی از وزارت کار گفته‌اند برای برگزاری جلسات در آینده نزدیک تلاش می‌کنند اما بعید است در هفته جاری این اتفاق رخ دهد زیرا دعوتنامه‌ای برای شرکای اجتماعی ارسال نشده است.

به گزارش همشهری، پس از استیضاح علی ربیعی، وزارت سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در حکمی انوشیروان محسنی بندپی را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کرد و طبق قانون او می‌تواند به‌عنوان رئیس شورای‌عالی کار وارد عمل شود، اما به عقیده خدائی، محسنی بندپی فعلا در حال برگزاری جلسات داخلی وزارتخانه و تنظیم امور آن است و هنوز صحبتی درباره برگزاری جلسات شورای‌عالی کار نداشته است؛ هرچند از داخل مجموعه وزارت کار گفته می‌شود برگزاری جلسات شورای‌عالی کار برای رسیدگی به معیشت کارگران به زودی از سر گرفته خواهد شد. دیروز در حاشیه همایش تعاونی‌های دهیاری، محسنی بندپی درباره نشست شورای‌عالی اشتغال برای بررسی اصلاح دستمزد و سبد معیشت کارگران گفت: هنوز سیاستی در این مورد اتخاذ نشده و برنامه‌هایی که در این زمینه اعلام شد، در دست بررسی‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید