• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26677
+
-

ثبت سیزدهمین زیست‌کره کشور نهایی شد

میراث جهانی
ثبت سیزدهمین زیست‌کره کشور نهایی شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی گفت: ثبت منطقه «گلیل و سرانی» موسوم به «کپه‌داغ» در شهرستان شیروان به‌عنوان سیزدهمین «زیست کره» کشور به تأیید نهایی رسید و به تازگی به نام جمهوری اسلامی ایران در اندونزی ثبت شـد.

سیداصغر مطهری در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه بیش از 80درصد از پهنه کپه‌داغ در کشور ایران و در خراسان شمالی است، تصریح کرد: مطالعات فراوانی برای ثبت کپه‌داغ انجام و به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) ارسال شد که خوشبختانه به نتیجه رسید. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی گفت: با ثبت این منطقه به‌عنوان زیست‌کره، پروژه‌‌های مختلف می‌تواند از حمایت‌‌های بین‌المللی برخوردار شود. روش مدیریتی یونسکو در صیانت از ذخیره‌گاه‌ها «مردم‌محور» است و تلاش می‌شود از مشارکت مردم بهره برده و وابستگی‌های مردم به طبیعت در رفع نیازها، کاسته شود.

مطهری تأکید کرد: در مرحله نخست، با آموزش و توانمند‌سازی‌ جوامع محلی، تلاش شده تا درآمدزایی و اشتغال مردم رونق گیرد و وابستگی‌‌ها به طبیعت کم  شود و تعارض‌ها کاهش یابد.به گفته وی، برنامه‌هایی برای عملیاتی شدن تدوین شده و به یونسکو فرستاده می‌شود تا از اعتبارات بین‌المللی هم بهره‌مند شویم.
این مسئول محلی با اعلام اینکه ثبت ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه‌داغ دائمی شده است و سند این ذخیره‌گاه نیز از سوی یونسکو برای کشور ارسال می‌شود، افزود: جشن ثبت ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه‌داغ، نیمه نخست شهریور آینده در منطقه گلیل شیروان برگزار و ضمن رونمایی از سند این ذخیره‌گاه، تابلوی آن نیز نصب خواهد شد.

 مطهری با بیان اینکه منطقه گلیل‌و‌سرانی 18هزار هکتار گستره دارد، افزود: روستاهای حاشیه گلیل‌و سرانی زیرپوشش طرح‌های عملیاتی قرار خواهد گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی ادامه داد: با تأیید ثبت منطقه گلیل و سرانی به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره، می‌توان از حمایت‌های بین‌المللی یونسکو برای مدیریت این مناطق بهره‌مند شد.

کپه‌داغ، سومین منطقه کشور است که پس از انقلاب اسلامی به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره به‌ثبت رسیده است. پیش از این، 2 ذخیره‌گاه زیست‌کره در استان‌های چهارمحال‌و‌بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره با رویکرد استفاده از روش‌های نوین برای مدیریت مناطق حفاظت شده و نیز عرصه‌های طبیعی تعریف می‌شود و تلاش بر این است تا صیانت و محافظت از این عرصه‌ها و نیز بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در این مناطق با مشارکت‌های مردمی انجام شود.
منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با 18‌هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره‌گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

گلیل و سرانی در 60 کیلومتری شهر شیروان قرار دارد. این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص‌ترین «قوچ اوریال»، 27تیرماه سال1350منطقه حفاظت شده اعلام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید