• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26675
+
-

جشن ثبت جهانی چوگان برپا می شود

جشن ثبت جهانی چوگان به نام ایران در یونسکو با همکاری انجمن چوگان، وزارت ورزش و جوانان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فدراسیون ملی چوگان و بنیاد فردوسی فردا (دوشنبه ۲۲‌مرداد) در باشگاه فرح‌آباد تهران برگزار می‌شود.

به گزارش بنیاد فردوسی، در این آیین، ضمن رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با موسیقی و روایتگری در یونسکو به نام ایران با حضور مسعود سلطانی‌فر (وزیر ورزش و جوانان)، علی‌اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث‌فرهنگی)، مدیران ارشد فرهنگی، نمایندگان یونسکو و سازمان‌های مردم نهاد، هنرمندان و پژوهشگران برجسته برگزار می‌شود. برنامه‌های فرهنگی هنری جشن ثبت جهانی چوگان، شامل رژه چوگان‌ بازان، بازی نمادین تیم‌های برگزیده چوگان، اجرای نوازندگی موسیقی چوگان با حضور خوانندگان نامدار ایران، شاهنامه‌خوانی بختیاری مرشدان پیشکسوت، روایت چوگان‌بازی پهلوانان در شاهنامه فردوسی، شاهنامه‌خوانی کودکان نقال بنیاد فردوسی و رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان در یونسکو خواهد بود. 

همچنین نکوداشت خادمان آیین و فرهنگ چوگان از سوی بنیاد فردوسی نیز در جشن ثبت جهانی چوگان انجام می‌شود. «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» ۱۶‌آذر سال گذشته در دوازدهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در کره جنوبی به ثبت رسید، پیش از این در ۱۲‌آذر سال‌۹۲ وقتی که هیچ‌کدام از مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی به فکر ثبت جهانی بازی چوگان نیفتاده بودند، این بازی سنتی توسط جمهوری آذربایجان در هشتمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید