• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26672
+
-

9ساعت آتش‌سوزی در تالاب بین‌المللی میانکاله

روی خط خبر
9ساعت آتش‌سوزی در تالاب بین‌المللی میانکاله

 آتش‌سوزی در اراضی تالاب میانکاله مازندران پس از 9ساعت با کمک نیروهای حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی بندر‌ترکمن خاموش شد. این آتش‌سوزی شامگاه جمعه در سطحی به وسعت 180هکتار از اراضی میانکاله در منطقه میان‌قلعه (جهانشاهی) و خزینی رخ داد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بهشهر با بیان این مطلب به ایرنا گفت: 70درصد از اراضی خسارت‌دیده دارای پوشش گیاهان وحشی تمشک و سازیل است و نیروهای حفاظت محیط‌زیست در حال بررسی علت این آتش‌سوزی هستند.

زمان احمدی افزود: امسال چندمین بار است که پوشش گیاهی و جنگلی تالاب میانکاله دچار آتش‌سوزی می‌شود. آخرین آتش‌سوزی در این منطقه اواسط تیر‌ماه رخ داد که بر اثر آن دست‌کم 2هکتار از پوشش گیاهی منطقه خاکستر شد. خرداد‌ماه امسال هم میانکاله  3بار دچار آتش‌سوزی شد و  2مورد آن به فاصله کمتر از 48ساعت اتفاق افتاد و طی آن، حداقل 12هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی را از بین برده بود. پارسال هم حدود 300هکتار از اراضی این تالاب به‌دلیل آنچه خطای انسانی اعلام شده بود، دچار آتش‌سوزی شد.

بوته‌های گیاهی و درختی مانند‌ سازیل، تمشک و انار بومی مهم‌ترین پوشش گیاهی اراضی میانکاله است که پناهگاهی برای تخم‌گذاری پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. منابع محلی پیش از این گفته بودند که بیشتر آتش‌سوزی‌های اراضی میانکاله مشکوک است و مدعی بودند که دست‌های پنهانی به‌صورت عمدی آتش به جان این منطقه می‌اندازند.

شبه‌جزیره میانکاله با حدود 60هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و در محدوده جغرافیایی شهرستان بهشهر واقع است.این منطقه به‌دلیل برخورداری از تالاب میانکاله سالانه در فصل بهار و پاییز پذیرای افزون بر یک میلیون و 500هزار بال پرنده مهاجر از نقاط مختلف جهان است. تالاب میانکاله یکی از ارزشمندترین ذخیره‌گاه‌های زیست کره و تالاب بین‌المللی و پناهگاه محیط‌زیست مطرح کشور محسوب می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید