• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26578
+
-

روزی برای بزرگ‌ترین دریاچه جهان

یک فعال ‌زیست‌محیطی: در برخی از شهرهای شمالی ایران این روز بیشتر ازسوی سمن‌ها گرامی داشته می‌شود

همایش
روزی برای بزرگ‌ترین دریاچه جهان

مریم ساحلی| انزلی -خبرنگار :

امروز 21 مرداد روزجهانی دریای خزر است. روزی که بسیاری از ما نامش را شنیده‌ایم و بسیاری هم نه. شاید خیلی از ما در تقویم خود و حتی در رسانه‌های خود نام خلیج فارس یا روز خلیج‌فارس را شنیده باشیم. اما این شهرت و معروفیت برای خزر وجود ندارد.
به گزارش همشهری، با این حال هر سال 21 مردادماه کشورهای حاشیه خزر بزرگداشت‌هایی را برای این روز می‌گیرند و در کشور ما هم 3 استان شمالی همین کار را انجام می‌دهند. برنامه‌ای که از سال 87 برپا می‌شود و در آن، بیشتر برنامه‌ها از سوی گروه‌های مردمی محیط زیستی پررنگ‌تر اجرا می‌شود.


بی توجهی به نام و حیات خزر

«رضا رئوف» یکی از شهروندان گیلانی می‌گوید: من اطلاعی از این روز ندارم. اما در کشور ما معروفیت خلیج فارس و حساسیت روی آن بیشتر است، اما الان که این نکته را باید بگویم که سواحل خزر حال و روز خوشی ندارند و عملا خود مردم هم به آلودگی آن دامن می‌زنند. زیرا هنوز افرادی هستند که انگار ریختن باله برایشان اهمیتی ندارد.

«بهرام پورزند» هم که در کنار ساحل رودسر دکه دارد می‌گوید: من روی دکه‌ام کاغذ نوشته‌هایی را با عنوان « نظافت و حفظ محیط‌زیست را فراموش نکنند» نصب می‌کنم،اما برخی گردشگرانی که به ساحل می‌آیند به این مساله بی‌توجه هستند؛ بعد می‌گویند ما گیلان را دوست داریم.  وی بیان می‌کند: خودم تا یکی دوسال پیش درباره این روز چیزی نمی‌دانستم؛ اما در این مدت به مدد شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام با یکی دو گروه محیط زیستی آشنا شدم و متوجه شدم روزی به عنوان روز جهانی دریای خزر داریم. 


دلیل معروف نبودن روز دریای خزر 

یکی از فعالان محیط‌زیست گیلان هم بیان می‌کند: مردم به دلایل مختلفی درباره خزر کمتر می‌دانند.  اگر بخواهیم بین خزر و خلیج‌فارس قیاس کنیم متوجه خواهیم شد اغلب نگاه‌ها به سوی خلیج‌فارس است تا خزر. سوای این مساله، حساسیت ملی گرایانه‌ای که روی خلیج فارس وجود دارد در مورد خزر دیده نمی‌شود. 
«نسیم طواف زاده» ادامه می‌دهد: از طرف دیگر اگر به حوزه محیط ‌زیست توجه کنیم، مطالب تولید شده در این حوزه در مورد خلیج فارس بسیار بیش‌تر از خزر است. به دلیل شرایط آب و هوایی گرم در منطقه طول دوره بیش‌تری در دسترس مردم است و به همین دلیل بیش‌تر درباره آن گفته می‌شود. همچنین درباره مسایل و مشکلات خلیج فارس و داستان‌های نفتی بیش‌تر و روشن‌تر صحبت می‌شود. 
طواف زاده می‌افزاید: قرار بود که پنج شنبه 18 مرداد در پارک لاله تهران برنامه‌ای برای روز دریای خزر داشته باشیم که متاسفانه مجوز آن لغو شد. اما هفته آینده پنج‌شنبه ۲۴ مرداد، در پارک ساحلی انزلی خیابان پاسداران برای گرامیداشت این روز برنامه داریم.


روز دریای خزر در انزلی 

مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد موج‌شکن هم گفت: محیط‌زیست خزر مانند بسیاری از مواهب طبیعی کشورمان، نادیده گرفته می‌شود و این موضوع درمورد خزر می‌تواند عواقب‌زیست‌محیطی، بهداشتی و حتی اقتصادی ناگواری برای حاشیه‌نشینانش در پی داشته باشد. در حالی که دریای کاسپین با ظرفیت‌های متنوعی که دارد می‌تواند در دستیابی به توسعه پایدار با توجه به اهمیت گردشگری و ایجاد فرصت‌های شغلی دائمی برای حاشیه‌نشینان و نیز برای حفاظت از اکوسیستم کل شمال کشور اثربخش باشد.

«مجید لاهوری» افزود: در حالی که روز دریای کاسپین بهترین فرصت برای اندیشیدن به استفاده از ظرفیت‌های این منبع عظیم الهی و همچنین برنامه‌‌ریزی جامع و مدون برای حفظ آن است، اما این روز در کشورمان چندان جدی گرفته نمی‌شود. در برخی از شهرهای شمالی ایران این روز از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد گرامی داشته می‌شود. از یاد نباید برد که دریای خزر هم حال روز چندان خوبی ندارد. آن چه ضروری به نظر می‌رسد ایجاد یک کارگروه تخصصی در محل استانداری، حفظ حریم سواحل، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری با محوریت گردشگری دریایی، ایجاد تفرجگاه‌های ساحلی با امکانات مناسب، نظارت دقیق و موثر بر کیفیت آب و شاخص‌های آلودگی، بررسی وضعیت آبزیان آن هم در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت است که می‌تواند گامی بلند و اصولی برای حفظ و بهره‌برداری از این نعمت خداوندی باشد.  


شقایق‌های هیرکانی روز دریای خزر را پاس داشتند

 موسسه محیط زیستی شقایق‌های هیرکانی به مناسبت روز دریای خزر با برپایی آیینی از دردهای بزرگ‌ترین دریاچه جهان گفتند تا دوستداران طبیعت به یاری‌اش بیایند و جانش را نجات دهند. « رویا بابایی» از اعضای این موسسه گفت: اینجا خزر دارد آهسته آهسته می‌میرد، حال ماهی‌ها خوب نیست. فاضلاب و سموم کشاورزی، آلودگی‌های نفتی، خشکسالی و نابخردی‌های آدمی دارد جان دریا را می‌گیرد. هنرمندی با در بطری‌های پلاستیکی تصویر بالونی را روی تابلوی بزرگی به تصویر کشیده بود تا آرزوهای دوستداران خزر را با خود به آسمان ببرد و به گوش عرشیان برساند. اعضای موسسه در غرفه صنایع‌دستی حصیربافی تولیدی از گیاهان آبزی و همچنین تولیدات بازیافتی با هدف حفظ بهتر طبیعت را به نمایش گذاشته بودند. صدای امواج با موسیقی زیبای سنتی و اشعار مولانا در هم آمیخته بود و گوش را می‌نواخت.  
نمایش انیمیشن زیبای« بهزاد رسول زاده » هنرمند این شهرستان  با عنوان « ماهی‌ها در دریا می‌میرند» بخش دیگری از این برنامه بود. «سجاد عبدل»ی شاعر رضوانشهری نیز شعری برای دریا سرود و از تلخ کامی‌های دریا گفت.  کدبانوهای با سلیقه تالش نیز در غرفه‌ای خوراکهای دریایی نظیر ماهی شکم پر، دیبیجا، رولت ماهی را برای نشان دادن نعمات دریا در معرض تماشا قرار دادند. اعلام اسامی برگزیدگان مسابقه عکاسی دریا، داستانخوانی و رونمایی از کتاب یکی از بانوان نویسنده این شهرستان بخش دیگری از برنامه بود.  قرار بود دراین روزها به مناسبت روزجهانی دریای خزر ویژه برنامه‌هایی در شهرستان‌های ساحلی استان برگزار شود که به دلیل بارندگی اغلب آنها برگزار نشدند.

مدیر عامل موسسه شقایق‌های وحشی هیرکانی به همشهری گفت: هر روزه بر معضلات دریا افزوده می‌شود و نخستین مساله‌ای که با آن مواجه هستیم، آلودگی دریاست که ناشی از آلودگی رودخانه‌هایی است که از بالا دست وارد آن می‌شوند. از سوی دیگر کشورهای همسایه چون روسیه و آذربایجان نیز در آلودگی دریا نقش دارند.  

«غلامرضا نورزاد» با بیان این‌که باید رودخانه‌ها را تمیز کنیم، تصریح کرد: از سوی دیگر در سال‌های اخیر دریا عقب نشینی کرده و این یک زنگ خطر است و هیچ بعید نیست زمانی فرا برسد که خزر به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود. سد‌سازی‌های زیادی که در حوزه آبریز انجام گرفته، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد به‌ویژه سد شفارود که در دست ساخت است. سد‌سازی جوابگوی کمبود آب ایران نیست و باید به روش‌های دیگری برای حل این مشکل اندیشید. سد شفارود در گام اول به محیط‌زیست و منابع طبیعی منطقه آسیب جدی می‌رساند و پس از آن دامنه این آسیب به استان‌های مجاور هم می‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید