• شنبه 22 شهریور 1404
  • السَّبْت 20 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 13
شنبه 22 شهریور 1404
کد مطلب : 262920
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Jqq32
+
-

تجارت با رتبه‌های برتر کنکور

حالا که معرفی رتبه‌های برتر کنکور از تب و تاب افتاده است و همه می‌دانند که آن 10نفر برتر در رشته‌های مختلف چه کسانی هستند، یک افشاگری توانست بار دیگر پرده از تجارت مؤسسات کنکور بردارد.
هر چند همیشه صحبت از تلاش مؤسسات کنکور برای جا زدن رتبه‌های برتر تحت عنوان دانش‌آموزان این مؤسسات مطرح بود اما این بار آترینا فرهمند، رتبه اول کنکور علوم تجربی به شکل رسمی بر این فرضیه صحه گذاشت و از پیشنهاد 300میلیون تومانی یک مؤسسه برای استفاده از نام و تصویر این نابغه کنکور تجربی خبر داد.
او در توضیح این پیشنهاد تبلیغاتی گفته است:« در یکی‌دوماه اخیر که مؤسسات آموزشی حدس می‌زدند من و بعضی از دوستانم رتبه برتر شویم، سراغ‌مان می‌آمدند و به بهانه‌های مشاوره، بورسیه و... ما را به سمت خودشان می‌کشاندند. همین روزهای اخیر هم یک مؤسسه آموزشی پیشنهاد هدیه ۳۰۰میلیون تومانی داد تا در برنامه‌ای بگویم از استادان و کلاس‌های آن استفاده می‌کردم. من هم ابتدا وسوسه شدم اما بعدا تماس گرفتم و گفتم راضی نیستم چنین کاری کنم.»
این روایت «رتبه یک» کنکور تجربی را می‌توان نوک کوه یخی دانست که وسعت واقعی آن به‌دلیل تجارت مخفی این حوزه، هنوز قابل رویت نیست.
واقعیت این است که رتبه‌های برتر کنکور به ابزاری برای تبلیغات و نمایش قدرت مؤسسات کنکور تبدیل شده‌اند. این مؤسسات تلاش می‌کنند با هر ترفندی تصویر و نام این دسته از کنکوری‌ها را با مؤسسه خود گره بزنند چرا که این ستاره‌سازی می‌تواند اعتماد سایر دانش‌آموزان را جذب کند و درآمدهای میلیاردی برای مؤسسات کنکور رقم بزند.
ماجرای پیشنهاد مالی برای استفاده ابزاری از رتبه‌های برتر کنکور نشان می‌دهد که زیر پوست رقابت برای ورود به دانشگاه یک تجارت ناسالم هم شکل گرفته است. از یک‌سو شاهد هستیم که خانواده‌ها در مسیر سنگلاخی کنکور برای اینکه مدیون فرزندانشان نشوند جذب تبلیغات تجاری مؤسسات کنکور می‌شوند و از سوی دیگر نیز رتبه‌های برتر کنکور به جای اینکه با موفقیت علمی‌شان شناخته شوند، ناخواسته و گاهی هم خودخواسته، به یک برند تجاری برای کسب درآمد مؤسسات کنکور تبدیل می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید