
تصاحب اسکار توسط چین
رئیس آکادمی اسکار: شاید در آینده فیلمی چینی برگزیده اسکار شود

رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار، طي سخنرانی خود در جشنواره فیلم پکن، بر اهمیت تبادل فرهنگی میان 2بازار بزرگ سینمایی جهان یعنی چین و آمریکا تأکید کرد. ژانت یانگ، رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار، طي سخنرانی خود در جشنواره بینالمللی فیلم پکن و با بهرهگیری از دیدگاه منحصربهفرد خود بهعنوان یک تهیهکننده فیلم آمریکاییتبار چینی که سالها در هر دو صنعت سینمایی فعالیت داشته و آنها را به هم پیوند داده، گفت: «تجربیات شخصی و حرفهایام به من نشان داده که سینما قدرتی منحصربهفرد برای گرد هم آوردن مردم دارد و به همین دلیل است که من همواره به تبادل فرهنگی میان نهتنها 2کشور ما، بلکه در میان تمامی مردم جهان، خوشبین هستم.»
یانگ این سخنان را در پنل تخصصی جشنواره پکن مطرح کرد. او که تنها چندماه دیگر از دوره ریاستش بر آکادمی باقی مانده، طي سخنرانیاش به کارنامه پیشگامانهاش در معرفی سینمای چین به مخاطبان غربی و تسهیل تولیدات مهم هالیوود در چین پرداخت؛ ازجمله فیلمهای «امپراتوری خورشید» ساخته استیون اسپیلبرگ و «آخرین امپراتور» اثر برناردو برتولوچی. رئیس آکادمی اسکار به کمبود چشمگیر نمایندگان سینمای چین در میان حدود ۱۱هزار عضو این نهاد اشاره کرد؛ با وجود آنکه توجه جهانی به سینمای بینالمللی در حال افزایش است. نمونه برجسته آن فیلم کرهای «انگل» بود که در سال۲۰۲۰ نخستین فیلم غیرانگلیسیزبان برنده اسکار بهترین فیلم شد.
او همچنین به نقاط عطف مهمی در رشد صنعت فیلم چین پرداخت و فیلم «گمشده در تایلند»(۲۰۱۲) به کارگردانی شو ژنگ را نمونهای دانست که با بودجهای محدود بیش از ۲۰۰میلیون دلار فروش کرد و برای اولینبار باعث عبور فروش داخلی چین از مرز یکمیلیارد دلار شد. یانگ به موفقیت داستانهایی از آسیاییهای مهاجر نیز اشاره کرد که در سالهای اخیر مورد توجه آکادمی قرار گرفتهاند. او به فیلم «همهچیز، همهجا، بهیکباره» که برنده 7جایزه اسکار ازجمله بهترین فیلم شد، اشاره کرد. 2فیلم «زندگیهای گذشته» و «میناری» نیز نامزد بهترین فیلم بودند.
او همچنین به موفقیت اخیر فیلم چینی «سگ سیاه» به کارگردانی گوان هو اشاره کرد که سال گذشته برنده جایزه بخش «نوعی نگاه» در جشنواره کن شد. به گزارش ورایتی، یانگ در ادامه گفت: «این فیلمها ثابت میکنند که برای تحتتأثیر قرار گرفتن از یک فرهنگ، لازم نیست آن را کاملا درک کنیم. اصالت و جزئیات خاص هر داستان، باعث ارتباط میشود.»
او افزود: «برای فیلمسازان چینی، این فرصتی شگفتانگیز است تا جهانی شوند، در سطح بینالمللی همکاری کنند و آثارشان را به بازار جهانی برسانند و شاید با هنرمندان مهاجر چینی کار کنند تا داستانهایی چندلایه خلق کنند که هم نمایندگی واقعیتری از چین ارائه دهند و هم تأثیر جهانی عمیقتری بگذارند.»
یانگ در صحبتهای خود اشارهای به تصمیم اداره فیلم چین مبنی بر کاهش نسبی واردات فیلمهای آمریکایی بهدنبال جنگ تجاری آغازشده توسط دونالد ترامپ نکرد.