• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25223
+
-

خداحافظ مرغ!

مدیر توسعه بازرگانی استان: به اندازه کافی ذخیره مرغ منجمد داریم و هیچ مشکلی از لحاظ تامین‌گوشت مرغ ‌ وجود ندارد

بازار
خداحافظ مرغ!

مرضیه قاسمی| کرمانشاه- خبرنگار:

 گوشت مرغ که بعد از افزایش قیمت گوشت قرمز تنها گزینه پروتئینی سفره‌های اقشار کم درآمد بود از ماه گذشته با افزایش ناگهانی همراه بود. در حالی که در ماه‌های گذشته قیمت هر کیلو گوشت مرغ بین 5 تا 7هزار تومان در نوسان بود با جهشی یکباره به حدود 11 هزار تومان رسیده است که به نظر می‌رسد این روند افزایش قیمت همچنان ادامه یابد. این امر موجب نگرانی بسیاری از مردم به ویژه اقشار ضعیف و کم درآمدی شده است که توان خرید گوشت قرمز را ندارند. برخی از همشهریان با ابراز نگرانی از افزایش قیمت مرغ و نا‌‌بسامانی موجود در بازار شکایت‌ها و نظرات خود را با همشهری در میان گذاشتند. 


مرغ کیلویی 12هزارتومانی 

یکی از شهروندان با اشاره به گرانی‌های پی درپی و نبود نظارت در این زمینه به همشهری می‌گوید: در این بازار هر فروشنده‌ای ساز خود را می‌زند و اگر قرار بود مسئولان استانی به درد دل مردم گوش کنند اکنون مجبور به خریداری مرغ به قیمت کیلویی حداقل 12هزار تومان نبودیم. «مرتضی بادکوبه» که کارمند بازنشسته یک اداره است با بیان این‌که این افزایش قیمت‌های روز ‌به ‌روز سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند اظهار می‌کند: 5 سال است که بازنشسته شده‌ام و با حقوق اندک بازنشستگی و 4 فرزندی که دارم توان خرید مرغ گران را ندارم. وی می‌افزاید: اگر 4 کیلو مرغ بخریم باید 48 هزار تومان پول بدهیم، چون مرغ به شکلی نیست که بشود فقط یک کیلو خرید و این منصفانه نیست. امیدوارم مسئولان فکری به حال مردم بکنند. 


گرانی‌های سرسام‌آور 

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به گرانی‌های سرسام آور بیان می‌کند: از صبح تا شب برای کسب روزی حلال تلاش می‌کنیم و این دور از انصاف است که عده‌ای حقوق‌های نجومی دریافت کنند و ما با حقوق ناچیز خود شب و روز را در فکر پرداخت اقساط یا خرید گوشت و مرغ به هم گره بزنیم. «شمس الله احمدیان» که مغازه خوار بار فروشی دارد با بیان این‌که مردم روز به روز با این اوضاع پیش آمده فقیرتر می‌شوند، ادامه می‌دهد: مدت‌هاست که خرید گوشت قرمز را به دلیل گرانی حذف کرده‌ایم و گوشت مرغ را جایگزین کرده‌ایم که قیمت آن هم در حال افزایش است. 
«پرویزی» یکی دیگر از شهروندان با اشاره به این‌که در ماه گذشته مرغ را به قیمت‌های مختلف از کیلویی 7 تا 8هزار تومان خریداری می‌کردیم اظهار می‌کند: در فاصله کمتر از 2 هفته قیمت مرغ از 8هزار به 12هزار تومان رسید. قیمت مرغ در استان روز به روز گران‌تر از گذشته و سبب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود. 

وی می‌افزاید: چه طور می‌شود در این فاصله کوتاه 4هزار تومان به قیمت مرغ اضافه شود!؟ این شهروند با بیان این‌که معمولا در سال‌های گذشته در فصل گرما قیمت مرغ و تخم‌ مرغ کاهش می‌یافت عنوان می‌کند: چون کسی در فصل گرما طالب مرغ نیست قیمت مرغ کاهش می‌یافت، اما امسال افزایش یافته است تخم‌مرغ  در چند روز گذشته دانه‌ای 500 تومان و حتی بیشترعرضه شده است. وی تصریح می‌کند: همه چیز به دلار بستگی دارد و تا وقتی قیمت دلار همین طور روند صعودی داشته باشد و هیچ مسئولی بر این امر نظارت نکند این گرانی‌ها هم ادامه دارد و بیشترین ضرر آن متوجه خانواده‌های کم درآمد مثل طبقه کارگر است. 


افزایش قیمت و کاهش فروش 

یکی از مرغداران نیز در این زمینه به همشهری می‌گوید: قیمت مرغ 30 درصد افزایش داشته و در این مدت فروش نیز به همان نسبت کاهش یافته است. «قربانعلی کبودی» می‌افزاید: به خاطر فصل گرما مردم گوشت مرغ کمتری می‌خرند و با این وضع گرانی هم مشتریان ما کمتر از حد معمول شده است.  وی می‌افزاید: قیمت دلار بر قیمت نهاده‌های مرغ تاثیر می‌گذارد؛ برخی از این نهاده‌ها همچون اقلام خوراکی شامل دانه سویا و ذرت از خارج وارد کشور می‌شوند و با قیمت دلار محاسبه می‌شوند؛ وقتی دلار افزایش یابد این نهاده‌ها نیز افزایش یافته و در نهایت قیمت مرغ نیز بالا می‌رود. 

کبودی با اشاره به این‌که مردم تمایل به خرید گوشت گرم دارند تصریح می‌کند: با این‌که گوشت یخی در بازار و در فروشگاه‌ها وجود دارد، اما مردم کرمانشاه خیلی کمتر از گوشت منجمد استفاده می‌کنند و بیشتر طالب گوشت گرم و تازه هستند 
که با وجود تزریق گوشت منجمد، دردی از مردم دوا نمی‌شود. 


 افزایش دلار علت گرانی مرغ 

مدیر توسعه بازرگانی استان نیز با اشاره به علت گرانی مرغ در استان به همشهری می‌گوید: گرانی مرغ فقط مخصوص کرمانشاه نیست، کل کشور این وضع را دارد و علت آن بالا رفتن قیمت دلار است. «علی اصغر بهمنی پور» می‌افزید: نهاده‌های دامی همه گران شده‌اند و قیمت مرغ نیز به تبع آن گران شده است. 
 

برنامه‌هایی برای تنظیم بازار 

بهمنی پور با اشاره به برنامه‌هایی برای تنظیم بازار مرغ در استان تاکید می‌کند: اخیرا برای تعادل در بازار مرغ، مرغ منجمد وارد بازار کرده‌ایم و به اندازه کافی ذخیره‌سازی مرغ منجمد در استان داریم، به‌طوری که تا امروز حدود 650 تن ذخیره گوشت مرغ داشته‌ایم و هیچ مشکلی از لحاظ تامین گوشت مرغ در استان وجود ندارد. وی قیمت مرغ منجمد را کیلویی 6750 تومان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: طی روزهای گذشته مرغ منجمد با کیلویی 6750 تومان برای استفاده مصرف‌کننده به بازار تزریق شده است که قطعا در روزهای آینده کاهش قیمت را خواهیم داشت و مرغی هم که تحویل بازار می‌دهیم 90 درصدآن تولید خود استان است.  این مقام مسئول علت گرانی مرغ را افزایش بی‌رویه دلار و تاثیر آن بر نهاده‌های دامی می‌داند و عنوان می‌کند: هر زمان که قیمت نهاده‌های دامی مثل سویا و ذرت و داروهایی مورد استفاده و نیز هزینه‌های جانبی مثل آب و برق و کرایه حمل و نقل... افزایش یابد این امر بر قیمت تمام شده مرغ هم تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش قیمت گوشت مرغ می‌شود. 
 

‌ حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده ‌ 

مدیر توسعه بازرگانی استان با اشار به این‌که زمانی که قیمت مرغ پایین است هیچ کس از تولید‌کننده و مرغدار حمایت نمی‌کند بیان می‌کند: در ماه‌های گذشته که قیمت مرغ پایین بود بسیاری از مرغداران در حال ورشکستگی بودند، اما با این حال ما وظیفه داریم هم از تولید‌کننده حمایت کنیم و هم از مصرف کننده. بهمنی پور می‌افزاید: در زمانی که قیمت مرغ پایین بود خود ما وارد کار شدیم و با پشتیبانی امور دام مرغ را با کیلویی 6700 تومان خریداری کردیم که مرغدار کمتر ضرر کند؛ امروز هم برای حمایت از مصرف‌کننده که قیمت مرغ بالا رفته است همان مرغی را که می‌خریم وارد چرخه بازار می‌کنیم با قیمت 6750 تومان برای مصرف کننده. وی در پایان می‌گوید: هر کیلو مرغ را با قیمت 6300 تومان تحویل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کارمندی، تعاونی‌های مصرف، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی می‌دهیم که امیدواریم قیمت مرغ در روزهای آینده پایین بیاید.

این خبر را به اشتراک بگذارید