• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25212
+
-

آرامش به راه‌آهن آذربایجان بازمی‌گردد

مدیرکل راه آهن آذربایجان: پیمانکار موظف است تمام مطالبات کارگران را پرداخت کند

پیگیری
آرامش به راه‌آهن آذربایجان بازمی‌گردد



سید مرتضی احمدپور | تبریز - خبرنگار:

اعتصاب کارگران راه‌آهن در تبریز در روزهای گذشته خبرساز شد. کارگران راه‌آهن تبریز، سلماس، و صوفیان از چهارشنبه هفته گذشته اعتصاب کردند و این اعتراض با امتناع آن‌ها از رفتن به محل کارشان ادامه داشت. آن‌ها به 3 ماه تعویق دستمزد، حق بیمه، سنوات، عدم تسویه حساب مطالبات گذشته و نبود امنیت شغلی اعتراض داشتند. گلایه‌های کارگران راه‌آهن آذربایجان تا ظهر روز دوشنبه مقابل فرمانداری تبریز ادامه داشت و آن‌ها همچنان خواستار تحقق مطالبات و خواسته‌های صنفی خود بودند.

«رحیم شهرتی‌فر» معاون سیاسی و امنیتی استاندار در گفت وگو با همشهری از پرداخت معوقات این کارگران تا دیروز(سه‌شنبه) خبر داده بود اما این وعده محقق نشد تا کارگران همچنان به اعتراض مقابل فرمانداری ادامه دهند. هر چند که مدیر کل راه‌آهن آذربایجان پس از جلسه در استانداری از صدور چک‌ها تا پایان وقت اداری سه‌شنبه خبر داد و تاکید کرد که کلیه مطالبات کارگران امروز چهارشنبه پرداخت خواهد شد.   


نگرانی‌های کارگران را درک می‌کنیم 

«شاپور ارصلانی» مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: در پی اعتراض کارگران راه‌آهن ‌به عقب افتادن حقوق 3 ماه اخیرشان، جلسه‌ای در استانداری تشکیل و مقرر شد راه‌آهن و شرکت پیمانکار ‌‌به تامین منابع مالی و پرداخت حقوق معوق کارگران اقدام کنند.
این مسئول با بیان اینکه حدود 600 نفر از کارگران شاغل در راه‌آهن منطقه آذربایجان 3 ماه بود حقوق دریافت نکرده‌ بودند، گفت: پرداخت حق سنوات کارگران از سوی پیمانکار قبلی راه‌آهن از دیگر خواسته‌های کارگران بود که مقرر شد نمایندگان آنها از طریق اداره کار اقدام کنند تا بعد از صدور حکم قضایی، راه‌آهن از محل ضمانت‌نامه شرکت پیمانکار، مطالبات آنان را پرداخت کند.

وی با اشاره به صدور چک‌های مطالبات کارگران بیان کرد: پس از تایید بانک مرکزی و دریافت پول، حقوق‌های معوقه امروز پرداخت خواهد شد. 

ارصلانی افزود: پیمانکار موظف است تمام مطالبات کارگران را پرداخت کند و برگه تسویه حساب را به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه دهد تا راه‌آهن نیز ضمانت‌نامه وی را عودت دهد. اخیرا شرکت تراورس که شمار زیادی از کارگران راه‌آهن‌ با آن طرف قرارداد هستند، مدت قراردادهای کارگران را از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش داده و حدود 3 هزار مهماندار و تعمیرکار قطار نیز در آستانه بیکاری قرار دارند. ارصلانی در توضیح این مساله گفت: شرکت تراورس از شرکت‌های قدیمی است که دیگر شرکت رجا با آن قراردادی ندارد و در حال حاضر شرکت گسترش راه‌آهن با این کارگران قرارداد دارد. تمام قراردادها از جمله قراردادهای جدید این شرکت زیر نظر اداره کار امضا می‌شود و هر تصمیمی که اداره کار بگیرد شرکت رجا و شرکت‌های طرف قرارداد ملزم به اجرای آن هستند. مدت قراردادهای کارگران از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش یافته و این دلیلی بر بیکار شدن آنان نیست بلکه اختیار قانونی کارفرماست. البته ما نیز نگرانی‌های کارگران را درک می‌کنیم که به خاطر شرایط اقتصادی از این موضوع نگران باشند اما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا امنیت شغلی ‌آنان تامین شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید