• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25214
+
-

مناقشه برسر«راه سبز»

طرح کمربند سبز در اطراف خرم آباد، فقط در ورودی شهر ازسمت بروجرد اجرا شده است

منابع طبیعی
مناقشه برسر«راه سبز»

نسرین صفربیرانوند| خرم آباد- خبرنگار: 

کمربند سبز یکی از راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر تلطیف هوا و افزایش سرانه فضای سبز از هجوم ریزگردها نیز جلوگیری کند. طرح کمربند سبز خرم آباد یکی از پروژه‌هایی است که از سوی منابع طبیعی 4 سال پیش آغاز شد و تا حدودی هم این طرح بزرگ پیش رفت. قرار بود اطراف همه ورودی‌های شهر درقالب این طرح با کمربند سبز احاطه شود، اما به نظر می‌رسد این طرح صرفا در ورودی خرم آباد ازسمت بروجرد اجرایی شود. چرا که مسئولان منابع طبیعی معتقدند کمربند سبز شهردر حیطه وظیفه سازمانی آنها نیست واین اقدام در محدوده شهرباید از سوی شهرداری مرکز استان صورت بگیرد.


اجرای کمربند سبز در ورودی غربی خرم آباد

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به اینکه طرح کمربند سبز در قالب پروژه «راه سبز» بود، می‌گوید: این پروژه در مجموع 47 هکتار بود که عملیات اجرایی آن از سال 93 در قالب جنگلکاری حاشیه خرم آباد شروع شد.
«علی نیازی» عنوان می‌کند: اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که این موضوع در حوزه وظیفه سازمانی منابع طبیعی نبود؛ زیرا طبق وظایف قانونی ما، فضای سبز حوزه شهرها بر عهده منابع طبیعی نیست و نباید به این حوزه ورود می‌کردیم. زیرا عرصه های منابع طبیعی به خودی خود دچار مشکلات زیادی است که نباید خود را درگیر چنین موضوعاتی کنیم.
وی ادامه می‌دهد: براین اساس، اجرای طرح کمربند سبز با عنوان راه سبز تنها در ورودی شهر ازسمت بروجرد از سوی اداره کل منابع طبیعی صورت گرفت. در این راستا هم بخشی از نهال های مورد نیاز را خود منابع طبیعی و بخشی دیگر نیز هم از طریق پیمانکاران تامین شد که عمده نهال‌های کاشته شده در این منطقه مثمر بوده است.
نیازی با بیان اینکه در حال حاضر تنها فقط بحث نگهداری کمربند سبز مطرح است، می‌گوید: هر چند اجرای کمربند سبزدر دیگر ورودی‌ها هم جزو برنامه بوده اما واقعیت این است که این طرح جزو وظایف منابع طبیعی نیست و قاعدتا وطبق قانون، باید شهرداری و دهیاری‌ها بقیه طرح را اجرا کنند.
رئیس اداره جنگلداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه می‌دهد: حتی بام خرم آباد هم که به منابع طبیعی واگذار شده جزو وظایف ما نبوده است.یعنی در صورتی که مجری و سرمایه گذار توانمندی پای کار بیاید این بخش از کار را هم واگذار می‌کنیم. زیرا به هر اندازه خودمان را با پروژه های غیر مرتبط با شرح وظایف مان درگیر کنیم در انجام دیگر وظایف خود با مشکل مواجه خواهیم شد.


ضرورت مشارکت شهرداری و منابع طبیعی

از این رو، اجرای طرح کمربند سبز در اطراف خرم آباد که در ابتدا قرار بود از سوی اداره کل منابع طبیعی صورت بگیرد، با تصمیم جدید این اداره کل، نیمه تمام و متوقف شده است. 
یک فعال محیط زیست در این باره می‌گوید: سال گذشته به پشتوانه دادستان خرم آباد، معاون عمرانی شهرداری و انجمن‌های زیست محیطی، بخشی از کمربند سبز در پشته حسین آباد آغاز شد. حدود 6 کیلومتر چاله را کنده و آماده کردیم که این منطقه حدودا 5 هکتار بود. طی بازدیدی هم که با دادستان از پشت فلک الدین داشتیم قرار شد کمربند سبز از سوی شهرداری پیگیری و اجرا شود. این اقدام علاوه بر اینکه افزایش سرانه فضای سبز را به دنبال دارد از ساخت و سازهای بی رویه جلوگیری می‌کند.

«مظفر افشار» عنوان می‌کند: واقعیت این است که بخشی از اجرای کمربند سبز برعهده منابع طبیعی و بخش دیگر هم برعهده شهرداری است. اما نکته بسیار مهم، پیگیری و ورود جدی دادستان و فرماندار خرم آباد در مقوله کمربند سبز است.چرا که تکمیل کمربند سبز نیازمند همکاری و مشارکت شهرداری است و ورودی و حاشیه شهر بر اساس قانون در حوزه استحفاظی شهرداری قرار دارد.البته بخشی هم قاعدتا در حیطه وظایف اداره کل منابع طبیعی است. بنابراین ضرورت دارد این 2سازمان با مشارکت یکدیگر، هر یک در حوزه وظایف خود، اجرای کمربند سبز را پیش ببرند.

این فعال محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قبل از انقلاب کمربند سبز در بخشی از کوی فلسطین، انتهای خیابان شفا و ولیعصر(عج) به طرف تنگ شبیخون، پشت بازار تا پشت شهرداری انجام شد، می‌گوید: کمربند سبز از ورود ریزگردها و گرد وغبار جلوگیری می‌کند، همچنین تاثیرفراوانی در تلطیف هوای شهر دارد. جلوگیری از گردبادها و سیلاب‌ها از بالای کوه‌ها هم از دیگر مزایای کمربند سبز است.


تاکید شهرداری بر اجرای کمربند سبز 

مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری خرم آباد با اشاره به اینکه کمربند سبز خرم آباد حدود بیش از 200 هکتار مساحت را شامل می‌شود، می‌گوید: طرح کمربند سبز از انتهای پشته حسین آباد به سمت ورودی یعنی پل آیت الله کمالوند، کوی بسیجیان از خلدبرین تا آخردره گرم، انتهای محله پشت بازار، انتهای میدان تیر و فلک الدین است.
«هدایت دالوند » در گفت و گو با همشهری عنوان می‌کند: در اجرای کمربند سبز خرم آباد علاوه بر درختان غیر مثمر، گونه های مثمر مانند پسته کوهی و انجیر کوهی را هم کشت کرده ایم و به منظور ادامه طرح به دنبال ورود بخش خصوصی هستیم.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح کمربند سبز از آبیاری قطره‌ای به منظور بهره وری مناسب از آب استفاده می‌کنیم، می‌افزاید: کمربند سبز علاوه بر تامین فضای سبز مورد نیاز از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری می‌کند. این موضوع باعث می‌شود دورتا دور شهر ساخت و ساز ناهمگون 
نداشته باشیم.


اجرای «کمربند سبز» با تمام توان

مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری خرم آباد تاکید می‌کند: با توجه به اهمیت کمربند سبزباید روی اجرای آن تمرکز کنیم. برهمین اساس، این طرح جزو اولویت های شهرداری به حساب می‌آید. دادستان خرم آباد هم نسبت به اجرای طرح کمربند سبز تاکید زیادی دارد. شهرداری هم برخلاف برخی اظهار نظرها مبنی بر متوقف شدن طرح کمربند سبز، همه توان خود را برای اجرای کامل آن به کار می‌گیرد.
به گفته «هدایت دالوند »، کمربند سبز در قسمت‌هایی از پشته حسین آباد، پارک شریعتی، پارک دانشجو، خلدبرین، انتهای ناصر خسرو و انتهای ولیعصر(عج)، پشت بازار انتهای خیابان بلال حبشی انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید