• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25206
+
-

کابوس خرید جهیزیه

یک فروشنده: با افزایش قیمت حدود 40درصد کاهش تقاضا داشته‌ایم

گزارش
کابوس خرید جهیزیه

رزیتا قادری |  سنندج- خبرنگار: 

تهیه جهیزیه یکی از بنیادی‌ترین مشکلات خانواده‎ها هنگام ازدواج جوانان است و والدینی که پس از پذیرش ازدواج فرزندانشان آنها را برای زندگی مشترک آماده کرده‌اند، در دوره پس از نامزدی یا پیوند زناشویی به تکاپو می‎افتند که این لوازم مورد نیاز را تهیه کنند. اما خرید همین جهیزیه که باید بستری برای آغاز زندگی جدید دو جوان باشد با افزایش نرخ دلار و گرانی به سدی در برابر شروع زندگی آنان تبدیل شده است. فشار اقتصادی و گرانی ناگهانی وسایل خانگی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که سبب شده آمار ازدواج زوج‎های جوانی که خود را برای تشکیل یک زندگی مشترک آماده می‌کردند، پایین بیاید. ازطرفی به دلیل نوسانات دلار فروشندگان دیگر نمی‌توانند کالاها و لوازم خانگی را به صورت اقساطی به فروش برسانند. همین موضوع توان خرید را از شهروندان و زوج‌های جوان گرفته است.

یک دختر جوان که در یکی از مغازه‎های سنندج در حال خرید وسایل جهیزیه است، می‌گوید: خرید وسایل جهیزیه امروزه به یک دغدغه بزرگ برای زوج‎هایی مانند ما تبدیل شده است، زیرا نمی‌دانیم با این گرانی چه طور وسایل ضروری و اولیه زندگی خود را تهیه کنیم.
«شیوا عباسی» که همراه با همسر خود در حال دیدن و انتخاب وسایل خانگی است، می‌افزاید: زوج‌های جوانی مانند ما که به شروع زندگی جدید خود دل خوش کرده‌اند امروز با قیمت‎های سرسام‎آور وسایل خانگی و آشپزخانه‎ای روبه‌رو هستند و این موضوع که طی چند ماه اخیر اتفاق افتاده زندگی را به کام ‌آنها تلخ کرده است. ما زوج‌های جوان با هزار امید و آرزو زندگی مشترک را شروع کرده‌ایم اما مشکلات اقتصادی پیش‌آمده انگیزه و شادی زندگی‎ را از ما گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: نگرانی خانواده‎ها از پایین آمدن توانایی‌شان برای کمک به فرزندان خود هنگام ازدواج یکی دیگر از مشکلات ما جوانان است. ما هم نمی‌توانیم ناراحتی والدین خود را ببینیم و هم نمی‎توانیم ازدواج نکنیم. کاش مسئولان کشوری و استانی نگرانی ما جوانان را درک کنند. چرا باید برای یک وسیله ضروری مانند یخچال و گاز ساعت‎ها ده‌ها مغازه را زیر و رو ‎کنیم تا شاید بتوانیم ارزان‌ترین و مطلوب‎ترین اجناس و وسایل را خریداری کنیم؟


افزایش قیمت‌ها و کاهش تقاضا

فروشنده و صاحب یکی از فروشگاه‎های لوازم خانگی سنندج می‌گوید: با توجه به وضعیت اقتصادی امروز و افزایش قیمت دلار، لوازم خانگی از اوایل سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در برخی از اجناس افزایش قیمت زیادی داشته‌ است. 
«منصور نصرتی شعار» می‎افزاید وسیله‌ای مانند کولر گازی که چندان گران نبود در حال حاضر بیش از ۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این درحالی است که در سال گذشته شهروندان می‎توانستند همین کالا را حدود یک میلیون و 500هزار تومان بخرند.
وی عنوان می‌کند: برای ثبات بازار و کمک به قدرت خرید مردم و خدمت‌رسانی به آنها، نمایشگاهی با هدف حمایت از کالای ایرانی برپا شد، اما با اینکه به صورت اقساطی هم به مشتریان کالا فروخته می‎شد، این نمایشگاه هیچ تاثیری بر جذب مشتری نداشت.

وی بیان می‎کند: کارخانه‎هایی که قوی‎ترین شرکت‎های ایران هستند، قیمت فروش لوازم خانگی‌شان مانند ماشین ظرف‌شویی، گاز خوراک‌پزی و ماشین لباس‎شویی از ۱۵ درصد تا صددرصد افزایش داشته است که قطعا با این روال تقاضا به شدت کاهش می‌یابد. در حال حاضر نزدیک به 40 درصد کاهش تقاضا داشته‌ایم.
این فروشنده لوازم خانگی می‎گوید: این روزها مردم کمتر به خرید لوازم خانگی فکر می‌کنند و فروشگاه‎های لوازم خانگی عموما خلوت است. در این میان، جوانانی که در آستانه زندگی جدید هستند و می‌خواهند وسایل خانگی بخرند، بیشترین آسیب را می‎بینند. این روزها مردم فقط به فکر تامین اقلام خوراکی و مایحتاج روزانه‌اند.
نصرتی می‎افزاید: در گذشته دفاتر نمایندگی کارخانه‌ها اجناس خود را اقساطی به‌صورت ۴ تا ۶ماهه به ما واگذار می‎کردند و به این ترتیب ما نیز می‎توانستیم کالاها را در اقساط ۶ تا ۱۲ماهه به مشتریان خود بفروشیم. اما الان نمایندگان کارخانه‌ها پول خود را به صورت نقدی درخواست می‎کنند.


کارخانه نداریم

رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان می‌گوید: ما کارخانه تولید لوازم خانگی نداریم. لذا کل فروشنده‎های لوازم خانگی کالاهای خود را از تهران تهیه می‎کنند و طبق فاکتورهای موجود فقط درصدی حق افزایش قیمت خواهند داشت.
«فرهاد عزت‎پور» می‎گوید: هیچ فروشنده‌ای در استان حق افزایش قیمت لوازم خانگی را به صورت شخصی ندارد و نمایندگی‌ها در کل کشور کالاها را به صورت یکسان، طبق نرخ فاکتور، تعرفه و رقم‌های مشخص کارخانه عرضه می‌کنند.
وی بیان می‎کند: ساخت کارخانه در استان هم مقدور نیست، چرا که سرمایه بسیار زیادی لازم است. 
عزت پور می‌افزاید: به عنوان متولی رسیدگی به تخلف در قیمت‌های لوازم خانگی این وظیفه را داریم که به طور جدی موارد گزارش‌شده را بررسی کنیم و برخورد قانونی لازم صورت بگیرد. اما این افزایش قیمت‌ها به نوسانات اقتصادی کشور و دلار بستگی دارد.


قیمت‌ها ثبات ندارد

«فرهاد عزت‎پور» رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان می‌گوید: مشکلی که در بخش لوازم خانگی وجود دارد این است که امکان فروش کالاها به صورت اقساط ماهیانه به مشتری وجود ندارد. فروشندگان مانند گذشته نمی‎توانند برای مشتریان خود حساب دفتری باز کنند و کالاها را به صورت اقساطی بفروشند. این افزایش نرخ روز و نوسان قیمت لوازم خانگی باعث بی‌ثباتی در خرید و فروش شده است و فروشنده نیز هیچ اطمینانی به بازار ندارد. در نتیجه پول خود را به صورت نقد می‌خواهد و این هم از توان شهروندان به‌ویژه زوج‎های جوانی که در ابتدای تشکیل زندگی مشترک هستند، خارج است.

این خبر را به اشتراک بگذارید