• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25217
+
-

بی‌پولی بازار لبنیات سنتی را داغ کرد

با توجه به رکود حاکم بر بازار، توان خرید لبنیات به قیمت بالاتر از نرخ فعلی وجود ندارد

گزارش
بی‌پولی بازار لبنیات سنتی را داغ کرد

علی مختاری| یزد - خبرنگار: 

خبرهای منتشر‌شده درباره افزایش قیمت فراورده‌های لبنی باعث نگرانی بسیاری از شهروندان شده، این در حالی است که استقبال مردم یزد از خرید محصولات لبنی به‌خصوص نوع پاستوریزه آن در چند سال اخیر کاهش یافته است.
البته این نگرانی‎‎ها تنها مربوط به مصرف‌کننده‌ها نیست. تولیدکننده‌ها هم که فروش محصولاتشان در رکود فعلی بازار کاهش یافته، خوب می‌دانند که با افزایش قیمت، میزان فروش آنها بسیار کمتر خواهد شد.
البته یزدی‌ها از محصولات لبنی سنتی به دلیل پایین‌تر بودن قیمت و خوشمزه‌تر بودن، بیشتر استقبال می‎‎کنند، اما این امر نمی‌تواند مانع از بی‌تفاوتی آنها به تغییر قیمت انواع محصولات لبنی پاستوریزه بشود.


کوچک‌شدن

یکی از شهروندان در مورد افزایش قیمت‌ مواد لبنی بیان می‌کند: اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند، مردم مانند گذشته توان خرید لبنیات را نخواهند داشت؛ چرا که در افزایش قیمت‎‎های قبلی نیز شاهد کاهش قدرت خرید مردم بودیم که تاثیر زیادی بر کوچک‌شدن سبد غذایی خانوارها و کاهش مصرف لبنیات گذاشت.
«محمدرضاییان‌فرد» می‌افزاید: با افزایش قیمت مواد لبنی بسته‌بندی، بسیاری از مردم به مصرف لبنیات سنتی روی آورده‌اند.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت لبنیات دور از انتظار نبود، می‌افزاید: دولت هیچ فعالیتی برای ثابت نگه داشتن قیمت مواد مصرفی ضروری انجام نداده است و فشار بر خانواده‌ها روز به روز افزایش می‌یابد.


کاهش فروش

یکی از فروشندگان لبنیات با ابراز نگرانی از افزایش قیمت‌ها می‌گوید: در صورت افزایش قیمت‎‎ها، قطعاً همین فروش اندک را هم از دست می‌دهیم.
«رضا احمدی» می‌افزاید: میزان فروش ما نسبت به سال گذشته نصف شده است و بسیاری از مشتریانی که روزانه یک کیلوگرم شیر تهیه می‌کردند در حال حاضر یک روز در میان یا شاید هفته‌ای یکبار به مغازه می‌آیند.


تعیین قیمت نهایی لبنیات 

رئیس اتحادیه لبنیات و سوپرمارکت یزد با بیان اینکه اکنون قیمت شیر یک لیتری 1650 تومان است، می‌گوید: به دلیل کمبود و گران شدن خوراک دام، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت و تمامی محصولات لبنی 15 تا 20 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.
«سیدضیاء فروزانی» ادامه می‌دهد: کارخانه‌های تولید لبنیات قیمت تمام محصولات خود را افزایش می‌دهند و افزایش قیمت لبنیات سنتی دور از انتظار نیست. وی می‌افزاید: عوامل بسیاری در افزایش قیمت لبنیات اثرگذار است که از میان آنها می‌توان به افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت انرژی و دیگر هزینه‌های تولید اشاره کرد، اما افزایش قیمت هر کالایی می‌تواند باعث کاهش مصرف و تقاضای آن شود.
مسئول اتحادیه صنف مواد لبنی استان با ابراز نگرانی از افزایش قیمت‌ها می‌گوید: با توجه به رکود حاکم بر بازار، مردم دیگر توان خرید لبنیات با قیمت بالاتر از قیمت فعلی را ندارند.
وی می‌افزاید: افزایش قیمت لبنیات می‎‎تواند منجر به بروز مشکلات جدی برای فروشنده‌ها نیز شود و میزان فروش محصولات لبنی را بیش از مقدار کنونی کاهش دهد.

وی با بیان اینکه میزان رشد فروش مواد لبنی در سال جاری به صفر رسیده است، می‌افزاید: این کاهش فروش ناشی از رکود حاکم بر بازار است. وی می‌گوید: شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف و گرانفروشی را به اداره اصناف و همچنین اتحادیه اطلاع‌رسانی کنند. فروزانی با بیان اینکه 1500 سوپر‌مارکت و لبنیاتی در استان در حال فروش مواد لبنی هستند، می‌افزاید: بسیاری از این واحدهای صنفی در معرض تعطیلی قرار دارند. وی با بیان اینکه برداشتن حریم صنفی مشکلات بسیاری برای فعالان این صنف پدید آورده است، عنوان می‌کند: از دیگر مشکلات این صنف وجود فروشگاه‌‌های بزرگ است که باعث حذف و ورشکستگی بسیاری از فروشگاه‌های کوچک شده‌اند؛ چرا که با افتتاح هر فروشگاه بزرگ 50 سوپرمارکت تعطیل می‌شود.


افزایش قیمت کالاهای اساسی با شیبی ملایم

اولین جلسه تنظیم بازار پس از جهش قابل توجه نرخ دلار در یک هفته اخیر روزگذشته در استانداری یزد برگزار شد. در این جلسه که با حضور اعضاء کمیسیون و دبیری استان تشکیل شد، موضوعات مرتبط با بازار مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت.مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه به همشهری می‌گوید: موارد در زمینه افزایش قیمت ها به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و مقرر شد با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور در صورت افزایش قیمت کالاهای اساسی،  این کالاها تا حد امکان افزایش قیمت نداشته باشند ویا در غیر این‌صورت با شیب بسیار ملایم افزایش پیدا کنند تا به مصرف کنندگان آسیبی وارد نشود.

«سید حسین بخشایش» درباره افزایش قیمت لبنیات عنوان می‌کند:  لبنیات مطابق با مصوبه کشوری که افزایش 9 درصد قیمت شیر است،  اعمال خواهد شد، هرچند ممکن است افزایش قیمت محصولات لبنی بیشتر از این مقدار باشد.وی با اشاره به تخلفات احتمالی و سودجویی برخی فروشندگان اندک برای افزایش قیمت بیشتر از این مقدار می‌افزاید: شهروندان در صورت مشاهده افزایش قیمت بیش از این مقدار با شماره 124 تماس بگیرند.بخشایش اذعان می‌کند: ، مرغ و تخم مرغ نیز کنترل شده است و با توزیع گوشت قرمز وارداتی و مرغ منجمد تعادل در بازار ایجاد شده است. مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید: در خصوص تخم مرغ نیز مشکلی وجود ندارد و اگر با افزایش قیمت مواجه شویم حتما قیمت ها را به روال عادی باز می‌گردانیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید