• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25210
+
-

دیپلماسی، راهی برای رفع مشکلات شهری

مریم صدری| روزنامه نگار: 

دیپلماسی همکاری در جهان امروز، کلید واژه برون‌ رفت از مشکلات شهری است. دیپلماسی همدلی و همزبانی بهترین راهکار برای رفع مشکلات ریز و درشت کنونی است و در این رابطه آن چه باید سرلوحه و نصب‌العین مسئولان قرار گیرد، حرکت در مسیر تحقق منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در توجه و رسیدگی به مردم و مشکلات آنان است. نیازهای استان البرز در حوزه بهداشت و درمان، به نبود و کمبود ساخت بیمارستان دولتی در استان پس از انقلاب اسلامی را نباید از یاد برد. گرچه با اجرای طرح تحول نظام سلامت، هزینه‌های درمان و خرید دارو تا حد زیادی کاهش یافت، در شهر کرج با کمبود حداقل 2 هزار تخت بیمارستانی مواجه هستیم و در بخش های روان پزشکی، دیالیز، اتاق عمل، سرطان، زنان و زایمان و بخش‌های بستری فاصله‌های زیادی با استانداردهای درمانی و بهداشتی وجود دارد.

مسئولان استان نباید نسبت به مطالبات و دغدغه‌های جوانان و دانشگاهیان بی تفاوت باشند. جوانان آینده سازان فردای این مرز و بوم هستند و برای گذر از گردنه‌‌های سخت و دشوار دوران بلوغ و تکامل هویتی، آنان نیازمند ابزار و امکانات کافی هستند که فراهم آوردن آن‌ها بر عهده نهادهای مسئول و مربوط است و اگر بستر لازم برای سلامت روانی، شادی و نشاط اجتماعی نسل جدیدی که در راهند مهیا نباشد، نمی‌توان به مقاومت جانانۀ آنان در برابر آسیب‌ها و تهدیدهای موجود و پیش رو امیدوار بود.

رویکرد دانش محور همراه با در نظر گرفتن نیازهای واقعی مردم در واقع راهکار مناسب برای طراحی های شهری آینده در استان است. مدیران شهری با استفاده از این طرح‌ها شهر را اداره می‌کنند. امروز اما شاهد طولانی شدن روند تدوین و تصویب این طرح‌ها از سوی نظام های کشور هستیم. امروز موضوعات جدیدی در اداره شهر مطرح است که از جمله آن‌ها می‌توان ترافیک، سکونت گاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ نشینی را برشمرد که رفع این موضوع می‌تواند با ارتباط مستمر دانشگاه و مدیران شهری انجام شود. مجموع برنامه ‌ریزی‌های شهری که در رشته های مختلف انجام می‌شود با هدف فراهم کردن آسایش و آرامش برای شهروندان است. اگر برنامه‌ریزی‌های شهری متناسب با نیازهای گروه‌های مختلف جامعه نباشد کارآمدی لازم را نخواهد داشت.

مدیران شهری کرج باید در صحنه اقدام و عمل به تعامل و همکاری پایبند باشند و بر همین اساس کارهای بزرگی در این کلانشهر رقم بزنند. باید مشکلات یکی پس از دیگری مرتفع شود تا بستر مناسب تری در کرج برای زندگی آسوده و ایمن شهروندان شکل گیرد. برای رسیدن به این مرحله ضرورت دارد اقدامات و برنامه ریزی‌ها با شتاب بیشتری صورت بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید