• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25207
+
-

جنگل‌ها در آتش گردشگران

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی شهر رشت: از خرداد تا پایان شهریور فصل حریق جنگل‌هاست؛ مردم باید در این زمان بیشتر مراقب باشند

گزارش
جنگل‌ها در آتش گردشگران

زهرا حقیقی|  رشت -خبرنگار:

تابستان به نیمه راه رسیده است و جنگل‌ها و علفزارهای سرسبز گیلان هر روز در میان شعله‌های آتش خسته‌تر از دیروز برای حیات تقلا می‌کنند. خبر آتش‌سوزی در جنگل‌ها هر بار دل دوستداران طبیعت را به درد می‌آورد و نگرانی آنها را در حفظ منابع طبیعی دوچندان می‌کند.  متاسفانه در روزها گرم تابستان لحظه‌ای غفلت و بی توجهی گردشگران و مسافران در جنگل می‌تواند جرقه‌ای به جان این سرمایه‌های ملی بیندازد که تا چند صد سال بعد قابل جبران نیست. 
شدت افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌ها و علفزارهای حاشیه رشت و مناطق مسکونی باعث شد تا با «بابک رمضانی» رئیس سازمان آتش‌نشانی شهر رشت و«اسماعیل حاجی پور» عضو شورای اسلامی‌ رشت گفت و گویی انجام دهیم که در ادامه می‌خوانید.


آمار سازمان آتش‌نشانی

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر علفزارهای حاشیه این شهر اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 1841 عملیات مهار آتش از سوی آتش‌نشانی انجام شده که از این تعداد ۹۴۰ عملیات مربوط به حریق عرصه‌های طبیعی، ۲۰۰ عملیات مربوط به آتش‌سوزی منازل مسکونی، ۵۰ عملیات در حوزه تجاری و بقیه مربوط به علفزار بوده است.
«بابک رمضانی» علت شعله‌ور شدن مجدد آتش در علفزارها را آتش‌های زیر خاکستر عنوان کرد و گفت: دید آتش‌نشانان در شب کاهش می‌یابد و آتشی که زیر خاکستر باقی می‌ماند مجددا در روز در علفزارها شعله‌ور می‌شود.

رمضانی به اشاره به اینکه فصل حریق در جنگل‌ها معمولاً  از  خرداد تا پایان شهریور است، نسبت به افزایش آتش‌سوزی با وجود افزایش دما و کاهش رطوبت زمین در تابستان هشدار داد .
وی در ادامه گفت: بیشتر آتش‌سوزی‌های جنگلی به‌دلیل غفلت گردشگران در خاموش کردن آتش رخ می‌دهد و ما متأسفانه بر اثر بی احتیاطی برخی افراد در فصل گرما باید شاهد از بین رفتن جنگل‌ها که سرمایه ملی‌مان هستند، باشیم.

رمضانی در ادامه تصریح کرد: کاهش رطوبت، رشد بی‌رویه علف‌های هرز و گرم شدن شدن هوا همه جزو عواملی هستند که باعث می‌شود تنها جرقه ای کوچک سبب به آتش کشیدن جنگل و به وجود آوردن یک فاجعه زیست محیطی شود.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت گفت: در 3ماه اول امسال آتش‌سوزی علفزار و ضایعات با ۳۱۵ مورد و آتش‌سوزی منازل مسکونی با ۱۳۰ مورد و حوادث آسانسور با ۱۰۰ مورد بیشترین تعداد ماموریت‌های سازمان آتش‌نشانی را شامل شدند. 

وی با اشاره به اینکه در مجموع حوادث رخ داده در 3 ماه اول سال جاری ۱۶۲ نفر نجات یافته، ۴۹ نفر مجروح و ۵ نفر فوتی داشتیم، افزود: در حریق‌های مسکونی فقط ۱۸ درصد منازل مسکونی و ۴۳ درصد اماکن تجاری دارای بیمه آتش‌سوزی بودند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی شهر رشت همچنین درباره روند ترخیص خودروهای سنگین نیز یادآور شد: مشکلات منطقه آزاد حل شده و با توجه به قوانین جدید ترخیص در تلاش هستیم موانع به زودی مرتفع شود.


افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی کمربندی خرمشهر

رمضانی با اشاره به اینکه زمان حضور نیروهای آتش‌نشانی رشت به محل وقوع حادثه ۴ دقیقه و ۲۱ ثانیه است، گفت: طی چند روز اخیر نیروهای آتش‌نشانی رشت بالغ بر ۱۲ تا ۱۵ ساعت برای اطفای حریق در جنگل‌های لاکان حضور پیدا کرده اند.
وی با بیان اینکه از ظرفیت سازمان عمران برای اطفای حریق جنگل‌های لاکان استفاده کرده ایم، تصریح کرد: ۳۵۰ نیروی سازمان آتش‌نشانی نیازمند لباس ضدحریق هستند که باید اعتبارات لازم برای این موضوع اختصاص پیدا کند.
رمضانی در ادامه افزود: جذب نیروی جدید برای سازمان آتش‌نشانی شهرداری رشت با توجه به احداث ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی در دستور کار است.
رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری رشت به افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی کمربندی خرمشهر تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: مناقصه مربوط به احداث ایستگاه آتش‌نشانی مسکن مهر نیز در حال بررسی و انجام است.


  مشارکت مردم برای حفاظت از عرصه ها

عضو شورای اسلامی رشت با ابراز تاسف از آتش‌سوزی اخیر علفزارهای حاشیه رشت اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی یکی از سازمان‌های خدمات رسان است  که با تلاش شبانه روزی، آتشنشانان برای حفظ جان، مال و سلامت مردم و طبیعت جانفشانی می‌کنند.
«اسماعیل حاجی پور» با قدردانی از عملکرد سازمان آتش‌نشانی شهرداری رشت افزود: این سازمان ارتش دفاعی شهر بوده و نباید آتش‌نشانی را به سمت تشکیلات انتفاعی سوق بدهیم و باید فداکاری‌های آنان در قلب مردم باقی بماند.
وی عمده‌ترین عامل در کنترل آتش‌سوزی منابع طبیعی را حضور و مشارکت پررنگ‌تر مردم در حفاظت از این عرصه‌ها بیان کرد و گفت: در این زمینه بحث پیشگیری، مقابله و آموزش گروه‌های هدف باید در اولویت قرار بگیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید