
توسعه شهر زیرزمینی ادامه دارد

محسن هرمزی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهردارتهران
ایستگاه میدان خراسان هم دیروز به مجموعه شهر زیرزمینی پایتخت افزوده شد. در خلال این بهرهبرداری، مردم تهران با چشم خودشان دیدند که مدیریت شهری همپای توسعه روزمینی، برای سرعت تردد هم حساب باز کرده است.
طی ماههای اخیر بیشتر اخبار حملونقلی تهران در مدار افزایش کمی و کیفی وسایلی پیش رفت که مربوط به ترددهای روسطحی مردم میشود. مردم در بهمنماه اتوبوس برقی، تراموا و تاکسیهای برقی را به چشم دیدند که هر کدام فصلی نو در تاریخ ترددهای شهری کشور محسوب میشود. مدیران برای هر کدام از اینها میلیاردها تومان هزینه کردند و هزاران ساعت وقت گذاشتند تا شما شهروندان به آنچه استحقاق آن را دارید، برسید. توسعه این شهر که سالها رها شده بود، طی دوره ششم مدیریت شهری با مدهای جدید ترددی روبهرو شد که علاوه بر تامین ظرفیت جابهجایی مردم به کیفیت نیز جانی دوباره بخشیده است.
همعرض با این بهبود، برنامه توسعه ایستگاههای مترو نیز پیش رفت تا بزرگترین شبکه متروی خاورمیانه شاهد صدوشصتمین ایستگاهش باشد. این پیشرفت البته همه راهی که رفته، نیست و توسعه خطوط چهارگانه جدید نیز دنبال میشود. بهعلاوه در بهار پیشرو ۴ایستگاه جدید به خطوط متروی تهران افزوده میشود. با احتساب این ۵ ایستگاه، پرونده تکمیل خطوط ۶ و ۷متروی تهران پس از ۹سال بسته میشود تا همه توجهها روی خطوط ۸ تا ۱۱ متمرکز شود؛ این یعنی سرعت تردد و ارزانی که ازجمله اصلیترین کارویژههای متروی تهران است، مدنظر قرار گرفته شود.
توسعه خطوط مترو در شرایطی این روزها روال خود را طی میکند که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو بالغ بر ۵۵ میلیون یورو است و شهر برای تامین آن کار سختی در پیش دارد. در عین حال میکوشیم برای راحتی مردم هر سد سختی را از پیشرو برداریم و آینده این شهر را روشن کنیم.