مدرسه دوختودوز
پرسه در یک هنرستان دخترانه متفاوت که دانشآموزانش قرار است در آینده در صنعت پوشاک فعال و مطرح باشند
فاطمه عسگرینیا- روزنامه نگار
از گذشته تا امروز تحصیل در رشتههای نظری بهمنظور ادامه تحصیل در رشتههای پزشکی، پیراپزشکی و مهندسی و علوم انسانی انتخاب اول خانوادههای ایرانی بود و تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای و کارودانش خیلی خاطرخواهی نداشت. علتش هم راهنمایی و هدایت تحصیلی دانشآموزان در زمان انتخاب رشته به سمت رشتههای نظری توسط کارشناسان مدارس بود؛ مخصوصا اگر دانشآموزان معدلهای بالا و نمرات خوبی برای ادامه تحصیل در این رشتهها داشتند اما حالا چند سالی میشود که میل و رغبت بچهها به سمت تحصیل در هنرستانها بیشتر شده است و این عشق و علاقه حتی بین دانشآموزان دارای معدل بالا در مقطع تحصیلی دوره اول متوسطه بیشتر دیده میشود؛ درست مثل بچههای هنرستان دخترانه مولوی در منطقه10 تهران؛ مدرسهای که انتخاب اول دخترهایی است که به قول معروف میخواهند در دنیای طراحی دوخت لباس، مد و فشن سری در سرها درآورند و هر کدامشان به یکی از طراحان دوخت مطرح در کشور تبدیل شوند. البته این مدرسه غیر از طراحی دوخت رشتههای تحصیلی دیگر را هم آموزش میدهد اما خاطرخواهان طراحی دوختش بیش از سایر رشتههاست.
در مدرسه ما هنر جریان دارد
روزهای کلاسهای کارگاهی بهترین روزهای هفته برای دانشآموزان هنرستانی است. رسم کار در کارگاه رفاقت، همدلی و مهربانی است. نگار ملایری، دانشآموز سال یازدهم طراحی دوخت میگوید که یکی از مهمترین ویژگیهای رشته تحصیلی ما و مدرسهای که در آن درس میخوانیم یادگیری راه و رسم زندگی در کنار درسخواندن است؛ «در کلاسهای کارگاهی همه همراه هم هستیم، همواره با همدیگر در انجام پروژههایی که در دست داریم همکاری و همدلی میکنیم و این حال دلمان را خوب میکند. درست است عاشق طراحی و نقاشی بودم اما در دوره متوسطه اول، بهشدت درس میخواندم و برای خودم برنامهریزی کرده بودم که بعد از انتخاب رشته علوم انسانی رشته حقوق را در دانشگاه ادامه دهم.آنقدر سر این تصمیم مصمم بودم که وقتی یک هفته بعد از ثبتنام در رشته علوم انسانی تصمیم گرفتم رشته طراحی دوخت را ادامه دهم کسی باورش نمیشد. حتی خرده میگرفتند چرا با معدل بالای 19تغییر رشته میدهی؟ اما من تصمیم خودم را گرفته بودم و حالا هر روز خوشحالتر از روز قبل هستم برای انتخابم. من امروز در رشتهای درس میخوانم که هنر و زندگی درآن جریان دارد.»
او میگوید ما امروز در کارگاههای هنری در کنار همدیگر درس میخوانیم و استعدادهای ناشناخته خود را شناسایی میکنیم وکشف هر کدام از این استعدادها و هنرهای دوستان و همگروهیهایمان برای ما شیرین و دلچسب است. نگار میگوید از روزی که در این رشته مشغول تحصیل شده و با بازار پارچه و دوختها آشنا شده است با دقت و وسواس بیشتری به لباسهای آماده نگاه میکند.
بازار خوب کار بعد از دیپلم
زهرا رضایی هم کلاس نهم را با معدل 20به پایان رسانده و با اینکه امکان انتخاب رشته تجربی و ریاضی را داشته ترجیح داده دنبال آرزوهایش برود و در رشته طراحی دوخت درس بخواند؛ «از ادامه تحصیلم در هنرستان و رشته طراحی دوخت خیلی خوشحالم چراکه هر کدام از درسهای تخصصی ما جذابیت و شیرینی خاص خود را دارد. مثلا امسال که یازدهم هستیم ما دوخت لباس بچگانه را آموزش میبینیم؛ از پیشبند و سرهمی و کاپشن گرفته تا سرویس کامل نوزاد و.... و کتابی هم با همین عنوان داریم؛ «طراحی دوخت لباس بچگانه.» کتاب تخصصی دیگر ما کتاب «طراحی مدلسازی لباس زنانه» است که این درس هم یکی از درسهایی است که همه ما با عشق و علاقه آنرا دنبال میکنیم؛ چرا که میتوانیم با تسلط به آن هم برای خود و هم اطرافیانمان لباسهای زیبا طراحی کنیم و بدوزیم.
او هم مانند همه همکلاسیهایش وقتی رشته طراحی دوخت را انتخاب کرد هم به بازار کارش توجه کرد، هم به مسیر رشد و پیشرفتش؛ «رشته ما فرصتهای شغلی خوبی دارد. ما بلافاصله بعد از اخذ دیپلم میتوانیم در حوزه الگوسازی، طراحی لباس، مزونداری و فشن مشغول کار شویم و این امتیازی است که تحصیل در هنرستان در مقایسه با دبیرستانها دارد.»
به اعتقاد زهرا هم فعالیت گروهی و همکاری و همدلی دانشآموزان در کارگاهها یکی از زیباترین بخشهای تحصیل در هنرستان است. او میگوید: «ما از اینجا کار تیمی را یاد میگیریم و درک میکنیم که نتیجه یک کار تیمی بهمراتب بهتر از یک کار انفرادی است.»
کارشناسان پارچه و دوخت
هر کدام از بچههایی که حالا در هنرستان مولوی یا سایر هنرستانهای دخترانه تهران در رشته طراحی دوخت درس میخوانند حالا یک کارشناس حرفهای پارچه هم هستند و ضمن اینکه آدرس تمام بازارهای پارچه را دارند بهخوبی میتوانند درباره جنس پارچهها و تناسب آنها با طراحی و مدلی که درنظر گرفتهاند اظهارنظر کنند. حنانه تاتلاری یکی دیگر از دانشآموزان رشته طراحی دوخت هنرستان مولوی میگوید: «در رشتههای هنری و فنی و حرفهای خلاقیت بچهها تقویت میشود. خود من روز اول به عشق صرفا طراحی و نقاشی به این رشته وارد شدم اما وقتی وارد کار دوخت و دوز شدم تازه فهمیدم در این بخش استعداد خوبی دارم و نمیدانستم، بهخاطر همین عاشق خیاطی شدم و حالا که میتوانم طراحیهای مورد علاقه خودم را الگوسازی کنم و بدوزم لذت تحصیل در این رشته برایم چند برابر شده است.»
به اعتقاد او اطلاعات پایین خانوادهها از مدارس فنی و حرفهای و رشتههای فنی و هنری برای ادامه تحصیل دانشآموزان باعث شده که اغلب آنها فرزندان خود را به سمت رشتههای نظری سوق دهند درحالیکه تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای و هنر خیلی بیشتر از رشتههای نظری میتواند آینده ما را تضمین کند.