• یکشنبه 30 دی 1403
  • الأحَد 19 رجب 1446
  • 2025 Jan 19
یکشنبه 30 دی 1403
کد مطلب : 246576
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y6jYp
+
-

ردپای ترور در فیلم‌های ایرانی

از تعقیب سایه‌ها تا هناس

‌فیلم‌های اکشن تروریستی و نگاهی به تاریخ معاصر و قصه‌هایش همیشه برای فیلمسازان جذاب بوده و تماشای این نوع فیلم‌ها برای تماشاگران علاوه بر جذابیت، هیجان و حتی اضطراب و... دارد. بخشی از بهترین و بزرگ‌ترین فیلم‌های جهان نیز با موضوعات جاسوسی، امنیتی و اتفاقات تروریستی ساخته شده‌اند.
در ایران نیز درام‌های جاسوسی و امنیتی و داستان‌های مبتنی بر اتفاقات تروریستی جزو پرطرفدارترین آثار به حساب می‌آیند که البته در ساخت فیلم‌ها براساس این اتفاقات برای فیلمسازان ایرانی محدودیت‌هایی وجود دارد؛ محدودیت‌هایی که باعث شده کمتر کارگردان ایرانی به این قصه‌ها رجوع کند.
عمده آثار تولید شده در دهه اخیر با فاصله زمانی با اتفاقات صورت گرفته، ‌تولید شده‌اند.  با ورود نسل جدید فیلمساز، توجه به سینمای امنیتی – جاسوسی و ترورهای صورت گرفته در تاریخ معاصر ایران، در این اواخر بیشتر شده است. در دهه 60 و 70کمترین فیلم‌ها در این زمینه ساخته شده، اما در دهه 90تولید فیلم‌ درباره ترورهای صورت گرفته در تاریخ معاصر ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

«تعقیب سایه‌ها» علی شاه‌حاتمی
علی شاه‌حاتمی«تعقیب سایه‌ها» را سال ۶۹ براساس فیلمنامه‌ای از رضا متقیان ساخت. این فیلم در دهه پرالتهاب ۶۰ ساخته شد؛ روزگاری که ایران آماج ترور‌هایی بود که با سردستگی سازمان منحوس منافقین اتفاق می‌افتاد.
کارگردان همین ماجرا را دستمایه اثر خود قرار داده بود؛ انفجار خودرویی که موجب مجروح شدن عده زیادی از مردم عادی می‌شود. شاه‌حاتمی در «تعقیب سایه‌ها» داستانی پر از تعقیب و گریز را آن زمان ساخت. این فیلم در آن سال‌ها در گیشه فروشی متوسط داشت.

«روباه» بهروز افخمی
20سال بعد از «روز شیطان»  افخمی دوباره تریلری جاسوسی را با موضوع ترور جلوی دوربین برد که به اندازه «روز شیطان» از آن استقبال نشد. این فیلم مرتبط با مسائل امنیتی و جاسوسی در حوزه انرژی هسته‌ای است. «روباه» درباره یک عملیات تروریستی علیه دانشمندان هسته‌ای است.

«بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا
ابراهیم حاتمی‌کیا در ادامه روند فیلمسازی خود که همیشه مولفه‌هایی چون جنگ، ‌جبهه و...  را دارد، ‌این بار در سال 1394«بادیگارد» را ساخت؛ فیلمی با بازی پرویز پرستویی و بابک حمیدیان. حاتمی‌کیا در این فیلم درباره ۲گروه شغلی، محافظان شخصیت‌ها و دانشمندان هسته‌ای حرف می‌زند.

«ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان
یک سال بعد از «بادیگارد» محمدحسین مهدویان که آن روزها کارگردان شناخته‌شده‌ای نبود، سوژه ترور‌های سازمان مجاهدین خلق را در «ماجرای نیمروز» به تصویر کشید. او بعد از «ایستاده در غبار»‌ که میان منتقدان مقبول بود، در سال ۱۳۹۵«ماجرای نیمروز» را ساخت. داستان فیلم از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ با خواندن بیانیه منافقین شروع می‌شود که ‌ تهدید به حملات مسلحانه می‌کنند.‌

«روز صفر» سعید ملکان
سال 1398فیلم پرسر و صدای «روز صفر» ساخته شد؛ ‌فیلمی با موضوع تروریستی بمب‌گذاری در نقاط مختلف کشور که در آن امیر جدیدی نقش یک را بازی ‌‌کرد.
فیلم روایتی است از ماجرای دستگیری ریگی و خنثی‌سازی عملیات تروریستی او با اسم رمز «روز صفر» که قرار بود به شکل همزمان در چند نقطه استراتژیک شهر‌های بزرگ انفجار‌های مهیبی رخ دهد.

«ضد» امیرعباس رفیعی
«ضد» یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های سیاسی و درباره ترور هفتم تیر است که تولید شده و به نمایش درآمده است. قصه این فیلم سینمایی از اسفند ۱۳۵۹ آغاز می‌شود و تا اواخر سال ۱۳۶۰ ادامه دارد. «ضد» درباره واقعه تروریستی 7‌تیر است و داستان محمدرضا کلاهی را روایت می‌کند. عنوان شده که وقایع فیلم «ضد» براساس ده‌ها مصاحبه‌ای که با شاهدان انجام شده پیش می‌رود، اما لزوما نمی‌تواند براساس واقعیت باشد و کارگردان هم اصراری بر اینکه قصه فیلم تریلر - سیاسی‌اش واقعی است، ندارد.

«هناس» حسین دارابی
«هناس» برداشتی آزاد از زندگی یک دانشمند هسته‌ای است و به داستان ترور او می‌پردازد. قصه از زاویه دید همسر او روایت می‌شود که زمانی که زندگی‌اش را در آستانه فروپاشی می‌بیند، تمام تلاشش را برای حفظ آن می‌کند. فیلم موضوعی ملی‌گرایانه دارد و دارابی تلاش کرده ماجرای ترور یک دانشمند هسته‌ای را از زاویه‌ای ملی روایت کند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید