همکاری میان مدیریت شهری و آموزش و پرورش قوت گرفته است
تعامل سازنده برای ساخت فردای بهتر
بسیاری از کارشناسان معتقدندکه سنگ بنای آموزش و اثربخشی آن را باید در آموزش و پرورش جستوجو کرد؛ موضوعی که نشاندهنده نقش والای نظام تعلیم و تربیت در جهت دادن به نگاه و رویکردهای نسل آینده است؛ از اینرو، نهاد آموزش و پرورش را باید نزدیکترین مجموعه مدیریتی در کلان جامعه به حوزه آموزشهای شهروندی به شمار آورد. چنین ارتباطی سبب شده است، در دوره کنونی مدیریت شهری و در بیش از ۳ سال گذشته، اداره کل آموزشهای شهروندی با ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه با آموزش و پرورش برنامههای خود را در ساخت شهروند متعالی در این نهاد جدیتر از هر زمان دیگری دنبال کند. درباره نوع تعامل و اقدامات مشترک انجام شده میان 2مجموعه مدیریت شهری و آموزش و پرورش با یعقوب ایمانی، معاون مدیرکل و مدیرآموزش و پرورش ناحیه 2 شهرری بهعنوان یکی از بزرگترین مجموعههای آموزش و پرورش تهران به گفتوگو نشستهایم.
سهم معلمان در رویکرد تحولی در مدیریت شهری
یکی از موضوعاتی که شهردار تهران آن را در دوره کنونی دنبال میکند، توجه به بخشهای نرمافزاری عمدتا مغفول مانده در شهر و جامعه است. کادر آموزشی ازجمله گروههایی هستند که به آنها کمتر توجه شده است. در رویکرد تعاملی میان مدیریت شهری و بهخصوص با اداره کل آموزشهای شهروندی با آموزش و پرورش، این کمتوجهی کاهش چشمگیری داشته است. معاون مدیرکل و مدیرآموزش و پرورش ناحیه 2شهرری در اینباره بیشتر توضیح میدهد: «با پیشنهاد و برنامهریزی شهرداری، در ایام منتهی به هفته بزرگداشت مقام معلم علاوه بر نصب بنر تبریک در ورودی همه مدارس ناحیه، کیک مناسبتی به تعداد همه مدارس تهیه شد و در قالب تیمهای مشترک شهرداری و آموزش و پرورش، در مدت ۳ روز به تمامی مدارس مراجعه و از زحمات کادر اجرایی و آموزشی مدارس تجلیل شد.» او معتقد است این اقدام که برای نخستینبار به انجام رسیده است در روحیه همکاران و کادر آموزشی تأثیر مثبتی بر جای گذاشته است.
رویکردی سازنده و گرهگشا
بودجه آموزش و پرورش برای انجام بسیاری از اقدامات فرهنگی، عمرانی و خدماتی در واحدهای آموزشی کفاف نیازمندیهای این مجموعه را نمیدهد. نبود منابع مالی کافی برای بهروزرسانی و نوسازی واحدهای آموزشی درکنار گذر شتابان زمان سبب شده بود برخی مدارس منطقه ۲۰ با وجود میزبانی از شمار بالایی از دانشآموزان با مشکلاتی روبهرو شوند. در دوره کنونی مدیریت شهری پایتخت و با تأکید شهردار تهران، شهرداری با تعریف کارویژههایی برای اداره کل آموزش شهروندی کوشید بخشی از این چالشها را برطرف کند. معاون مدیرکل و مدیرآموزش و پرورش ناحیه 2 شهرری دراین باره میگوید: «در دوره کنونی مدیریت شهری، تعامل میان آموزش و پرورش و شهرداری تقویت شد و روند منسجم، مدون و تأثیرگذاری بهخود گرفت. این روند سبب شد در سال تحصیلی گذشته با همکاری این دو نهاد، اتفاقات خوبی در مدارس منطقه رقم بخورد تاکنون سابقه نداشته است.»
نهضت آسفالت مدارس
یکی از معضلاتی که مدارس با آن روبهرو هستند، نبود امکان مناسبسازی حیاط واحدهای آموزشی برای استفاده دانشآموزان است. فرسوده بودن آسفالت مدارس موجب ناایمن شدن محیط بازی دانشآموزان شده بود.یعقوب ایمانی به اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت حیاط واحدهای آموزشی منطقه از سوی مدیریت شهری اشاره و با قدردانی از این اقدامات میافزاید: «جلسات متعدد و کارشناسی با مدیران اداره کل آموزشهای شهروندی برگزار و در این جلسات تأکید بسیاری بر اولویتبندی مهمترین مشکلات مدارس شد. براین اساس، آسفالت حیاط مدارس بهعنوان یکی از مهمترین نیازهای واحدهای آموزشی منطقه مطرح شد و با حمایتهای انجام گرفته آسفالت حیاط ۳۰واحد آموزشی به انجام رسید؛ اقدامی بیسابقه که نظیر آن تاکنون صورت نگرفته بود.»
رویکرد مثبت برای نشاطآفرینی در مدارس
یعقوب ایمانی، معاون مدیرکل آموزش وپرورش ناحیه ۲ شهرری میگوید: «در ایام سال تحصیلی و با برنامهریزی قبلی، اتوبوسهایی برای برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت، اردوهای علمی، تفریحی، زیارتی از سوی شهرداری در اختیار دانشآموزان و مدارس قرار گرفته است.» تا پیش از این، مدارس همواره با مشکل تامین وسیله ایاب و ذهاب برای برگزاری چنین اردوهایی روبهرو بودند که این مشکل در دوره کنونی برطرف و با تقاضاهای ارائه شده تامین وسیله نقلیه برای برگزاری اردوهای دانشآموزی ازسوی شهرداری یا برگزاری رویدادهای شاد در مدارس و کمک به اجرای آن موافقت میشود. مدیریت شهری پایتخت با ارائه این خدمات سبب شده است دانشآموزان در قالب این اردوها به صورت عملی در کارگاههای آموزش شهروندی نیز مشارکت کنند و تجربههای جدید را در آموزش دریافت کنند. موضوعی که سبب شده است استقبال دانش آموزان از برنامههای اردویی و آموزشی افزایش یابد.»