• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24324
+
-

نوسازی از نو

واحدهای آسیب دیده و تخریب شده زلزله تازه آباد همچون دیگر مناطق زلزله‌زده تسهیلات بازسازی دریافت می‌کنند

تیتر یک
نوسازی از نو

فرحناز چراغی| کرمانشاه- خبرنگار


زلزله روز یکشنبه گذشته تازه آباد به 951 واحد شهری و روستایی آسیب زد و بیش از 280 نفر را نیز مصدوم کرد. براساس گفته مسئولان در این میان 101 واحد مسکونی روستایی صد درصد تخریب شده و 250 واحد دیگر نیز خسارت دیده است. 600 واحد مسکونی شهری نیز در اثر این زلزله در شهرستان‌های زلزله‌زده دچار خسارت شده است. شدت خسارات در ثلاث باباجانی به مراتب بیشتر از دیگر نقاط بوده است. خبرها حاکی از این است که برخی از واحدهای بازسازی شده در مناطق زلزله‌زده بر اثر این زلزله دچار آسیب و تخریب شده‌اند، این در حالی است که مسئولان این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

یک از شهروندان زلزله زده ساکن در منطقه ثلاث با بیان این‌که مردم از روز زلزله هنوز به منازل خود برنگشته‌اند، می‌گوید: مردم حدود 3 روز است که در خیابان‌ها و بوستان‌ها چادر زده‌اند و به خانه خود نمی‌روند. « کامران عزیزی » می‌افزاید: ترس و حشت زلزله هنوز در جان مردم است و جرأت بازگشت به خانه‌های خود را ندارند.

وی اظهار می‌کند: وضعیت مردم از لحاظ روحی و روانی به شدت آسیب دیده است و این موضوع بسیار آزار دهنده است. در این مدت بارها شایعه آمدن زلزله مردم را هراسان کرده است. بالای 70 درصد مردم در کوچه‌ها و خیابان‌ها چادر زده اند. 
عزیزی با اشاره به تخریب منازل بر اثر شدت زلزله، اضافه می‌کند: در این زلزله بسیاری از منازل تعمیری که بر اثر زلزله 7.3 ریشتری آبان سال گذشته تخریب و دوباره بازسازی شده بودند دچار آسیب شدند. وی می‌گوید: شمار زیادی از چنین منازلی در ثلاث باباجانی از نو تخریب شده‌اند که نیاز به بازسازی مجدد دارند.
یکی از شهروندان جوانرودی نیز با اشاره به شایعات مکرر زلزله در بین مردم، بیان می‌کند: مردم بسیار ترسیده‌اند و بعد از گذشت چند روز جرأت بازگشت به منازل‌شان را ندارند.

ظهر روز دوشنبه مردم هراسان باز منازل خود را ترک کردند و به خیابان‌ها و کوچه‌ها پناه بردند چراکه شایعه شده بود که زلزله می‌خواهد بیاید. مردم هنوز وحشت زده‌اند و کماکان در بوستان‌ها و خیابان‌ها چادر زده‌اند. 


بیشترین آسیب‌ها در بافت‌های فرسوده

فرماندار ثلاث باباجانی با تکذیب این خبر که هیچ تخریبی در مناطق بازسازی شده پس از زلزله آبان وجود نداشته است، می‌گوید: بیشترین آسیب‌ها در بافت‌های فرسوده‌ای چون میرآباد و دشت لیل اتفاق افتاده است. وی با انتقاد از دامن زدن برخی رسانه‌ها به شایعات، می‌افزاید: در بافت‌های قدیمی چون کارکرد سازه‌ها فنی و علمی نیست و مصالح ساختمانی از سنگ و گل است، تخریب صورت گرفته است. 

«صادق خدادادی» به همشهری اظهار می‌کند: در آخرین تصمیم‌گیری با حضور رئیس ستاد بازسازی کشور، تصمیم بر این شد که تمام واحدها چه تعمیری و چه تخریبی همه تخریبی به حساب آیند و از نو ساخته شوند تا میزان خسارات به حداقل برسد. وی با بیان این‌که کشور و استان ما در یک منطقه حادثه خیز قرار دارد، اضافه می‌کند: این موضوع باعث شد با تلاش استاندار همه واحدهای آسیب دیده تخریبی اعلام تا از نو ساخته شوند که در حوادث احتمالی آینده میزان خسارات و زیان‌ها کاهش پیدا کند. 
خدادادی وضعیت کنونی مردم را عادی اعلام می‌کند و می‌افزاید: مردم این خطه شرایط سخت‌تری چون جنگ تحمیلی را تحمل کرده اند و با چنین وضعیتی نا آشنا نیستند. در حال حاضر وضعیت عادی است. 


تخریب 101 واحد روستایی

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان نیز در خبری سخنان فرمادار ثلاث باباجانی را تایید کرده و گفته است: هیچ یک از واحدهای بازسازی شده استان، در زلزله تازه آباد آسیب ندیده است.

«رضا خواجه ای» اعلام کرده که هیچ یک از واحدهای بازسازی شده زلزله آبان ماه، در زلزله روز گذشته دچار آسیب دیدگی و تخریب نشده است. واحدهای آسیب دیده و تخریب شده زلزله تازه آباد نیز همچون دیگر واحدهای زلزله‌زده تسهیلات بازسازی دریافت می‌کنند و اقدام‌های لازم به منظور بازسازی آن‌ها انجام خواهد شد. براساس گفته رئیس ستاد باسازی مناطق زلزله زده، زلزله تازه آباد علاوه بر تخریب 101 واحد روستایی به 250 واحد روستایی و 600 واحد شهری نیز آسیب وارد کرد.

خواجه ای همچنین گفته است که پس از وقوع زلزله آبان ماه 96 تاکنون 31 هزار واحد آواربرداری و عملیات پی‌کنی به منظور احداث 29 هزار واحد انجام شده است.
فونداسیون 24 هزار واحد تخریب شده در زلزله تاکنون اجرا و از این میزان اسکلت 16 هزار واحد برپا و 11 هزار و 500 واحد مسقف شده است. وی تعداد واحدهای نیاز‌مند به تعمیر در مناطق زلزله زده را 60 هزار واحد عنوان کرده و می‌گوید: از 55 هزار واحد مسکونی در دست تعمیر، 47 هزار واحد آماده سکونت شده‌اند.
مدیرکل بحران استانداری نیز آسیب دیدگی واحدهای نوساز در مناطق زلزله ‌زده استان را رد می‌کند و می‌افزاید: خبر آسیب دیدگی واحدهای نوساز در مناطق زلزله‌ زده استان کذب است. در این واحدها حتی ترک خوردگی هم نداشته‌ایم و تنها آن دسته از ساختمان‌های قدیمی دچار تخریب یا آسیب شده اند که عملیات مقاوم‌سازی را انجام نداده اند. «رضا محمودیان» اظهار می‌کند: زلزله 5.9 ریشتری دیروز به 43 روستا و یک شهر خسارت زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید