• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24321
+
-

کوچ اجاره‌نشینان به مناطق پایین‌تر

برخی از صاحبان خانه‌های اجاره‌ای از گرفتن پول پیش امتناع می‌کنند و فقط اجاره می‌خواهند

مسکن
کوچ اجاره‌نشینان به مناطق پایین‌تر

 مهسا طالبی|‌ رشت -خبرنگار:

 از پایان خرداد تا اوایل مهر فصل داغ جابه‌جایی مسکن است. بسیاری از کسانی که هنوز صاحب‌خانه نشده‌اند هر سال درفصل تغییر و جابه‌جایی مسکن با هدف پیدا کردن یک مکان مناسب به بنگاه‌های مختلف سر می‌زنند. اما امسال این روند با چالش بیشتری همراه است. 

افزایش قیمت مسکن،  موج گرانی دلار و حباب قیمت‌ها سوای افزایش قیمت کالاها، افزایش رهن و اجاره را در پی داشته است  طوری که اغلب کسانی که سال پیش مستاجر بوده‌اند، سعی می‌کنند با صاحبخانه خود تفاهم کرده و با هزینه کمتری نسبت به قیمت‌های بازار در محل سکونت خود بمانند. در رشت این مشکل به طور جدی وجود دارد . مستاجران قبلی قراردادها را تمدید کرده‌اند و افرادی که تازه تشکیل زندگی داده‌اند با کمبود خانه برای اجاره مواجه شده‌اند.افزایش قیمت خانه خریداران را مجبور کرده است که با بالا بردن قیمت رهن، کسری بودجه خود را جبران کنند. 

صاحبخانه‌های قدیمی نیز به تبعیت از این موضوع و همزمان با تنش‌های بازار ارز، قیمت‌ها را بالا برده اند. از آنجاکه بیشترشان نیازی به پول پیش ندارند، درخواست اجاره بالا می‌کنند که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، بارمالی زیادی برمستاجران وارد می کنند. از این رو بسیاری از مستاجران به سبب آشنایی با صاحبخانه‌های خود سعی دارند با هزینه‌ای کمتر، قرار دادهای خود را تمدید کنند ، اما آنها که موفق نمی‌شوند یا آنها که به دلایلی مجبور به تغییر مکانند، برای یافتن خانه باید مسیر پر پیچ وخمی را طی کنند.   اما  قیمت‌های اجاره مسکن در رشت چگونه است؟ و شهروندان چه مشکلاتی در این زمینه دارند؟


بالا رفتن نرخ اجاره‌بها 

«بهرام بندور» یکی از شهروندان گیلانی است که می‌گوید با همسر و تنها فرزندش چند روزی است  دنبال یک خانه مناسب می‌گردد.  وی بیان کرد: صاحب‌خانه ام قصد فروش خانه را دارد، لذا ناچاریم به فکر اجاره یک خانه دیگر باشیم. دلشوره دارم. در چمارسرا زندگی می‌کنم.  اجاره‌ها  مثل قبل نیست و بسیار گران‌تر شده است. به جز منطقه خودمان در مناطق دیگر هم دنبال خانه رفته‌ام، اما هر چه بیشتر می‌گردم کمتر نتیجه می‌گیرم. بندور ادامه داد: وضع چنان  شده است که برای اجاره خانه‌های  قدیمی باید 30 میلیون تومان پول پیش وماهی  800 هزارتومان اجاره بدهیم. این برای من که کارگر هستم، خیلی سخت است و نمی‌توانم از پس هزینه‌های جاری زندگی برآیم.


 نایاب شدن خانه‌های اجاره‌ای 

صاحب بنگاه معاملاتی «اطمینان» در خیابان سرگل رشت هم بیان کرد: اخیرا خانه برای اجاره کم و حتی در برخی نقاط  نایاب شده است. دلیلش هم این است که یا برخی می‌خواهند خانه‌هایشان را بفروشند یا اینکه با مستاجران قبلی برای ادامه اجاره به توافق رسیده‌اند.  «مسعود حق‌پناه» گفت: هیچ سالی خانه این طور برای اجاره کم نبود‌ه است، الان هم تعداد محدودی خانه برای اجاره دارم که قیمت اجاره و پیش آنها آن‌قدر بالاست که اغلب مراجعان با شنیدن قیمت  می‌روند. 
رهن یک خانه 70 متری در محله رشتیان یا همین سرگل اکنون 70 میلیون تومان است.  برخی رهن نمی‌دهند پول پیش کمتری می‌خواهند تا اجاره  بیشتری بگیرند. مثلا صاحب یک خانه 60 متری در خیابان معلم 20 میلیون   پول پیش و یک میلیون  اجاره  تعیین کرده است.  حق‌پناه از ارائه قیمت‌های عجیب و نبود نظارت و ساز و کار مشخص بر قیمت‌ها گلایه کرد و گفت: از دست ما هم کاری بر نمی‌آید. بازار عرضه و تقاضاست. نمی‌توانیم به صاحبخانه بگوییم خیلی کمتر از نرخ روز برای مشتری قیمت تعیین کند و یا بگوییم فقط رهن بگیرد و از گرفتن کرایه صرف نظر کند. حتی بسیاری از خانه‌ها تازه ساخت است و صاحبخانه هزینه دو برابر داده تا کار ساخت تمام شود. در این شرایط نمی‌تواند خانه را زیر قیمت اجاره دهد. 


کاهش خانه‌های اجاره ای  

صاحب یک بنگاه معاملات مسکن در خیابان لاکانی هم به قیمت بالای اجاره و رهن در این خیابان اشاره کرد و گفت: بسیاری از کسانی را می‌شناسم که چند سالی در این خیابان زندگی می‌کنند و جزو مشتریان من هستند، اما به دلیل گرانی‌های اخیر تصمیم گرفته‌اند که از این نقطه به مناطق پایین تر شهر بروند؛ مثلا سمت پایین ضیابری یا توشیبا. 
«قاسم علیپور» اظهارکرد: مشکلات اقتصادی زیاد شده است. در این شرایط برخی افراد ناچارشده اند،با وام که گرفتن آن هم بسیار سخت است، اقدام به رهن خانه کنند. هر چند که بیشتر صابخانه‌هایی که خانه‌هایشان را برای اجاره دادن به ما می‌سپارند تمایل به گرفتن اجاره‌خانه   دارند. این بنگاه دار با تاکید بر اینکه اکنون فقط 6 خانه برای اجاره دارم، ادامه داد: مستاجران زیادی داشته‌ایم که در این مدت آمده و قرارداد خود را تمدید کرده‌اند. پارسال در همین موقع در دفترچه روزانه بنگاه  50 خانه ثبت شده برای عرضه داشتیم ، اما اکنون کمتر از 20 خانه برای اجاره داریم. امسال خانه‌های اجاره‌ای  کاهش پیدا کرده و کسانی که در این فصل دنبال اجاره منزل هستند، خیلی باید بگردند تا مسکن مورد نظر خود را پیدا کنند. 


   بی خیال خرید خانه شده‌ایم

یک شهروند ساکن رشت در باره افزایش اجاره خانه در این شهرستان گفت: افزایش هزینه جابه‌جایی منزل و  مزد کارگر و کرایه حمل بار باعث شده از جابه‌جایی خانه منصرف شوم. هر چند طبق عرف صاحبخانه باید 10درصد هزینه اجاره را بالا ببرد  اما گرانی دلار باعث شده برخی کاملا سوء استفاده کنند و بیشتر از 50 درصد  اجاره را بالا ببرند.

«سارا قنبری» اظهارکرد: صاحبخانه‌ها خیلی متوقع شده اند و اصلا برای بهسازی خانه و خرابی برخی موارد اساسی منزل  خود را مکلف نمی‌دانند. گویا قانون بازدارنده‌ای هم برای جلوگیری از این افزایش قیمت اعمال نمی‌شود.
 وی ادامه داد: همسرم کارمند است. بی شک به زور بتوانیم با این هزینه‌ها تا آخر ماه از عهده مخارج بربیاییم. هنوز صاحبخانه نشده‌ایم. قبلا بازپرداخت وام‌های بانک مسکن برایمان سنگین بود اما حالا با همان وام هم قدرت خرید خانه را نداریم و بی‌خیال خانه‌دار شدن شده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید