• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24325
+
-

برق، نان نانواها را برید

همشهری مشکل قطع برق و تاثیر آن بر صنف نانوایان را در گفت وگو با مسئولان بررسی کرده است

گزارش
برق، نان نانواها را برید

خدیجه ستارزاده| البرز - خبرنگار:

قطع مکرر برق در روزهای گذشته زندگی و کار همه مردم را تحت‌الشعاع قرار داده اما این معضل برای برخی از صنف‌ها خسارات مالی زیادی به دنبال داشته و آنها را بیشتر از دیگران متضرر کرده است. صنف نانوایان که 4 سال است به دلیل عدم افزایش نرخ نان با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند، اکنون با اجرای برنامه قطع برق که خسارت زیادی برایشان داشته، توان ایستادن در چنین شرایطی را ندارند، چراکه خسارت ناشی از خراب شدن خمیر و بیرون ریختن آن و ضرری که به گفته آنها برای قطع بی‌برنامه از 200 تا 300 هزار تومان است، اندک درآمد آنها را نیز از سفره‌شان برده است.


پای درددل یک نانوا

یکی از نانوایان کرجی که از قطع مکرر برق به ستوه آمده است، می‌گوید: در این اوضاع اقتصادی که نانواها سال‌هاست با آن روبه‌رو هستند، خسارت ناشی از قطع برق برایشان قابل تحمل نیست.
«هادی لاله» می‌افزاید: زمانی که برق قطع می‌شود، کار نانوایی می‌خوابد و خمیر شروع به ترش شدن می‌کند و از بین می‌رود. وی می‌گوید: خمیر بعد از آماده شدن حداکثر تا یک و نیم ساعت بعد باید پخته شود و در غیر این صورت ترش و خراب می‌شود، مگر اینکه در یخچال نگهداری شود. اما با توجه به اینکه برق نیست، یخچال هم قابل استفاده نیست و علاوه بر آن، این حجم خمیر در یخچال قابل نگهداری نیست.

لاله با بیان اینکه به طور میانگین هر 2 ساعت که برق می‌رود بین 200 تا 300 هزار تومان خسارت برای نانوا به بار می‌آورد می‌افزاید: هر روز صبح باید اینترنتی و از سایت ساعت خاموشی‌ها را بگیریم تا در این ساعت‌ها خمیر آماده نکنیم که بماند، اما گاهی به دلیل ناهماهنگی در ساعت خاموشی اعلام‌شده با ساعت واقعی قطع آن با این مشکل مواجه می‌شویم و حجم زیادی از خمیر را که خراب شده باید دور بریزیم. این نانوا با بیان اینکه سال‌هاست صنف نانوایی‌ها به دلیل عدم افزایش دستمزد با مشکلات زیادی مواجه هستند می‌گوید: با این وضعیت جدید دیگر نمی‌دانیم چه کنیم.


زمان خاموشی برق اعلام نشده است

رئیس اتحادیه نانوایان کرج با بیان اینکه برنامه قطع برق را فقط از رسانه شنیدیم می‌گوید: اداره برق یا نهادهای دیگر حتی یک نامه هم در مورد زمان قطع برق نداده‌اند که بر اساس آن ساعات قطع برق را به نانوایان اعلام کنیم.
 «ایرج قربانی» می‌افزاید: زمان خاموشی را هم که از طریق رسانه‌ها دریافت می‌کنیم دقیق نیست و به همین دلیل نانوا‌ها نمی‌توانند برای تهیه خمیر برنامه دقیقی داشته باشند و در این بین، حیف و میل عمومی می‌شود و نانواها هم ضرر و زیان زیادی می‌بینند. وی می‌گوید: امروزه بیشتر دستگاه‌های نانوایی‌ها نیمه‌مکانیزه است و با توجه به اینکه خمیر پس از آماده شدن نباید مدت زیادی بیرون بماند، در صورت قطع برق خمیر ترش می‌شود و باید بیرون ریخته شود و این وضعیت خسارت زیادی به نانواها می‌زند.
قربانی با بیان اینکه روزانه تماس‌ها و مراجعات زیادی مبنی بر خسارت به دلیل قطع برق در اتحادیه داریم اظهار می‌کند: با توجه به شرایطی که برای صنف نانوایان پیش آمده به استانداری نامه‌ای با رونوشت صنعت و معدن و فرمانداری ارسال کردیم که چرا به اتحادیه نانوایان اطلاع‌رسانی نشده تا به نانوایی‌ها اعلام کنیم که اکنون با این مشکلات درگیر نباشند.

رئیس اتحادیه نانوایان کرج با اشاره به اینکه سال‌ها پیش پدافند غیرعامل تعدادی از نانوایی‌ها را به صورت نصفه و نیمه تجهیز کرد که رها شد می‌افزاید: این بحران یک‌ساعته را با همت مسئولان می‌توان حل کرد، اما باید برای آن برنامه‌ریزی عملی داشت.
قربانی می‌گوید: برای گذر از این بحران و موارد مشابه با دادن تسهیلات کمی به نانوایان برای تهیه موتور برق می‌توان در چنین شرایطی بدون خسارت و زیان دوام آورد. وی با تاکید بر اینکه در 4 سال گذشته نانوا ضرر دوطرفه دیده است می‌گوید: نانوایی یک کارگاه تولیدی است که با ظرفیت 70 درصدی باید بگذراند و این ظرفیت مستلزم این است که حداقل 400 کیلو آرد پخته شود، اما نانوایی‌های ما حتی با 150 کیلو آرد امورشان را می‌گذرانند و این وضعیت به دلیل بخشنامه‌های متفاوتی است که هر روز توسط افراد جدید ابلاغ می‌شود. این در حالی است که از یک طرف نانوا نرخ جدید نمی‌گیرد و از طرفی هم در هر کوچه پس‌کوچه‌ای نانوایی جدیدی راه‌اندازی می‌شود و طبق قانون اتحادیه موظف است در 10 روز برای متقاضیان جدید جواز صادر کند.


اصلاح الگوی مصرف از اصناف و اتحادیه‌ها

رئیس اتاق اصناف استان البرز می‌گوید: در جلسه‌ای که بین اصناف و اتحادیه‌ها برگزار شد موضوع قطع برق در تابستان از جانب اداره برق مطرح و علاوه بر آن با همه اتحادیه‌ها مکاتبه شده که از مصرف اضافی آب و برق خودداری شود.
 «حمید کریمی» می‌افزاید: به مدیران اجرایی اتحادیه‌ها نیز تاکید شد که این موضوع به زیرمجموعه‌هایشان پیامک داده شود و نمونه آن باید برای من هم ارسال شود. وی با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی مصرف باید فرهنگسازی شود و همه باید مصرف درست داشته باشند می‌گوید: سعی و تاکید داریم این فرهنگ از اصناف شروع شود و اصناف که همیشه در همه قضایا پیش‌قدم بودند، اکنون نیز همکاری کنند تا از این بحران عبور کنیم.
کریمی با بیان اینکه برخی از مردم و کسبه رعایت نمی‌کنند می‌گوید: بعضی از فروشگاه‌ها رعایت نمی‌کنند. به عنوان مثال در صنف لوسترفروشی‌ها با توجه به اینکه شب‌ها تعداد زیادی از لامپ‌ها روشن بود به آنها تذکر داده شد، چراکه نباید برای مردم ذهنیت بد ایجاد شود و تقصیر را به گردن یکدیگر بیندازند و همه باید همکاری کنند تا از مشکلات عبور کنیم.

وی می‌گوید: قطع برق برای برخی از صنف‌ها مانند نمایشگاه خودرو تاثیری ندارد، اما برای اتحادیه‌هایی مانند نانوایی‌ها و فروشندگان مرغ و گوشت و لبنیات خسارت‌های زیادی در پی خواهد داشت. پس ضرورت دارد کسبه و مردم نه‌تنها اکنون، بلکه در هر شرایطی با مصرف درست و بهینه آب و برق و اصلاح فرهنگ فعلی از بروز چنین شرایطی جلوگیری کنند.
 رئیس اتاق اصناف استان البرز بیان می‌کند: در اتحادیه‌ها دستورالعمل‌هایی برای مصرف ارائه کردیم. به عنوان مثال نمایشگاه‌های خودرو حق شستن ماشین ندارند و در دیگر اتحادیه‌ها نیز برای کاهش مصرف آب و برق هشدار داده شده است.
کریمی خاطرنشان می‌کند: اکنون موقعیتی است که همه اقشار مردم باید اصلاح مصرف را از خود شروع کنند تا علاوه بر گذر از بحران فعلی در آینده نیز با مشکلات جدی‌تری مواجه نشویم.


برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی؛ راهکار برون‌رفت از بحران

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز می‌گوید: در جلسه مشترک 21 تیر مصوب شد شرکت توزیع نیروی برق ساعات خاموشی مناطق را در سایت و شبکه‌ها اطلاع‌رسانی کند تا مردم بر اساس آن برنامه‌ریزی داشته باشند. «پرویز زرگر» می‌گوید: با توجه به اینکه برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک که با برق کار می‌کنند در چنین شرایطی متضرر می‌شوند، لازم بود از طریق اداره برق برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی شود تا هم مردم و هم واحدهای تولیدی بتوانند با آگاهی شرایط را بگذرانند. وی با بیان اینکه در سامانه اداره برق اطلاع‌رسانی در مورد زمان خاموشی انجام می‌شود می‌گوید: مردم و ادارات باید اطلاعات درست را رصد کنند تا دچار خسارت کمتری شوند.
زرگر برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی دقیق را راهکار این بحران می‌داند و تاکید می‌کند: با اجرای دقیق این برنامه و همچنین رعایت مردم و واحدهای تولیدی باید همه در رفع این بحران کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید