• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24316
+
-

چالش کنترل نوسانات برقی

نسیم زمانی| اصفهان- خبرنگار:

بر اساس اظهارات کارشناسان برق با توجه به نوسانات الکتریکی و قطع برق در ماه‌های اخیر، لازم است مردم برای محافظت از وسایل برقی باارزش خود، مانند، لوازم خانگی و دستگاه‌های صوتی و تصویری از محافظ برق یا ولتاژ استفاده کنند. چون این نوسانات می‌توانند موجب آسیب‌دیدگی و خراب شدن لوازم الکترونیکی می‌شود و محافظ‌های برق تا حد امکان این نوسان‌ها را کنترل می‌کنند. در این باره همشهری با «فرشاد رزمجو» کارشناس برق خانگی، گفت‌وگو کرده است. 

 دستگاه محافظ برق چیست؟ 


وسیله‌ای الکترونیکی است که برای محافظت از همه دستگاه‌های برقی در برابر آسیب‌های ناشی از نوسانات برق، شوک‌های ناگهانی و کنترل آن‌ها استفاده می‌شود. به‌طوری که در برابر ورودی زیر ۱۸۰ ولت و بالای ۲۴۵ ولت جریان را قطع و مانع از آسیب رسیدن به لوازم خانگی برقی می‌شود. به‌ویژه لوازم صوتی و تصویری که از حساسیت بیشتری نسبت به نوسانات برقی برخوردارند و لازم است حتماً از یک محافظ برق در کنار این لوازم استفاده شود. در کل چنین وسیله‌ای نقشی بسیار مؤثر بر مراقبت از وسایل برقی دارد. 

 کدام یک از وسایل برقی باید به محافظ برق متصل باشند؟ 

 وسایل گران‌قیمتی مانند تلویزیون، سینمای خانواده، لوازم آشپزخانه که دارای ریزپردازنده‌های پیچیده هستند، نیاز به استفاده از محافظ ولتاژ برق دارند. چون در صورت ایجاد شوک الکتریکی یا قطعی‌های مکرر دستگاه‌های این‌چنینی با مشکل جدی روبه‌رو می‌شوند؛ بنابراین بهترین راه‌حل برای محافظت از آن‌ها اتصال به محافظ برق است. 

چه نکات ایمنی در زمان استفاده از محافظ برق باید رعایت شود؟ 

وصل کردن چندراهی به محافظ برق که امکان اتصال هم‌زمان چندین دستگاه دیگر به محافظ را فراهم می‌کند از نکات اشتباهی است که باید به آن توجه داشت. اغلب از این روش استفاده می‌شود در حالی که چنین اقدامی منجر به جرقه‌زنی و آتش‌سوزی و خطرهای بعدی می‌شود. بهتر است هر کدام از لوازم الکتریکی پیچیده دارای یک محافظ ولتاژ باشد تا لوازم برقی دچار خسارت‌های احتمالی نشوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید