تولد کتیبهسازها در خیابان الماسیه
بسیاری از سردرها و کتیبههایی که از دوره قاجار در پایتخت ساخته شد حاصل ذوق و هنر افرادی بود که تحت عنوان «کاشیگر» یا «کاشی پز» فعالیت میکردند و برخی از آنها در مکانی به نام مجمعالصنایع که با ایده امیرکبیر در حوالی بازار تهران شکل گرفت چنین مهارتی را آموخته بودند. امیرکبیر بعد از راهاندازی دارالفنون و تجمیع دروس آموزشی در این مدرسه تاریخی به صرافت افتاد که تشکیلات مشابهی را برای صاحبان صنعت ایجاد کند. داریوش شهبازی، تهرانپژوه در اینباره میگوید:«نیت امیرکبیر از راهاندازی مجمع الصنایع، مدیریت انباشت دانش و تجربه صنعتگران تهرانی بود. امیرکبیر بر این باور بود که اگر میخواهیم در صنعت پیشرفت کنیم باید تشکیلاتی مثل دارالفنون در تهران ایجاد کنیم.»
در نقشه کرشیش و نجمالدوله موقعیت مجمعالصنایع در 2 نقطه دیده شده است. این تشکیلات ابتدا در سبزهمیدان و بازار صندوقدار و بار دوم در حوالی ارگ سلطنتی ایجاد شده و نسل نخست استادکارهایی که بسیاری از کتیبههای تهران را ساختند در مجمعالصنایع تربیت شدند. هنرمندان و صنعتگران بسیاری در مجمعالصنایع مشغول بهکار شدند و برخی حجرهها به کاشیپزها و کاشیگرها اختصاص داده شد. برخی از آنها زیرنظر استادکارهایی مثل حسین خاکنگار مقدم، ملقب به حسین کاشی آموزش دیدند و در ساخت برخی سردرها و کتیبههای تاریخی تهران مشارکت کردند. حسین کاشی کسی بود که سردر باغ ملی، سردر بانک شاهی، کاشیکاری رواق حضرت عبدالعظیم و... را انجام داد و یکی از استادان مجمعالصنایع بود.
شهبازی میگوید:«بعد از قتل امیر کبیر، حسینقلیخان معیرالممالک مدیریت مجمعالصنایع را بر عهده گرفت. در آن دوره، استادکارها کنار شاگردان فعالیت میکردند تا تولید و انتقال دانش بهطور همزمان انجام شود اما این شرایط دوام چندانی نداشت.»