• جمعه 30 آذر 1403
  • الْجُمْعَة 18 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 20
سه شنبه 29 آبان 1403
کد مطلب : 240930
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/WnMzJ
+
-

10 هزار میلیارد تومان در جیب مردم

قیمت محصولات عرضه شده در بازارهای میوه و تره‌بار چقدر با مغازه‌ها ‌ فرق دار‌د؟

گزارش
10 هزار میلیارد تومان در جیب مردم

پریسا نوری، محمد سرابی-روزنامه‌نگار

یکی از رویکردهای مدیریت شهری ششم توسعه بازارهای میوه‌و‌تره‌بار و کاهش هزینه‌های شهروندان در تامین موادغذایی است. به‌نظر می‌رسد این مهم محقق شده است؛ چون به‌تازگی خبری مبنی بر اختلاف حتی 50درصدی در قیمت برخی محصولات بین سازمان میادین میوه‌وتره‌بار و مغازه‌ها منتشر شده است. شهردار تهران در آخرین قرار خدمت از حذف دلالان و خرید مستقیم محصولات کشاورزی خبر داد. براساس آمار بانک مرکزی هم در سال۱۴۰۲ با تخفیف در قیمت محصولات قابل عرضه در میادین و بازارهای شهر تهران، نزدیک به ۱۰همت در جیب شهروندان تهرانی ذخیره شده است. همه این گفته‌ها بهانه‌ای شد تا برای بررسی موضوع به میدان میوه‌وتره‌بار خیابان میرداماد برویم و همزمان قیمت محصولات را از نزدیک‌ترین میوه‌‌فروشی به آنجا نیز پیگیر شویم.

 تفاوت‌های بالا
سمت جنوب بازار میوه و تره‌بار بعد از پله‌ها، انواع میوه‌ها و در بخش شمالی محصولات لبنیاتی عرضه می‌شود. تغییر فصل باعث شده است که حجم و کیفیت بعضی از محصولات مانند گوجه‌فرنگی دچار تغییر شود. لیلا افشاری، ساکن خیابان شمس‌تبریزی حین خرید می‌گوید: بار گوجه‌فرنگی این فصل کیفیت ندارد؛ برای همین فرقی ندارد از میوه‌فروشی باشد یا نه. فقط تفاوت در قیمت است؛ چون در میوه‌فروشی‌ها 48تومان و اینجا 33تومان است. این میان ایمان گنجی، ساکن میدان مادر وارد گفت‌وگو می‌شود و می‌گوید: قیمت گوجه در میوه‌فروشی‌ها که تا 70هزار تومان هم بالا رفته؛ تفاوت‌ قیمت‌ها در تره‌بار و مغازه کاملا واضح است.

 تفاوت قیمت‌ محسوس
در هر گوشه‌ای از میدان میرداماد عده‌ای مشغول خرید هستند. محمد افشار، ساکن خیابان آقازاده با دیدن قیمت 33هزار تومانی خیار می‌گوید: چند روز پیش در باقرشهر قیمت خیار هر کیلو 50هزار تومان بود، اما الان اینجا خیلی ‌ ارزان و پایین‌تر است. میادین میوه و تره‌بار واقعا کمک‌حال مردم هستند. بین این گپ‌وگفت‌ها، محمدحسین رهبری، ساکن خیابان ظفر وارد بحث می‌شود و اینطور ادامه می‌دهد: تفاوت قیمت‌ بین بازار تره‌‌بار و میوه‌فروشی‌ها در هر قلم جنس محسوس است و به جرأت می‌توان گفت که همیشه در بیشتر اقلام قیمت کالاهای‌میادین حداقل 15 تا 20درصد از مغازه‌ها کمتر است.

 قیمت‌های نجومی در مغازه‌ها
با خروج از میدان میوه و تره‌بار سمت مغازه میوه‌فروشی در خیابان ظفر می‌رویم. تفاوت‌ها کاملا مشهود و ملموس است.محمدرضا بهرامی، ساکن خیابان دولتشاد، می‌گوید: کیفیت میوه‌ و تره‌بار در میادین به نسبت مغازه‌های میوه‌فروشی‌ بسیار تفاوت دارد و بعضا قیمت‌ها هم در مغازه‌ها نجومی است؛ اما قیمت‌ها و امکانات دیگر باعث مراجعه شهروندان به چنین مراکزی می‌شود. اگر در همه میادین میوه و تره‌بار پارکینگ هم درنظر گرفته شود، استقبال از آنها بیشتر می‌شود.واقعیتی ‌ که درستی آن با ورود به مغازه‌ای در 200متری میدان تره‌بار مشاهده می‌شود؛ مثلا درحالی‌که انار در بازار میوه‌وتره‌بار کیلویی 32هزار تومان عرضه می‌شود، مغازه‌های اطراف این میوه را کیلویی ‌ 58تا 110هزار تومان می‌فروشند یا سیب قرمز در تره‌بار کیلویی 29هزار تومان و در مغازه‌ها بین 58تا 95هزار تومان است.

نظارت روزانه بر قیمت‌ها
نظارت بر کیفیت اقلام میادین میوه‌وتره‌بار به‌صورت روزانه از سوی مدیر میدان انجام می‌شود. در قرارداد‌های غرفه‌داران با شهرداری، کیفیت محصولات مشخص می‌شود و اگر درجه‌بندی و کیفیت میوه‌های عرضه شده در غرفه از سطح مشخصی کمتر باشد، مدیر میدان می‌تواند جریمه‌هایی را برای غرفه‌ها تعیین کند و درصورت تکرار تخلف براساس موارد مشخص‌شده در قرار داد با بهره‌بردار برخورد خواهد شد.

 سفره‌های مردم رنگین شده است

مهدی بختیاری‌زاده، مدیرعامل سازمان مدیریت بازارهای میوه‌و‌تره‌بار: 
براساس گزارش بانک مرکزی در سال۱۴۰۲ میزان تخفیفی که روی محصولات قابل عرضه در میادین و بازارهای شهر تهران به شهروندان داده شده، نزدیک به ۱۰همت بوده است.. به‌عبارتی با این روند، قدرت خرید مردم بالا رفته و سفره‌هایشان رنگین‌تر شده است. همچنین در 6ماهه نخست امسال ۶ هزارو۹۰۰ میلیارد تومان در جیب مردم ذخیره شده است که معادل ۶.۹همت است که امیدواریم تا پایان سال این رقم به بیش از ۱۵همت برسد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید