شتاب در تولید اتوبوسهای برقیتهران
برای اطلاع از کم وکیف تولید اتوبوس برقی داخلی «شتاب» 200کیلومتر از پایتخت دور شدیم
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
این روزها حین گشت وگذار در شهر، در هر معبر و خیابانی اتوبوسهای نو دیده میشود؛ اتوبوسهایی با رنگهای مختلف که در خطوط شهر مشغول خدمترسانی هستند. بعضی از این اتوبوسها برقیاند و در راستای کاهش آلودگی هوا وارد ناوگان شدهاند؛ نمونهاش اتوبوس آبیرنگ خط پارک وی - راهآهن با نام زیماست. اما این اتوبوسها کجا و چطور تولید میشوند؟ برای پاسخ به این سؤال به 200کیلومتری تهران و کارخانه تولید این اتوبوسها رفتیم.
کیلومترها دورتر از تهران
در 200کیلومتری شرق تهران، حوالی فرودگاه بینالمللی و شهرک صنعتی سمنان، به کارخانه میرسیم؛ جایی که بخش زیادی از اتوبوسهای سفارش داده شده شهرتهران چه از نوع دیزلی و چه برقی در آن تولید میشود. وارد خط تولید اتوبوسهای برقی که میشویم جمع زیادی از کارگران حضور دارند که هریک به کاری مشغولند. بدنه اتوبوس در یک سالن مجزا تولید میشود و آن را برای جابه جایی آسانتر روی یک چهارچرخ فلزی بزرگ قرار دادهاند. در سالن کناری حدود 15کارگر مشغول کار هستند و از اکسل و باتریها تا کولر را روی اتوبوس جانمایی میکنند.
7ایستگاه تولید اتوبوس برقی
سالن تولید اتوبوس برقی، 7ایستگاه دارد. در هریک از آنها کارگران یکسری کار انجام میدهند. مثلا در بخش اول نصب اکسل و موتور انجام میشود و در بخش دوم کارگران سیمکشیهای برق فشار قوی و ضعیف برعهده دارند و این روند با نصب تجهیزات، دسته سیمهای سیگنالی، دسته سیمهای اتاقی، تختهکوبی و... ادامه دارد. البته همه اتوبوسها برای تهران نیست و شهرها و شرکتهای دیگر هم مشتری این آبیهای برقی هستند. کامبیز مرادی، مدیرعامل شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان(شتاب) میگوید: قرارداد تولید500دستگاه اتوبوس شتاب با شهرداری تهران بسته شده که از این تعداد ۲۰۰ دستگاه برای فاز اول و ۳۰۰ دستگاه آن هم در فاز دوم است.
15دستگاه در راه تهران
مرحله پایانی سالن تولید نصب لاستیک است و در این مرحله اتوبوس از روی چهارچرخ پایین میآید. آخرین مرحله ساخت اتوبوسها نصب در و شیشه و تزئینات داخل ازجمله صندلیهاست. با گذر از تمام ایستگاهها محصول تولید شده به سالن چک نهایی انتقال مییابد تا خردهکاریهایی مانند قیرپاشی(عایق کاری زیراتوبوس)انجام شود. حالا دیگر اتوبوس برقی آماده است و توسط راننده به محل دپو(پارکینگ) منتقل میشود. تولید اتوبوسهای برقی همچنان ادامه دارد و کارگران تا غروب آفتاب مشغول بهکار هستند. این روال هر روز کارخانه است. مرادی میگوید: با پرداخت بهموقع، ۱۵ دستگاه تا پایان سال تحویل شهرداری تهران داده می شود تا به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شود.
امکانات ویژه: رمپ ویلچر برای خدماتدهی به معلولان / پایینآمدن ارتفاع اتوبوس برای پیادهشدن راحتتر مسافران/ طراحی اتوبوس بدون هرگونه پله برای سهولت تردد و پیاده و سوارشدن مسافران/ نداشتن آلودگی صوتی/ شیشههای جانبی دوجداره
سیر آزمایشی از شمال تا جنوب شهر
سیر آزمایشی اتوبوس برقی در یکی از خطوط بیآر تی شهر تهران شروع شده است. اما چرا این کار به شکل آزمایشی صورت گرفت؟ کامبیز مرادی، مدیرعامل شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان(شتاب) در اینباره بیشتر توضیح میدهد.
1 از اوایل مهر نمونه «الکتروباس زیما» دراختیار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قرار گرفت و آزمایشی در خط راهآهن- پارکوی عهدهدار جابهجایی شهروندان تهرانی شد.
2هدف از این کار انطباق اتوبوس با شرایط محیطی و تطابق با ایستگاههای خطوط BRT و مواردی از قبیل آشنایی و آموزش رانندگان شرکت واحد است.
3الکتروباس زیما، در یک سال گذشته زیرنظر تیم فنی و مهندسی شرکت شتاب متشکل از متخصصان داخلی در حال انجام آزمونهای میدانی با شرایط واقعی قرار گرفته و در طول این مدت، تغییرات لازم بهمنظور سازگاری با محیط بهطور دقیق روی آن صورت گرفته است.