• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 مهر 1402
کد مطلب : 205270
+
-

اتوبوس‌های برقی از پکن به تهران می‌رسند

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌وگو با همشهری، آخرین وضعیت ناوگان و تأمین اتوبوس‌های برقی را تشریح کرد

گزارش
اتوبوس‌های برقی از پکن به تهران می‌رسند

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

ترافیک و آلودگی هوا چالش‌های جدی پایتخت هستند که بهبود و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین گزینه در کاهش و برون‌رفت از این چالش‌ها به شمار می‌رود. استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی و تأمین اتوبوس از نوع گازسوز، برقی و... برای توسعه، نوسازی و بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی، راهکاری است که مدیریت شهری دوره ششم در پیش گرفته و آنطور که مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی به همشهری گفته آخر آبان‌ماه اتوبوس‌های برقی که قرارداد آنها سال1400منعقد شده بود، از پکن وارد تهران و در خط جمهوری - بهارستان وارد مدار خدمت‌رسانی می‌شوند.
در دوره مدیریت شهری چهارم، ناوگان اتوبوسرانی حدود 6هزار دستگاه اتوبوس داشت و اگر سالانه تنها 300دستگاه اتوبوس تأمین می‌شد، اکنون باید 9هزار دستگاه اتوبوس فعال داشته باشیم. براساس آخرین آمارها در حال حاضر حدود 2837دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که بنا بر دلایلی حدود 1700دستگاه در مدار خدمت‌رسانی قرار دارند. نگاه اجمالی به این اعداد نشان می‌دهد که جبران این عقب‌ماندگی نیاز به عزم جدی دارد و شهرداری تهران از طریق انعقاد قرارداد با شرکت‌های مختلف ازجمله عقاب‌افشان، پارسان، مایوان موتور و... نشان داده که این موضوع اهتمام ویژه دارد. علاوه بر خرید اتوبوس، در موضوع بازسازی و اورهال ناوگان هم ورود کرده است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضعیت اتوبوسرانی تهران را بهبود بخشد. علاوه بر خودروهای دیزلی و گازسوز، مدیریت شهری برای ورود اتوبوس‌های برقی هم برنامه‌ریزی کرده است و به‌گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی علاوه بر 50دستگاه اتوبوس برقی که از چین وارد می‌شوند از ظرفیت خودروسازان داخلی هم استفاده می‌شود. مهدی علیزاده در تشریح این موضوع گفت که تعدادی از اتوبوس‌های برقی شرکت ایران‌خودرو دیزل و عماد خودرو وارد خطوط شده‌اند و کارشناسان فنی مشغول تست و احصای مشکلات آنها هستند. آنطور که او عنوان کرده؛ «شرکت ایران‌خودرو دیزل برای تأمین 45 تا 50دستگاه اتوبوس برقی اعلام آمادگی کرده که پس از اتمام تست‌ها و بررسی‌ها، قطعا آنها را خریداری خواهیم کرد.»

خدمت‌رسانی با مترو باس
مترو باس درواقع همان اتوبوس‌های 3کابین است که این روزها شاهد فعالیت آنها در برخی از خطوط مانند مسیر خاوران تا میدان آزادی هستیم. این اتوبوس‌های اروپایی حدود 4 تا 5سال بلااستفاده در پارکینگ شرکت واحد اتوبوسرانی رها شده بودند و با پیگیری مدیریت شهری در این دوره نقص فنی آنها رفع و تست گرم 3دستگاه از متروباس‌ها انجام شده است. علیزاده با تأیید این مطلب تأکید کرد: «متروباس‌ها سال‌ها رها شده بودند و قطعا نواقص و مشکلاتی دارند که کارشناسان در حال پیگیری هستند، اما 3دستگاه در مدار خدمت‌رسانی قرار دارند و تا پایان مهر هم تست گرم آخرین متروباس انجام می‌شود.» پیش از این شهرداری تهران قرار بود برای ورود متروباس خارجی با کشور ترکیه قرارداد منعقد کند. براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، مطالعات در این خصوص همچنان ادامه دارد، اما هنوز قراردادی منعقد نشده است.

خدمت‌رسانی گرم در روزهای سرد
نواقص فنی و ایرادات سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اتوبوس‌ها زمان اورهال رفع می‌شود. علیزاده در تأیید این مطلب گفت: «با آغاز فصل سرما راه‌اندازی سیستم‌های گرمایشی در اتوبوس‌ها با جدیت پیگیری می‌شود، اما باتوجه ‌به فرسودگی ناوگان (عمر برخی از آنها بیش از 13سال است) ممکن است مشکلاتی رخ دهد. به هر حال تلاش ما خدمت‌رسانی مطلوب به مسافران است و امیدواریم زمستان مشکلی در حوزه سیستم‌های گرمایشی ناوگان نداشته باشیم.»

انعقاد قرارداد هزار دستگاه اتوبوس
اواخر مهر علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از یک‌سو بنا به درخواست شهردار پکن و از سوی دیگر هم برای شرکت در اجلاس «راه‌ابریشم» عازم پکن می‌شود. همچنین توسعه و برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از محورهای سفر سکاندار پایتخت به کشور چین است و آنطور که علیزاده عنوان کرده؛ «در این سفر قرارداد تأمین هزار دستگاه اتوبوس پیگیری می‌شود که باتوجه‌به شرایط گازسوز یا دیزلی‌شدن اتوبوس‌ها، تعیین خواهد شد.»






مکث
ناوگان اتوبوسرانی در مسیر توسعه

روز گذشته سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران و علی‌اصغر قائمی، رئیس کمیته هوشمندسازی شورای شهر تهران بازدیدی از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران داشتند و در نشستی با حضور مدیران این شرکت، آخرین وضعیت ناوگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه اقداماتی در راستای بهبود ناوگان انجام شده، اما در برخی از بخش‌ها نیاز به پیگیری‌های جدی‌تری هست، گفت: «هنر مدیریت باز کردن گره‌ها و عبور از مشکلات است و با فائق آمدن بر چالش‌ها می‌توان وضعیت ناوگان را به حد مطلوب رساند و میزان بهره‌وری را افزایش داد. امیدواریم شاهد بهبود ملموس ناوگان باشیم.» در این جلسه مسائلی در حوزه تامین ناوگان، تعمیر، اورهال و ... مطرح شد و رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا هم نکاتی را مطرح کرد.

 افزوده‌شدن 1300دستگاه اتوبوس تا پایان سال
حدود 2050دستگاه اتوبوس در تهران به‌صورت روزانه فعال هستند و این تعداد ابتدای هر صبح از پارکینگ شرکت واحد خارج می‌شوند، اما به‌دلیل فرسودگی ناوگان، تعداد آنها تا پایان شب کمتر می‌شود؛ بنابراین به‌طور میانگین 1700دستگاه اتوبوس فعال روزانه وجود دارد و براساس گفته‌ها پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حدود 1300 دستگاه اتوبوس از مجموع قراردادهای منعقد شده به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شود.

اورهال اتوبوس‌های فرسوده
تنها 300دستگاه از اتوبوس‌ها عمرشان کمتر از 5سال است و مابقی 10تا 16سال دارند و به سن فرسودگی رسیده‌اند؛ از این‌رو امیدواریم با اورهال و خرید اتوبوس‌های جدید هرچه سریع‌تر مشکلات ناوگان حل شود. براساس مصوبه شورا قرار بوده 1100دستگاه اتوبوس اورهال شود که تا‌کنون اورهال 300دستگاه اتوبوس انجام شده و امیدواریم تا پایان سال به مصوبه برسیم.

فشار به‌خودروسازان
کارهای قانونی خرید اتوبوس‌ها انجام شده و براساس برنامه اتوبوس‌های دیزلی در موعد مقرر وارد ناوگان می‌شوند. برای تسریع در روند ورود اتوبوس‌ها و رسیدن به عدد 3هزار دستگاه اتوبوس فعال باید به‌ خودروسازان فشار وارد کرد تا به تعهداتشان عمل کنند. همچنین شرکت‌هایی که اتوبوس‌ها را تحویل می‌دهند موظف هستند اقدامات لازم درخصوص بازسازی یا اورهال اتوبوس‌ها را انجام دهند، زیرا عدم ‌ارائه خدمات پس از فروش هیچ توجیهی ندارد.

خسارت سنگین در سایه فرار بلیت
براساس آمار، روزانه 70درصد فرار بلیت رخ می‌دهد. یعنی تراکنش بلیت انجام نمی‌شود و همین موضوع خسارت‌های سنگینی به شرکت واحد وارد می‌کند. آنطور که مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی گفته‌اند گویا با خرید تجهیزات این مشکل به‌زودی حل می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید