• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 16 آذر 1401
کد مطلب : 179378
+
-

اتوبوس‌های برقی‌تهران روی خط تولید

پس از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز، تولید و مونتاژ اتوبوس‌های برقی برای حمل‌ونقل عمومی تهران آغاز شده است

گزارش
اتوبوس‌های برقی‌تهران روی خط تولید

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار


اتوبوس‌های برقی تولید داخل از آزمایش‌های اولیه سربلند بیرون آمده‌اند تا در مدار تولید انبوه قرار گیرند. اتوبوس‌هایی که قطعات اصلی‌شان وارد شده و در داخل مونتاژ می‌شوند هم مسیر تکمیل را طی می‌کنند تا تعدادی از آنها پیش از پایان سال وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری تهران و چند کلانشهر دیگر شوند. با این حساب، تهران فاصله خود را با شهرهای توسعه‌یافته از نظر به‌کارگیری وسایل نقلیه عمومی پاک کم خواهد کرد. با توجه به اینکه برای شروع فعالیت اتوبوس‌های برقی چند شرکت، کارخانه، ارگان و نهاد در بحث ورود قطعات، تولید و ساخت، صدور مجوز و پلاک کردن اتوبوس‌ها دخیل هستند و مدیریت و برنامه‌ریزی در این زمینه به‌طور کامل و صرفا با شهرداری تهران نیست، نمی‌شود زمان و تعداد دقیق و مشخصی را در این رابطه ذکر و به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی کرد، اما هرچه هست اینکه تا پایان سال پایتخت‌نشینان در چند مسیر به‌ویژه خط میدان بهارستان- جمهوری می‌توانند سوار بر اتوبوس‌های تمام‌برقی شوند.
به‌گزارش همشهری، چند سالی می‌شود که موضوع لزوم حرکت به سمت برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران مطرح شده است. شهرداری تهران در دوره‌های قبلی وعده‌هایی برای ورود اتوبوس‌های برقی داد و در این راستا تلاش‌هایی نیز صورت گرفت که البته همگی بی‌سرانجام بود و عقیم ماند، اما مدیریت فعلی شهر تهران از سال گذشته به شکل جدی‌تری پیگیر تحقق این موضوع شده و توانسته در یک بازه زمانی اندک، اقدامات مؤثر و دستاوردهای مهم و قابل‌توجهی را در این حوزه کسب کند که یکی از مهم‌ترین فعالیت آنها در بیست‌وپنجم فروردین‌ماه رقم خورد؛ زمانی که 2دستگاه اتوبوس تمام‌برقی آبی‌رنگ با نصب بنری که روی آن نوشته بود «طرح آزمایشی اتوبوس برقی در شهر تهران» در مدت   3روز به‌صورت آزمایشی، در مسیر شلوغ و پرتردد میدان جمهوری به میدان بهارستان مسافران را جابه‌جا می‌کردند. نخستین گام برای ورود 50دستگاه اتوبوس تمام‌برقی به خطوط حمل‌ونقل همگانی با همکاری بخش خصوصی محقق می‌شود. در کنار فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و همچنین برآورد‌ها و بررسی‌های فنی و تخصصی که باید صورت می‌گرفت، این موضوع به لحاظ حقوقی و قانونی هم نیازمند دریافت یکسری مصوبه‌ها و مجوزها بود که با همکاری و همراهی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و همچنین هیأت دولت محقق و موانع موجود تقریبا برطرف شده است.

فعالیت اتوبوس‌های برقی تا قبل از پایان1401
فرایند برقی شدن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به همین 50دستگاه محدود نمی‌شود و در مجموع صحبت از ورود 900دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران است. این 900دستگاه قرار است به روش‌های مختلف ازجمله مشارکت بخش خصوصی، اتوبوس‌های واگذار شده توسط دولت و وزارت کشور، شهرداری تهران و... تامین شود. درهمین راستا علیرضا زاکانی درباره تعداد و زمان ورود نخستین اتوبوس‌های برقی به‌ویژه 50دستگاهی که گفته می‌شود اوایل فصل زمستان وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت می‌شود، به روزنامه همشهری گفت: «من امیدوارم   که تا قبل از پایان سال اتوبوس‌های برقی وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شوند، اما با توجه به اینکه تامین اتوبوس‌های برقی از چند طریق درحال انجام است، اجازه دهید تا به عدد و تعداد مشخصی اشاره نکنم. این 50دستگاه که به آن اشاره کردید، فقط یکی از پروژه‌های ما در شهرداری تهران است و علاوه بر این پروژه‌های دیگری هم در زمینه اتوبوس‌های برقی داریم.»

قطعات 4دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده است
 جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درباره ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت به همشهری می‌گوید: «ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که در سال‌های گذشته تعدادی از اتوبوس‌های برقی نسل قدیم در سامانه اتوبوسرانی شهر تهران فعال بودند. ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران دارای 64دستگاه اتوبوس برقی کابلی بوده که از این تعداد هم‌اکنون 16دستگاه فعال است. این اتوبوس‌های برقی نسل قدیم که از طریق شبکه برقی بالاسری کار می‌کنند، با فعالیت و جابه‌جایی مسافر در 2خط میدان شهدا - 17شهریور - بعثت به طول 8.5کیلومتر و میدان شوش - میدان خراسان - میدان شهدا به طول 4.5کیلومتر در حال خدمات‌رسانی به شهروندان تهرانی هستند. شهرداری تهران با هدف افزایش سهم ناوگان پاک و برقی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و به‌منظور کاهش انتشار آلاینده‌های هوا، تأمین و به‌کارگیری ناوگان اتوبوس برقی نوین را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تهیه و به‌کارگیری 50دستگاه اتوبوس برقی به‌منظور فعالیت در خط میدان بهارستان - میدان جمهوری به‌طول 4.5کیلومتر با مشارکت بخش خصوصی صورت پذیرفته است. از این تعداد اتوبوس‌ اشاره شده، تاکنون یک دستگاه به‌منظور بررسی‌های فنی وارد کشور شده و قطعات 4دستگاه دیگر نیز برای مونتاژ وارد ایران شده است. ناوگان نوین و جدید اتوبوس برقی که قرار است به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اضافه شود، به‌دلیل برخورداری از باتری‌های قابل شارژ، مانند اتوبوس‌های برقی نسل قبل دیگر نیازمند شبکه برق بالاسری و در نتیجه خطوط بالاسری نبوده و صرفاً نیازمند زیرساخت‌های لازم برای شارژ باتری است.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید