• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144744
+
-

50دستگاه اتوبوس برقی تولید داخل به‌زودی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه می‌شود

تهران در انتظار اتوبوس‌های برقی

گزارش
تهران در انتظار اتوبوس‌های برقی

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار

 مدتی کوتاهی پس از شماره‌گذاری نخستین کوادسایکل برقی و همچنین اعلام یکی از خودروسازان بزرگ مبنی بر تولید خودرو برقی در آینده‌ای نزدیک، حالا تهران در انتظار نخستین اتوبوس‌های برقی شهری تولید داخل است. اوایل تیرماه گذشته نخستین دستگاه اتوبوس برقی محصول مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دانشگاه تهران و کارخانه زرین‌خودرو اصفهان که وابسته به وزارت دفاع است، رونمایی ‌شد. چند روز پیش هم پرویز کرمی در گفت‌وگو با همشهری از واگذاری تعدادی اتوبوس برقی به شهرداری در آینده نزدیک خبر داد. وسایل حمل‌ونقل برقی، ازجمله اتوبوس برقی، اگرچه با چالش‌هایی ازجمله شارژ باتری روبه‌رو هستند، اما نقش آنها در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت‌های فسیلی قابل چشم‌پوشی نیست. اکنون بسیاری از کشورهای صنعتی و توسعه یافته حرکت به سمت برقی کردن اتوبوس‌های درون‌شهری را آغاز کرده و تولیدکنندگان بزرگ وارد این حوزه شده‌اند. به‌عنوان نمونه، از شنزن چین به‌عنوان شهری یاد می‌شود که آمریکا می‌تواند در مورد آن فقط رویاپردازی کند. تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکایی هم تلاش‌هایی برای برقی کردن اتوبوس‌های شهری کرده‌اند. این درحالی است که چند سال پیش بعضی از خطوط اتوبوسرانی تهران به نسل پیشین اتوبوس‌های برقی مجهز شده بود.

رژه اتوبوس‌های برقی
کشور ما از قافله برقی کردن وسایل حمل‌ونقل شهری عقب نیفتاده و با تولید موتور برقی(electricengine) در مرحله‌ای قرار گرفته که اکنون می‌توان به برقی شدن بسیاری از وسایل حمل‌ونقل امیدوار بود.
پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در گفت‌وگو با همشهری از یک پروژه طرح کلان ملی در زمینه موتور برقی (electric engine) نام می‌برد و می‌گوید: «وقتی ما چنین موتوری داشته باشیم در همه وسایل نقلیه ازجمله اتوبوس، مترو، خودرو و وسایل نقلیه دیگر قابل استفاده خواهد بود.» کرمی پروژه اتوبوس برقی را تقریبا تمام‌شده می‌داند و ادامه می‌دهد: «یکی از طرح‌های کلان ملی، پروژه اتوبوس برقی است که به وسیله یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شد و با یکی از کارخانه‌های خودروساز برای تولید آن توافق‌های لازم انجام شد.» به‌گفته او، «شهرداری تهران به‌عنوان بهره‌بردار و دولت به طرفیت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پای کار آمدند و پس از انعقاد قرارداد برای تولید حدود 50دستگاه اتوبوس برقی، به‌زودی این تعداد تحویل شهرداری خواهد شد.» دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق یکی از چالش‌های مهم در وسایل حمل‌ونقل برقی را باتری می‌داند و می‌گوید: «چند روز پیش از لیفتراکی در کشور رونمایی شد که باتری آن کاملا ایرانی بود.»

دستور کار شهرداری
همچنین شهردار تهران در جلسه مشترک با فراکسیون محیط‌زیست مجلس به انعقاد قرارداد برای تولید ۵۰دستگاه اتوبوس برقی با یکی از شرکت‌های داخلی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این حوزه باوجود چند مجموعه، همچنان توان تولید انبوه نداریم و همزمان نیازمند واردات از خارج هم هستیم تا بتوانیم نیاز خود را برطرف کنیم.» علیرضا زاکانی با اشاره به تولید داخل و واردات به‌صورت همزمان در این حوزه ادامه داد: «استفاده از موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌های برقی و تاکسی‌های برقی و هیبریدی در دستورکار شهرداری تهران است.»

روند جهانی
اکنون بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا با ساخت پلتفرم خودروهای برقی درصدد ورود به مرحله دیگری از خودروسازی هستند. اتوبوس‌های شهری در این میان از اهمیت بسزایی برخوردارند و چین، اروپا و آمریکا پیشتازان این صنعت هستند. پیش‌بینی شده که تعداد اتوبوس‌های برقی دنیا تا سال2025 در مقایسه با امروز 300درصد افزایش یابد.

اروپا
در اروپا حدود 4هزار اتوبوس برقی در حال حرکت است. البته تعریف اتوبوس برقی در اینجا شامل اتوبوس‌های برقی باتری‌دار، افزونه هیبریدی و تراموای برقی (با سیم برق) هم هست. این میزان بسیار کمتر از ناوگان جهانی 400هزار دستگاهی دنیاست. این تعداد که مربوط به سال2020 است 10درصد کل ناوگان برقی جهان را تشکیل می‌دهد.

چین
همچنان حدود 90درصد از اتوبوس‌های برقی جهان در شهرهای چین مستقر هستند. شهر شنزن چین یکی از نمونه‌های موفق در استفاده از وسایل حمل‌ونقل برقی، ازجمله اتوبوس برقی است. این شهر که حدود 12میلیون نفر در آن ساکن هستند، با 16هزار اتوبوس برقی و 22هزار تاکسی برقی، عمده حمل‌ونقل خود را از حالت سنتی تبدیل به یک سیستم پیشرفته و هوشمند کرده است.

هند
همچنین هند حتی اگر بخش کوچکی از سفارشات خود را برقی کند، بازاری با ظرفیت بالا به شمار می‌آید. شرکت تحقیقاتی Interact Analysis پیش‌بینی می‌کند که تا سال2025 «هند بیش از 10درصد از کل تقاضای سالانه اتوبوس‌های برقی در جهان را به‌خود اختصاص ‌دهد که بیشتر از مجموع اروپا و آمریکای شمالی خواهد بود.»

آمریکا
در آمریکا اگرچه تا چند سال پیش ضریب نفوذ بازار اتوبوس برقی حدود 0.5درصد کل بازار اتوبوس حمل‌ونقل عمومی ایالات متحده بود، اما در همان زمان 9درصد از آژانس‌های حمل‌ونقل، یا اتوبوس‌های برقی درحال خدمت‌رسانی بودند یا برای این نوع اتوبوس سفارش داده بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید