• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
یکشنبه 15 مهر 1403
کد مطلب : 236709
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r0OMw
+
-

دست رد به شغل پاکبانی

در حال حاضر تنها 35درصد پاکبان‌های شهرداری، ایرانی هستند

گزارش
دست رد به شغل پاکبانی

پریسا نوری-روزنامه‌نگار

حضور و فعالیت اتباع در ایران ازجمله موضوعات پربحث این‌روزهای شبکه‌های اجتماعی است و موافقان و مخالفان بسیاری دارد. این در حالی است که به‌گفته رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، هزار نفر از کارکنان پاکبان شهرداری جزو اتباع هستند. چرایی حضور پررنگ اتباع در سازمان مدیریت پسماند را از مدیرعامل این سازمان جویا شدیم.


 حضور اتباع موضوع جدیدی نیست
حضور اتباع پاکبان در مجموعه خدماتی شهرداری تهران موضوع جدیدی نیست و میراثی از گذشتگان است. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه حضور و فعالیت اتباع در شهرداری سابقه حداقل 20ساله دارد، در توضیح چرایی این موضوع می‌گوید: به‌دلیل اینکه جمع‌آوری زباله و لایروبی نهرها و فعالیت‌هایی که با پسماند سروکار دارند، کارهای دشواری هستند، کارگران ایرانی کمتر حاضرند آنها را انجام دهند؛ ازاین‌رو در حال حاضر فقط 35درصد از نیروهای خدمات شهری و پاکبان‌های تهران ایرانی‌اند.

 نگاه منفی جامعه به این شغل
مدیریت شهری فعلی برای جذب کارگران ایرانی در حوزه پسماند راهکارهایی را در پیش گرفته‌است؛ اما به‌نظر می‌رسد این راهکارها کم‌نتیجه بوده‌اند. محمدی می‌گوید: برای جذب کارگران ایرانی در حوزه رفت‌وروب تسهیلاتی درنظر گرفتیم و پیمانکاران را مجاب کردیم که بارها از طریق آگهی روزنامه و اطلاع‌رسانی درخواست جذب نیروی ایرانی بدهند، پاکبان‌ها را بیمه کنند و حقوق بالاتری از وزارت کار برای آنها درنظر بگیرند؛ ولی با اینکه پاکبانی شغل بسیار شریفی است، به‌دلیل نگاه منفی عمومی به این مقوله، این راهکارها هم مؤثر نبود و کارگران ایرانی استقبال نکردند.

مجاز یا غیرمجاز، مسئله این است
برخی از کارگران شهرداری ممکن است جزو اتباع غیرمجاز باشند و این چالش دیگری است که شهرداری با آن مواجه است. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در شهرداری اینطور توضیح می‌دهد: به پیمانکاران تأکید کردیم که کارگران حتما جزو اتباع مجاز باشند و همه تلاش‌مان هم این است که فقط کارگران مجاز را به کار گیریم. البته کارگرانی که مجوز می‌گیرند هم کمتر به‌سراغ این کار می‌آیند و به‌سراغ کارهای بهتر و تمیزتر می‌روند؛ ولی زباله شهر هم باید جمع شود و روی زمین نماند؛ ازاین‌رو گاهی در بین پاکبان‌ها اتباع غیرمجاز هم پیدا می‌شود.

 استفاده از مشوق‌های جذاب
ازآنجاکه جمع‌آوری زباله و سروکارداشتن با پسماندهای بدبو کار دشواری است، از منظر برخی از کارشناسان این حوزه شاید برخورداری از دستمزد متناسب یا اعطای تسهیلات ویژه موجب جذب کارگران ایرانی به این شغل شود؛ موضوعی که مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در‌‌باره‌اش اینطور می‌گوید: پیشنهاد ما این است که با همکاری دولت و وزارت کار، تسهیلات ویژه برای کارهای سخت مثل پاکبانی درنظر گرفته شود تا مشوقی برای کارگران ایرانی باشد و آنها برای فعالیت در این شغل ترغیب شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید