• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
یکشنبه 15 مهر 1403
کد مطلب : 236706
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oYL6z
+
-

گشت و ‌گذار تاریخی در میان عشایر


مستندنگاری عشایر
ولفگانگ ویگرز نوروبیولوژیست، معلم علاقه‌مند به عکاسی و کلکسیونر آلمانی است که به جمع‌آوری عکس‌های سیاه و سفید قدیمی علاقه بسیاری دارد. او تصاویری در صفحه فلیکر خود منتشر کرده که زندگی عشایر ایرانی در اواسط دهه1330 شمسی(سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۷) را نشان می‌دهد. گفته می‌شود که این عکس‌های نادر توسط یک عکاس اتریشی ثبت شده است که در آن زمان به ایران سفر کرده بود.


دختران عشایر
‌مرور روایت زندگی عشایر نشان می‌دهد زنان و دختران عشایر نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکاری در شیوه زندگی عشایری دارند و در کنار نقش زنانه و دخترانه خود با انجام کارهای اقتصادی نقش مؤثری در تولید و اقتصاد خانوارهای عشایری‌ ایفا می‌کنند. تصاویر بالا دختران عشایر را در زمان قاجار و همچنین دختری عشایری را در کلاس درس و پای تخته در زمان پهلوی نشان می‌دهد.


دیدار عشایر بختیاری با امام‌خمینی‌ره‌
سرزمین بختیاری از هزاران سال پیش تاکنون تحولات و حوادث بی‌شماری به ‌خود دیده است و در مقاطع مختلف تاریخی حضور فعال و تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند. ثبت عکس‌های تاریخی بختیاری همزمان با ورود عکاسی به ایران در دوره محمدشاه و ناصرالدین‌شاه قاجار آغاز شد که در ابتدا اغلب توسط جهانگردان خارجی انجام شد.
تصاویر دیدار عشایر بختیاری با امام‌خمینی(ره) را در ۱۹ و ۲۰بهمن ۵۷ نشان می‌دهد.


عروسی عشایری
همانطور که کوچ و جابه‌جایی عشایر به جاذبه گردشگری تبدیل شده، جشن‌ و عزای آنها هم با توجه به آیین‌های جالب و شیوه برگزاری‌شان به ‌خودی خود روایتی از زندگی در آغوش طبیعت است که جاذبه گردشگری‌ دارد. عشایر هر خطه مراسم عروسی را به رسم خاصی برگزار می‌کنند، اما ویژگی مشترک آنها رنگارنگی لباس‌هایی است که با اقلیم در هماهنگی کامل هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید