• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 14 مهر 1403
کد مطلب : 236582
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/58YWB
+
-

تحول در پزشکی ومراقبت‌های بهداشتی

با فناوری نانو در علوم پزشکی انقلاب عظیمی رخ داده است

تحول در پزشکی ومراقبت‌های بهداشتی

نانوتکنولوژی در حال حاضر ابزارهای پزشکی، دانش و درمان‌های موجود در دسترس پزشکان را گسترش می‌دهد. نانوپزشکی وکاربرد فناوری نانو در پزشکی، از مقیاس طبیعی پدیده‌های بیولوژیکی برای تولید راه‌حل‌های دقیق برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری استفاده می‌کند. در ادامه به نمونه‌هایی از پیشرفت‌های اخیر در این زمینه اشاره شده است.

 در کاربردهای تجاری، نانوذرات طلا به‌عنوان کاوشگر برای تشخیص توالی هدفمند اسیدهای نوکلئیک استفاده می‌شوند. نانوذرات طلا نیز به‌عنوان درمان‌های بالقوه برای سرطان و سایر بیماری‌ها از نظر بالینی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 محققان نانوتکنولوژی در حال کار روی تعدادی از روش‌های درمانی مختلف هستند که در آنها یک نانوذره می‌تواند کپسوله شود یا به انتقال دارو به‌طور مستقیم به از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک کند و خطر آسیب به بافت سالم را به حداقل برساند. این یافته جدید، پتانسیل این را دارد که روش پزشکان را در درمان سرطان تغییر دهد و اثرات سمی شیمی‌درمانی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

 طراحی و مهندسی مواد پیشرفته نانوحفره حالت جامد می‌تواند امکان توسعه فناوری‌های جدید توالی‌یابی ژن را فراهم کند که تشخیص تک‌مولکولی را با هزینه کم و سرعت بالا با حداقل آماده‌سازی نمونه و ابزار دقیق امکان‌پذیر می‌کند.
 تصویربرداری و ابزارهای تشخیصی بهتر که توسط فناوری نانو فعال می‌شوند، راه را برای تشخیص زودهنگام، گزینه‌های درمانی شخصی‌تر و نرخ موفقیت درمانی بهتر هموار می‌کنند.

 نانوتکنولوژی هم برای تشخیص و هم برای درمان آترواسکلروز یا ایجاد پلاک در شریان‌ها در حال مطالعه است. در یکی از تکنیک‌ها، محققان نانوذره‌ای را ساختند که کلسترول خوب بدن، معروف به HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) را تقلید می‌کند که به کوچک‌شدن پلاک کمک می‌کند.

 محققان به‌دنبال راه‌هایی برای رشد بافت‌های پیچیده با هدف رشد اندام‌های انسان برای پیوند هستند. آنها همچنین در حال مطالعه روش‌هایی برای استفاده از نانوروبان‌های گرافن برای کمک به ترمیم آسیب‌های نخاعی هستند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که نورون‌ها به خوبی روی سطح گرافن رسانا رشد می‌کنند.
 تحقیقات در زمینه استفاده از فناوری نانو برای پزشکی بازساختی (شاخه‌ای از علم نوین پزشکی است که هدف آن ترمیم و احیاي بافت یا اندام آسیب‌دیده یا از‌دست‌رفته است) چندین حوزه کاربردی ازجمله مهندسی استخوان و بافت عصبی را
دربرمی‌گیرد.
به‌عنوان مثال، مواد جدید را می‌توان برای تقلید از ساختار معدنی کریستالی استخوان انسان مهندسی کرد یا به‌عنوان یک رزین ترمیمی برای کاربردهای دندانی استفاده کرد.

 در نانوپزشکی دانشمندان به‌دنبال راه‌هایی هستند که با نانوتکنولوژی عملکرد واکسن‌ها را بهبود بخشند، ازجمله تحویل واکسن بدون استفاده از سوزن. همچنین در تلاش برای یک واکسن جهانی برای واکسن آنفلوآنزای سالانه هستند که گونه‌های بیشتری را پوشش می‌دهد و هر سال به منابع کمتری برای توسعه نیاز دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید