• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 14 مهر 1403
کد مطلب : 236578
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1jR9R
+
-

مزایای حمل‌ونقل در آینده

مزایای حمل‌ونقل در آینده

فناوری نانو نوید توسعه مواد چندمنظوره‌ای را می‌دهد که به ساخت و نگهداری وسایل‌نقلیه، هواپیماها، فضاپیماها و کشتی‌های سبک‌تر، ایمن‌تر، هوشمندتر و کارآمدتر کمک می‌کند. علاوه بر این، فناوری نانو ابزارهای مختلفی را برای بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ارائه می‌دهد.

زیرساخت
نانو مهندسی آلومینیوم، فولاد، آسفالت، بتن و سایر مواد سیمانی و اشکال بازیافتی آنها از نظر بهبود عملکرد، انعطاف‌پذیری و طول عمر اجزای زیرساخت بزرگراه و حمل‌ونقل و در عین حال کاهش هزینه چرخه عمر آنها، نوید بزرگی می‌دهد. سیستم‌های جدید ممکن است قابلیت‌های نوآورانه را در مواد زیرساختی سنتی، مانند سازه‌های خود ترمیم‌شونده یا توانایی تولید یا انتقال انرژی بگنجانند.

حسگرهای نانومقیاس
سنسورها و دستگاه‌های نانومقیاس ممکن است نظارت مستمر مقرون‌به‌صرفه‌ای از یکپارچگی ساختاری و عملکرد پل‌ها، تونل‌ها، ریل‌ها، سازه‌های پارکینگ و روسازی‌ها را در طول زمان فراهم کنند. حسگرهای نانومقیاس، دستگاه‌های ارتباطی و سایر نوآوری‌های فعال‌شده توسط نانوالکترونیک همچنین از یک زیرساخت حمل‌ونقل پیشرفته پشتیبانی می‌کنند که با برقراری ارتباط با سیستم‌های مبتنی بر وسیله نقلیه به رانندگان کمک می‌کند موقعیت خط را حفظ، از برخورد جلوگیری، مسیرهای سفر را برای جلوگیری از تراکم تنظیم و رابط رانندگان را بهبود بخشد.

مواد سبک وزن
استفاده از مواد سبک وزن و با استحکام بالا با فناوری نانو تقریباً برای هر وسیله نقلیه‌ای سودمند است. به‌عنوان مثال، تخمین‌زده شده است که کاهش وزن یک هواپیمای جت تجاری تا 20درصد می‌تواند مصرف سوخت آن را تا 15درصد کاهش دهد. تجزیه و تحلیل اولیه انجام شده برای ناسا نشان می‌دهد که توسعه و استفاده از نانومواد پیشرفته با دو برابر قدرت کامپوزیت‌های معمولی، وزن ناخالص یک پرتابگر ماهواره و فضاپیما را تا 63درصد کاهش می‌دهد. این نه‌تنها می‌تواند مقدار قابل‌توجهی از انرژی مورد نیاز برای پرتاب فضاپیما به مدار را ذخیره کند، بلکه توسعه وسایل پرتاب تک مرحله‌ای را نیز امکانپذیر می‌کند، هزینه‌های پرتاب را بیشتر کاهش می‌دهد و قابلیت اطمینان ماموریت را افزایش می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید