• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 7 اسفند 1402
کد مطلب : 219300
+
-

سال آینده سال تحول حمل‌ونقل

یادداشت
سال آینده سال تحول حمل‌ونقل

سیدجعفر تشکری‌هاشمی؛ رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران

ایجاد تحول در حوزه حمل‌ونقل عمومی پایتخت با توجه به عقب ماندگی این حوزه، اولویت مدیریت شهری دوره ششم است. با همین رویکرد برای سال آینده مانند امسال پیش‌بینی‌های خوبی در حوزه حمل و نقل اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی صورت گرفته و منابع بسیار خوبی هم اختصاص داده شده و نگاهمان این است که اگر شهرداری بتواند منابع را جذب و هزینه کند، حتما انتظارات مربوط به توسعه‌یافتگی در بخش حمل‌ونقل عمومی، محقق و مردم از این تنگناها و شرایط سخت رها می‌شوند. البته ضرورت دارد که شهرداری در طول سال منابع را درست استفاده کند و به‌کار گیرد. چرا که اگر ما در شورا منابع را تخصیص دهیم اما درست و به موقع هزینه نشود دردی را دوا نمی‌کنند. پس شهرداری باید با تمام توان تلاش کند تا منابع اختصاص داده شده را به کارگیرد تا مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی پایتخت حل شود. به هر حال امیدوارم شهرداری هم عقب ماندگی سال‌جاری را به سرعت جبران کند و هم برای سال آینده جدی‌تر وارد عمل شود، زیرا سال1403 آخرین سال حضور مدیریت شهری دوره ششم است و مردم قطعا ما را قضاوت خواهند کرد.
 اگر خوب عمل کرده باشیم این مدیریت می‌تواند در دوره آینده (دوره هفتم مدیریت شهری) هم با تکیه به اعتماد مردم در صحنه حضور داشته باشد و اگر نظرات و اعتماد مردم را تامین نکرده باشیم، دلیلی برای حمایت شهروندان از این شورا و شهرداری وجود نخواهد داشت.
شورا به‌عنوان سیاستگذار منابع خوبی را در حوزه حمل‌ونقل عمومی که مطالبه شهروندان است پیش‌بینی کرده است و درآمدها هم کافی خواهد بود و فقط نیاز به عزم و اراده جدی شهرداری است که امیدواریم شاهد این عزم و اراده در سال جدید باشیم. آنچه در حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌طور قطعی محقق می‌شود و برای آن مانعی وجود ندارد و فقط باید شهرداری تلاش و پیگیری جدی داشته باشد، ناوگان اتوبوسرانی است. امسال 7هزارو200میلیارد تومان برای خرید اتوبوس اعتبار پیش‌بینی شد. برای سال آینده هم حدود 12هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید اتوبوس تعیین شده است. با همین حدود 19هزارو200میلیارد تومان شهرداری می‌تواند 2هزارو500دستگاه اتوبوس خریداری کند. حدود 2هزار دستگاه اتوبوس هم‌اکنون در ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد که در نهایت به عدد 4هزارو500دستگاه اتوبوس می‌رسیم که قطعا ایده‌آل نیست اما تهران را از شرایط بحرانی خارج می‌کند.
در مورد واگن‌های مترو هم بايد شهروندان بدانند بزرگ‌ترین تصمیم کلیدی توسط مدیریت شهری (شورا و شهرداری) و دولت گرفته شد و اکنون خط تولید 630دستگاه واگن که بعدها با افزایش تعهدات به 791دستگاه واگن رسید راه‌اندازی شده و محصول آن از اواخر سال آینده وارد می‌شود و تحول بزرگی در متروی پایتخت رخ می‌دهد.
شورا مصوباتی هم درخصوص موتورسیکلت و تاکسی‌های برقی داشته که امیدواریم به همت مدیران شهری این مصوبات هم محقق شود و شهروندان در این بخش هم شاهد تحولات خوبی باشند.
زحمات مدیران شهری در این دوره برکسی پوشیده نیست و بنده وظیفه خود می‌دانم تا از مدیران شهری بابت کارهای خوب و ارزشمندی که انجام داده‌اند تشکر کنم. ما در شورا باید با سماجت و پیگیری شبانه‌روزی، از مدیران شهری بخواهیم کار امروز را به فردا موکول نکنند. تلاش مدیریت شهری در شورا و شهرداری ایجاد تحول در حمل‌ونقل عمومی است و امیدواریم به‌زودی شهروندان شاهد این تحول باشند و مطمئن هستیم که مردم قدرشناسی داریم و در برابر اقدامات خوب انجام‌شده واکنش‌های مثبتی خواهند داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید