• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
پنج شنبه 12 مهر 1403
کد مطلب : 236479
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2RV7N
+
-

تزریق بودجه 10هزار میلیاردی به صنعت داروسازی

مریم سرخوش؛ روزنامه‌نگار

«زیبنده مردم ایران نیست که از کمبودهای دارویی رنج ببرند. باید تلاش کنیم تا کمبودها جبران شود.» محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت در آیین افتتاح نهمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ما مسئول سلامت مردم هستیم و برای این موضوع هم موارد مختلفی وجود دارد که بحث دارو یکی از آنهاست. علاوه بر این، بهداشت، نظام ارجاع، اقتصاد سلامت و... هم جزو مباحث به‌ هم ‌پیوسته‌اند که هدف نهایی همه آنها سلامت است.

وی با اشاره به حضور بیش از 700شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه بیان کرد: یک کار علمی درخشان صورت گرفته و تولید دارو، تولیدکنندگان دارو و علم آن در کشور ما اسباب غرور ملی است.
هدف‌گذاری ما هم این است که براساس قانون، علاوه بر تأمین نیازهای داخلی برنامه صادرات خوبی داشته باشیم که ظرفیت آن هم در کشور وجود دارد.
البته به نظر ظفرقندی موانعی در این حوزه وجود دارد که باید برطرف شود، ازجمله تحریم.
در حالی‌ که مدعیان حقوق بشر می‌گویند تحریم مشمول دارو و تجهیزات پزشکی نیست، در واقعیت تحریم هم در زمینه مواد اولیه و هم در زمینه تکنولوژی و مبادلات ارزی مشکلات زیادی برای صنعت دارو ایجاد کرده است.
 باید موانع اقتصادی تولیدکنندگان دارو را از نظر نقدینگی ارزی و ریالی برطرف کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد، ظرفیت صادرات و افزایش آن ایجاد می‌شود.‌
او درباره اقدامات انجام‌شده از شروع به ‌کار دولت چهاردهم تاکنون برای رفع مشکلات صنعت داروسازی بیان کرد: طی این مدت حدود 10هزار میلیارد تومان نقدینگی به عرصه تولید دارو تزریق شده است.
 بخش عمده‌ای از مشکلات در این زمینه حل شده، اما باید تأمین منابع مالی بیشتری صورت بگیرد و مشکلات ارزی هم برطرف شود. با بانک مرکزی صحبت کرده‌ایم تا تسهیلات شرکت‌های دارویی داده شود. تحقق آن قدم مهمی در رفع موانع تولید دارو خواهد بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید