• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
یکشنبه 8 مهر 1403
کد مطلب : 236036
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3l54p
+
-

معجزه ویتامین‌ها را فراموش نکنید

ارتباط بیماری‌های تنفسی عفونی با تغذیه، کمبود برخی ویتامین‌ها و سیستم ایمنی فرد ثابت‌شده است. افرادی که کمبود یک ویتامین مثل دی یا سی داشته باشند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های تنفسی عفونی قرار دارند و شکل شدیدتر بیماری‌ها به‌خصوص عفونت‌های ویروسی را می‌گیرند. این مسئله درباره گروه‌های سنی پایین‌تر هم وجود دارد و به همین دلیل کودکان درصورت نداشتن تغذیه مناسب یا سیستم ایمنی ضعیف‌تر در فصول سرد سال بیشتر دچار بیماری شایع این دوره می‌شوند.

ویتامین دی
هیچ کودکی نباید کمبود ویتامین، به‌خصوص ویتامین دی داشته باشد، اما مطالعات نشان داده که تغییر سبک زندگی به‌ویژه در شهرها باعث کاهش قابل توجه این ویتامین در نوجوانان و کودکان شده است. این کمبود هم موجب اختلال در رشد آنها می‌شود و هم ابتلای سختی برایشان هنگام بروز بیماری‌های تنفسی عفونی را رقم می‌زند؛ بنابراین کودکان و نوجوانان باید بسته به سن و وزن‌شان ویتامین دی دریافت کنند که البته میزان مصرف با تجویز پزشک صورت می‌گیرد. اهمیت تامین این ویتامین برای دانش‌آموزان باعث شده که از سال 1401طرح مکمل‌یاری در مدارس متوسطه اول و دوم پسرانه و دخترانه آغاز شود. در این طرح به‌صورت ماهانه یک عدد مکمل مگادوز ویتامین دی، بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود.

ویتامین سی
با توجه به اینکه به سمت فصل سرما می‌رویم، کودکان هفته‌‌ای حداقل یک‌بار باید ویتامین سی به شکل قرص یا قرص جوشان مصرف کنند. مرکباتی مثل پرتقال هم سرشار از ویتامین سی هستند. غیر از میوه‌ها، انواع سبزی هم حاوی برخی ویتامین‌ها هستند و می‌توانند به کاهش شدت ابتلا در این گروه سنی کمک کنند یا باعث شوند که بیماری کمتر در آنها رخ دهد؛ به همین دلیل قرار دادن چنین خوراکی‌هایی در تغذیه میان‌وعده‌ای دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد و باید از سوی والدین رعایت شود.

نکته
کودکان مستعد ابتلا به نوع شدید آنفلوآنزا هستند. کودکان یک تا 5سال، یکی از گروه‌های سنی پرریسک در جامعه به شمار می‌روند؛ به همین دلیل باید مراقبت‌های لازم به‌ویژه درباره گروه‌هایی که راهی مهدهای کودک و مراکز آموزشی می‌شوند، صورت بگیرد. در کودکان و نوجوانان 6تا 18 سال هم دوره آنفلوآنزا معمولا 7 تا 10روز طول می‌کشد و علائم بالینی شدید دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید