• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 7 مهر 1403
کد مطلب : 235927
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Q1wPZ
+
-

5 خوراکی سالمی که اضافه‌وزن می‌آورد

نکته روز
5 خوراکی سالمی که اضافه‌وزن می‌آورد

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

خیلی‌ها برای مدیریت وزن‌شان بر خوردن خوراکی‌های سالم تمرکز می‌کنند. با این حال، حتی برخی از سالم‌ترین خوراکی‌ها درصورت مصرف بیش از حد یا بدون آگاهی کافی، می‌تواند به افزایش وزن کمک کند. درحالی‌که این خوراکی‌ها دارای مواد مغذی متراکم و سرشار از فواید هستند، مهم است که به نحوه ادغام آنها در رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. در این مطلب به 5خوراکی‌ سالمی که می‌توانند به‌طور مخفیانه در افزایش وزن نقش داشته باشند، نگاهی دقیق‌تر کرده‌ایم.

 آجیل و کره آجیل
درحالی‌که آجیل‌ها فواید متعددی برای سلامت قلب و بهبود عملکرد مغز دارند، اما به‌طور باور نکردنی دارای کالری متراکم نیز هستند. یک مشت کوچک آجیل به‌راحتی می‌تواند 150 تا 200 کالری داشته باشد و کره‌های آجیل، مانند کره بادام زمینی یا بادام، حتی کالری‌های بیشتری نیز دارند. مصرف بیش از حد آجیل یا کره آجیل بدون درنظر گرفتن محتوای کالری آنها می‌تواند منجر به افزایش وزن ناخواسته شود.
راه‌حل: هنگام انتخاب آنها در رژیم غذایی خود، کنترل وعده غذایی، ضروری است. آنها را در وعده‌های کوچک میل کنید.

 آووکادو
این میوه سرشار از فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های ضروری است که آن را به یک مکمل عالی برای هر رژیم غذایی تبدیل می‌کند. با این حال، مانند آجیل، آووکادو نیز پرکالری است. یک آووکادوی متوسط، حاوی حدود 240کالری است. اگر به‌طور مکرر آووکادو را به سالاد، اسموتی یا نان تست اضافه می‌کنید، بدون اینکه حجم وعده‌ها را اندازه‌گیری کنید، ممکن است کالری بیشتری از آنچه تصور می‌کنید مصرف کنید.
راه‌حل: هنگام لذت بردن از این میوه خامه‌ای، رعایت اعتدال مهم است.

 گرانولا
این خوراکی درحالی‌که می‌تواند منبع فیبر و چربی‌های سالم باشد، دارای کالری و قندهای افزوده بالایی است؛ به‌ویژه انواعی که در فروشگاه‌ها موجود است. یک وعده گرانولا (معمولا یک‌چهارم فنجان) می‌تواند 200 تا 300 کالری داشته باشد، اما بسیاری از افراد، ناآگاهانه مقدار بیشتری از آن را مصرف می‌کنند. محتوای قند بالای این خوراکی همچنین می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد و بعد منجر به گرسنگی و ولع در غذا خوردن شود.
راه‌حل: گرانولای خانگی را حداقل با شکر درست کنید و همیشه مقدار آن را اندازه بگیرید تا زیاده‌روی نکنید.

 اسموتی و آبمیوه
اسموتی‌ها و آبمیوه‌های تهیه شده از میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌توانند راهی عالی برای دریافت مواد مغذی باشند. با این حال، بسیاری از مردم ناخودآگاه مقادیر زیادی از مواد پرکالری مانند موز، کره بادام زمینی، ماست و عسل را اضافه می‌کنند و یک نوشیدنی سالم را به یک بمب کالری تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، آبمیوه‌ها، حتی زمانی که تازه باشند، فاقد فیبر هستند و می‌توانند باعث افزایش قند خون شوند که منجر به افزایش گرسنگی می‌شود.
راه‌حل: هنگام تهیه اسموتی، روی افزودن سبزیجات و میوه‌های کم قند تمرکز و مواد پرکالری را محدود کنید.

 میوه‌های خشک
فرایند خشک کردن، قندهای طبیعی و کالری موجود در این میوه‌ها را متمرکز می‌کند؛ به‌عنوان مثال، یک فنجان انگور تازه حدود 60کالری دارد، اما یک فنجان کشمش حدود 400کالری وارد بدن شما می‌کند و درحالی‌که این غذاها مملو از مواد مغذی ضروری هستند، فواید سلامتی متعددی را ارائه می‌دهند و مصرف بیش از حد آنها آسان است ولی ناآگاهانه باعث از بین بردن تلاش‌های کاهش وزن می‌شود. کلید جلوگیری از افزایش وزن از این غذاهای سالم، خوردن آگاهانه، کنترل وعده‌های غذایی و متعادل کردن آنها با سایر گزینه‌های غنی از مواد مغذی است.
راه‌حل: با توجه به اندازه وعده‌ها و آگاهی از کالری این غذاها می‌توانید از مزایای آنها بدون عوارض ناخواسته افزایش وزن، بهره‌مند شوید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید