• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 11 شهریور 1403
کد مطلب : 234216
+
-

شناسایی متروپل‌های تهران روی دور تند

بیش از یک‌سوم ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه پایتخت در 2 سال اخیر ارزیابی ایمنی شده‌اند

گزارش
شناسایی متروپل‌های تهران روی دور تند

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

طرح ارزیابی ایمنی سازه‌ای ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه تهران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ارتقای ایمنی کالبدی پایتخت از 2سال پیش آغاز شده و شهرداری تهران در راستای مسئولیت اجتماعی خود ضمن تامین بودجه این طرح در اجرای آن نقش مهمی برعهده دارد. حضور معاونت‌های فنی - ‌عمرانی و معماری - شهرسازی، سازمان فاوا و همچنین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در جمع 9دستگاه مسئول اجرای این طرح، از توجه جدی مدیران شهری این دوره به موضوع ارتقای ایمنی و تاب‌آوری تهران در برابر مخاطرات بحران‌‌زا حکایت دارد؛ نگاهی که تلاش می‌کند درکنار حذف پلاسکوهای تهران، متروپل‌های بالقوه پایتخت را نیز شناسایی و بر ایمن‌سازی آنها تاکید و اقدام کند.

قانون چه می‌گوید؟
طبق ماده۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه در برابر 4 مخاطره آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ذیل وزارتخانه راه و شهرسازی سپرده شد، اما با توجه به مشکلات مالی این مرکز و مغفول ماندن این ظرفیت، شهرداری تهران برای انجام آن پیشقدم شد.





مکث
کاهش آسیب‌پذیری تهران در برابر زلزله

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:  با توجه به‌وجود گسل‌های زیاد در شمال و جنوب پایتخت، برخی مناطق در برابر زلزله‌های با شدت پایین نیز آسیب‌پذیرند. باید تهران را برای زلزله 7ریشتری هم آماده کنیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم. جلو وقوع زلزله احتمالی را نمی‌توانیم بگیریم، اما با اقدامات امروز باید تلاش کنیم خرابی‌ها و آشفتگی‌های آن را به حداقل برسانیم و مهم‌ترین اقدام در این مسیر مقاوم‌سازی ساختمان‌هاست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید