• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175265
+
-

روز گذشته ساختمان متروپل برای سومین بار فروریخت و جان یک نفر را گرفت

مهر تأیید بر محکومیت مقصران حادثه متروپل

پیگیری
مهر تأیید بر محکومیت مقصران حادثه متروپل

5ماه پس از ریزش ساختمان متروپل آبادان که جان 43نفر را گرفت و موجب مصدویت 13نفر شد دادگاه تجدید نظر رأی صادر شده درباره محکومیت 21متهم پرونده را تأیید کرد.
به گزارش همشهری، ساختمان ۱۰طبقه متروپل که در خیابان امیری آبادان ساخته شده بود روز دوم خردادماه امسال فروریخت و خبرهای مربوط به آن تا هفته‌ها در صدر اخبار قرار داشت. در جریان آواربرداری ویرانه‌های این ساختمان که چندین شبانه روز به طول انجامید پیکرهای بی‌جان 43نفر شامل 36مرد و 7زن بیرون کشیده شد و 13نفر نیز مصدوم شدند. یکی از جانباختگان این حادثه حسین عبدالباقی، مالک ساختمان بود. از همان زمان رئیس قوه قضاییه دستور ویژه‌ای برای رسیدگی به این پرونده صادر کرد و بررسی‌های قضایی با بازداشت تعدادی از سازندگان ساختمان و شهرداران سابق و مسئولان شهری آبادان آغاز شد و ادامه یافت.
پرونده این حادثه که 21متهم دارد روز ۳۰ تیرماه با صدور کیفرخواست به شعبه۱۰۱ دادگاه کیفری2 اهواز به ریاست قاضی میثم ایمانی فرستاده شد. دادگاه در 2جلسه پی در پی و فشرده به اتهامات متهمان رسیدگی کرد و سرانجام چند روز بعد رأی پرونده صادر شد.

جزئیات محکومیت متهمان
اما محکومان پرونده متروپل چه کسانی هستند؟ براساس رأی صادر شده متهم ردیف اول امین تقوی‌فر است. او به‌عنوان رئیس هیأت مدیره شرکت فنی مهندسی صنعت پویان سبز کویر به ۲سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان 2.5درصد به‌منظور پرداخت دیه به اولیای دم متوفیان و مصدومان حادثه مقصر شناخته شده است.
دومین محکوم امیراسماعیلی وردنجانی است که به‌عنوان نماینده فنی و عامل کنترل پروژه از طرف شهرداری آبادان به ۲سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. همچنین وی به میزان دو و نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.
سومین محکوم عبدالرضا نادریانفر نام دارد که به‌عنوان سرپرست وقت دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان آبادان به ۲سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان دو درصد در حادثه مقصر شناخته شده است. چهارمین فردی که در پرونده متروپل محکوم شده سعید پارسافر است که به‌عنوان طراح و مشاور سازنده ۲سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان 2درصد در حادثه مقصر شناخته شده است. محمد قنبر دزفولی پنجمین متهم این پرونده است که به‌عنوان طراح و مشاور سازنده به ۲سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان 2درصد در حادثه مقصر شناخته شده است. ششمین محکوم محمودرضا شیرازی، شهردار سابق آبادان است. دادگاه او را به ۲سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم کرد. همچنین وی به میزان یک و نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است. حسین حمیدپور به‌عنوان شهردار وقت آبادان متهم ردیف هفتم است که به ۲سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان 1.5درصد در حادثه مقصر شناخته شده است. متهمان دیگر علیرضا بازافت، سرپرست وقت شهرداری منطقه یک آبادان، عیسی محمدپور، سرپرست وقت معاونت فنی و شهرسازی شهرداری منطقه یک آبادان، خرم مولائی سفید دشتی، سرپرست وقت شهرداری منطقه یک آبادان، فرهاد میاحی، مدیر وقت شهرداری منطقه یک آبادان، مهدی ذوقی، سرپرست وقت معاونت فنی و شهرسازی شهرداری منطقه یک آبادان، محمد حویزاوی شهردار اسبق آبادان، فریبرز دائم‌الذکر، مسئول وقت معاونت شهرسازی و ساختمان منطقه یک شهرداری آبادان، علیرضا بچاری سرپرست وقت شهرداری آبادان، محمدحسن حیاتی سرپرست وقت معاونت فنی و عمرانی شهرداری آبادان، امید طه‌زاده، سرپرست وقت معاونت فنی و عمرانی شهرداری آبادان، سیدجمال الدین موسوی، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور نقشیاد، محسن وزیری قنات نوئی، طراح و مشاور سازنده متروپل، محمدرضا صالحی وانانی، سرپرست وقت دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان آبادان و در نهایت متهم ردیف بیست و یکم محمد خواجه‌پور، ناظر وقت سازه بود که همه این افراد به 2سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان و همچنین بین نیم تا 2درصد در حادثه مقصر شناخته شدند. براساس رأی صادر شده ۷۵درصد دیه جانباختگان نیز توسط ورثه مرحوم حسین عبدالباقی پرداخت خواهد شد.

تأیید رأی در دادگاه تجدید نظر
این رأی با اعتراض محکومان به دادگاه تجدیدنظر فرستاده شد اما قضات دادگاه تجدیدنظر رأی دادگاه بدوی را تأیید کردند. علی دهقانی، رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان روز گذشته با اعلام این خبر گفت:‌ رأی بدوی پرونده حادثه ساختمان متروپل که برای بررسی مجدد به دادگاه تجدید نظر ارجاع شده بود، تأیید شد و ایراد مؤثری که موجب نقض دادنامه را فراهم کند از سوی معترضان و تجدید نظرخواهان ارائه نشد. در این شرایط پرونده به‌زودی به اجرای احکام کیفری ارسال خواهد شد. او درباره هزینه رسیدگی به این پرونده جنجالی گفت:‌ این پرونده به‌صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گرفت و هزینه‌های دادرسی آن بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان در مرحله بدوی و یک میلیارد و ۱۷۰میلیون تومان در مرحله تجدید نظر بود که این مبلغ از خانواده جان‌باختگان حادثه ساختمان متروپل آبادان اخذ نشد.

مکث
سومین ریزش متروپل هم قربانی گرفت

محکومیت مقصران حادثه ریزش ساختمان متروپل در شرایطی در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد که عصر دیروز این ساختمان برای سومین‌مرتبه دچار ریزش شد و بنا بر گزارش‌های منتشر‌شده جان دست‌‌کم یک نفر را گرفت. در شرایطی که با گذشت 5ماه از ریزش ساختمان 10طبقه متروپل هنوز بخش‌های زیادی از این ساختمان برپا‌ست و بخش‌های دیگری ناپایدار است، ساعت 16:40‌ عصر دیروز بار دیگر بخش‌هایی از این ساختمان ریزش کرد. شدت ریزش بقایای متروپل به حدی بود که بار دیگر گرد‌وغبار سرتاسر خیابان امیری و خیابان‌های مجاور را در‌بر‌گرفت. حادثه درست در زمانی رخ داد که شهروندان آبادانی زیادی در محدوده خیابان امیری و خیابان سعدی حضور داشتند. به‌دنبال این حادثه گروه‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه رساندند و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان آغاز شد. براساس پیگیری خبرنگار همشهری تا لحظه تنظیم این گزارش یک نفر جان خود را از دست داده و یک نفر نیز مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. همچنین چند خودرو نیز در خیابان سعدی زیر آوار مانده و متحمل خسارت شدند. براساس این گزارش علاوه بر 43نفری که در جریان ریزش متروپل در روز دوم خرداد‌ماه امسال جان خود را از دست دادند، در دومین ریزش این ساختمان که روز 23شهریور ماه امسال اتفاق افتاد نیز یک نفر جان خود را از دست داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید