• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 23 بهمن 1401
کد مطلب : 185385
+
-

«سینما متروپل» عشق سال‌های جنگ

نشست خبری فیلم «سینما متروپل» در شب ۲۱بهمن در پردیس ملت برگزار شد. در این نشست، محمدعلی باشه‌آهنگر (کارگردان)، سیدحامد حسینی (تهیه‌کننده)، حامد باشه‌آهنگر (نویسنده)، علیرضا زرین‌دست (مدیر فیلمبرداری)، حمید باشه‌آهنگر (تدوینگر) و کامران خلج (طراح چهره‌پردازی)، فرید قبادی و شهریار فرد از جمله بازیگران این فیلم حضور داشتند.

محمدعلی باشه آهنگر (کارگردان): من بچه همان متروپل هستم
سال۵۹ آبادان به محاصره افتاد و آنچه مقاومت مردم را برجسته می‌کرد، حضور و نگاه فرهنگی بود که در خود سینما متروپل انجام می‌شد. من بچه همان متروپل هستم. شاید آنجا 30قدم هم نبود. همان زمان، ما و تعدادی از بچه‌ها تصمیم گرفتیم سینما راه بیندازیم و فیلم را به نمایش بگذاریم و بقیه این ماجراها را در فیلم می‌بینید.
فیلم پیچیدگی خاصی ندارد و من معتقدم فراتر از هر چیزی از جمله فرهنگ و هنر، روح‌ها و قلب‌های انسان‌ها را به‌ویژه در کشور ما نزدیک می‌کند.
«متروپل» درامی با داستانک‌های مختلف است که هرکدام با درام اصلی پیش می‌روند. در واقع، در یک شهر محاصره شده، قصه‌های متعددی وجود دارد که پیش می‌روند. حتی فکر می‌کنم نکاتی وجود داشته که باید بیشتر درباره آنها در فیلم صحبت می‌کردیم.
برخی از اتفاق‌هایی که در فیلم می‌بینید، برای شخص من در دهه 60 افتاده است‌. ما تلاش کردیم ارجاعاتی به «سینما پارادیزو» نداشته باشیم‌. فیلم‌های زیادی درباره سینما ساخته شده است و در آینده هم حتما ساخته خواهد شد.
من به جز یکی از فیلم‌ها، بقیه آثار را ندیدم که از آنها ایده بگیرم. داستان فیلم، برای خود من اتفاق افتاده است؛ یعنی هر آنچه را که می‌سازم، درصد بالایی از آن برایم رخ داده و من در خلأ فیلم نمی‌سازم. حتی عکس آپارتچی آن زمان و آن داستان را دارم.

سیدحامد حسینی(تهیه‌کننده): حذف سیمرغ مردمی، تصمیم جمعی بود
ما مخالف حذف سیمرغ مردمی نبودیم، بلکه جلسه‌ای همراه با دبیر جشنواره فیلم فجر و رئیس سازمان سینمایی تشکیل شد. 2دلیل برای حذف سیمرغ مردمی وجود داشت؛ اول اینکه برخی از فیلم‌ها، دیر به جشنواره می‌رسید و عدالت در جمع‌آوری آراء وجود نداشت. دلیل دوم هم، دسترسی سخت به اینترنت و فضای مجازی بود. در آن جمع، رای‌گیری انجام شد و اکثر تهیه‌کنندگان به حذف سیمرغ مردمی رأی دادند.
اینکه می‌گویند ۲۷میلیارد هزینه ساخت فیلم شده، اشتباه است. مسئله برآورد هزینه در حوزه فیلم‌های دفاع‌مقدس، متفاوت است. یعنی هر آنچه از خزانه کل برداشته می‌شود، مجدد بازمی‌گردد. هیچ فیلمی در حوزه دفاع‌مقدس وجود ندارد که به خزانه کل ضربه بزند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید