• سه شنبه 29 آبان 1403
  • الثُّلاثَاء 17 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 19
چهار شنبه 7 شهریور 1403
کد مطلب : 233900
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g53mr
+
-

ترفند تبلیغاتی یا بی‌اعتبار‌کردن منتقدان؟

ترفند تبلیغاتی یا بی‌اعتبار‌کردن منتقدان؟

«مگالوپلیس» فرانسیس فورد کاپولا احتمالا بیش از همه فیلم‌های کارنامه غبطه‌بر‌انگیز کارگردانش حاشیه داشته، اما دردسر نه. کسانی که با تاریخ سینما و سابقه کاپولا آشنا هستند به‌خوبی می‌دانند فیلم‌های دیگر او مثل قسمت نخست سه‌گانه «پدرخوانده» یا درام جنگی - حماسی «اینک‌ آخرالزمان» چه دشواری‌ها و کشمکش‌هایی در زمان تولیدشان داشتند و کاپولا برای اینکه بتواند فیلمی را که در ذهن دارد بسازد چقدر با استودیو درمی‌افتاد و تن به چه مخاطرات و حتی دیوانگی‌هایی می‌داد. جدیدترین تریلر «مگالوپلیس» که چندی پیش منتشر شد، باز هم به حواشی جدید حول ‌و حوش این فیلم دامن زد. در تریلری که لاینزگیت منتشر کرد از نقل‌قول‌های منفی منتقدان مشهور سینما درباره فیلم‌های پیشین کاپولا استفاده شده بود تا در واقع از نقدهای منفی به «مگالوپلیس» سلب اعتبار شود و نشان دهد که کارهای قبلی کاپولا هم خیلی محبوب منتقدان نبودند، ولی در نهایت در تاریخ سینما ماندگار شدند.  بعد از انتشار این تریلر مشخص شد که این نقد‌ها واقعی نبودند و این صرفا ترفندی تبلیغاتی برای فیلم جدید کاپولا بوده. راجر ایبرت و پائولین کیل ازجمله منتقدانی هستند که در این تریلر از آنها نقل‌قول‌های منفی درباره کارهای قبلی کاپولا آمده، در حالی ‌که آنها از چنین تعابیری در نقد کارهای کاپولا استفاده نکرده‌اند. لاینزگیت در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به‌سرعت تیزر «مگالوپولیس» را تغییر می‌دهیم و از منتقدانی که نامشان برده شده و فرانسیس فورد کاپولا برای این اشتباه غیرقابل بخشش عذرخواهی می‌کنیم. ما اشتباه کردیم و متأسفیم! عذرخواهی لاینزگیت خیلی تغییری در مسئله ایجاد نمی‌کند. تریلر فیلم تا حالا بارها در یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها دیده شده و تأثیر خودش را گذاشته. چیزی که می‌ماند استفاده یک کمپانی فیلمسازی از اعتبار منتقدان نامدار برای بالا بردن ارزش کالای خودش و پایین آوردن جایگاه حرفه‌ای است که بدون این ضربه‌ها هم وضع چندان خوبی تقریبا در هیچ جای جهان در میان رسانه‌های اصلی ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید