• چهار شنبه 7 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 22 صفر 1446
  • 2024 Aug 28
دو شنبه 5 شهریور 1403
کد مطلب : 233700
+
-

حمله حزب‌الله به مذاکرات صلح ارتباطی ندارد

یک کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا معتقد است که حملات 2طرف بین لبنان و اسرائیل ارتباطی با مذاکرات آتش‌بس ندارد

حمله حزب‌الله به مذاکرات صلح ارتباطی ندارد

حزب‌الله لبنان بامداد یکشنبه عملیات بزرگ موشکی و پهپادی‌اي علیه مواضع نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در اراضی شمال اشغالی فلسطین انجام داد و با بیش از 34۰موشک مرحله اول عملیات انتقام ترور فؤاد شکر را انجام داد. برای تحلیل بهتر این موضوع روزنامه همشهري با محمد خواجویی، کارشناس مسائل لبنان گفت‌وگو كرده است. وي در اين مصاحبه اظهار کرد: عناصری از جنگ روانی در روایت درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل وجود دارد. حزب‌الله اعلام کرده با ۳4۰راکت و پهپاد ۱۱پایگاه اسرائیل را هدف قرار داده و این را پاسخ مقدماتی در جواب ترور فؤاد شکر دانسته است.
خواجویی با اشاره به اینکه میزان تخریب، کشته و زخمی‌شدن اسرائیلي‌ها معلوم نیست، تصریح کرد: اسرائیل می‌گوید ما هم عملیات پیش‌دستانه‌ای انجام داده‌ایم. به هر حال اين موضوع نشان می‌دهد حملاتی شدید علیه یکدیگر انجام داده‌اند ولی هنوز ارزیابی دقیقي وجود ندارد.

حفظ فضای تهدید علیه صهیونیست‌ها
خواجويي با بیان اینکه آقای فؤاد شکر فرد بسیار مهمی در حزب‌الله لبنان بوده است و جنبش مقاومت لبنان طبق منطق قواعد درگیری نمی‌توانست نسبت به این ترور سکوت اختیار ‌کند، عنوان کرد: تأکید حزب‌الله بر پاسخ اولیه احتمالا با 2هدف انجام شده که يكي از آن دلايل اين است كه حزب‌الله درصدد است فضای تهدیدگونه علیه تل‌آویو را حفظ کند.
خواجویی همچنين اضافه کرد: اسرائیل در چند هفته اخیر و بعد از ترور هنیه و فؤاد شکر در وضعیت ترس و نگرانی قرار داشته و حتی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود به این فضاي ترس اشاره کرده و آن را بخشی از انتقام علیه اسرائیل دانسته است؛ بنابراین حزب‌الله سعی می‌کند اتمسفر ترس در تل‌آویو درخصوص پاسخ احتمالی حزب‌الله را همچنان حفظ کند.
وی خاطرنشان کرد: هدف دوم حزب‌الله این است که اعلام کند این عملیات مقدماتی است و محدود نخواهد بود و پاسخ‌های بعدی در راه است تا این تصور ایجاد نشود که پاسخ به ترور فؤاد شکر نامتناسب و ضعیف بوده است.

برگ‌های برنده‌ای هست که هنوز رونمایی نشده‌اند
کارشناس مسائل لبنان با بیان اینکه عملیات حزب‌الله کنترل شده بوده است، یادآور شد: راهبرد اصلی حزب‌الله حفظ قدرت بازدارندگی است اما نمی‌خواهد وارد جنگ تمام‌عیار با طرف مقابل شود. در همین چارچوب بود که هفته گذشته از تونل‌های موشکی حزب‌الله رونمایی شد. مقاومت لبنان می‌گوید که برگ‌های برنده‌ای داریم که هنوز از آنها رونمایی نکرده‌ایم تا قدرت بازدارندگی‌مان را به تل‌آویو نشان دهیم.
وی با بیان اینکه حزب‌الله لبنان قصد دارد با به رخ کشیدن قدرت بازدارندگی مانع تهاجم جدی تل‌آویو به لبنان شود، ادامه داد: درگیری‌های 2طرف در یک چارچوب مشخص بوده و قدرت تخریبی 2طرف علیه هم مانع از ورود به جنگ تمام‌عیار شده است. البته سطح و عمق درگیری‌ها در چند‌ماه اخیر افزایش یافته است.
خواجویی با تأکید بر اینکه حملات 2طرف بین لبنان و اسرائیل ارتباطی با مذاکرات آتش‌بس ندارد، تصریح کرد: هنوز مذاکرات حماس و اسرائیل شکست نخورده و مذاکرات بیشتر در فرایند تدریجی قرار دارد و اكنون نمی‌توانیم بگوییم این مذاکرات به‌صورت کامل به بن‌بست رسیده و در جریان این مذاکرات، درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل ادامه داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید