• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 22 مرداد 1403
کد مطلب : 232519
+
-

در هوای نینوا

بیل‌زنی نماد رویارویی
یکی از میراث‌های معنوی خوسف در خراسان جنوبی، آیین سنتی بیل‌زنی است که قدمتی 250ساله دارد. مراسم بیل‌زنی خوسف همزمان با ظهر عاشورا برای ابراز محبت دلدادگان  حسین بن‌علی(ع) برگزار می‌شود. مردم منطقه از دیرباز اعتقاد دارند بیل‌زنی در عصر عاشورا مایه برکت محصولات کشاورزی آنان در سال زراعی می‌شود و کشاورزان در چنین روزی با شرکت در مراسم بیل‌زنی و نخل‌گردانی، روزی حلال خود را به واسطه امام حسین(ع) از خداوند طلب می‌‌کنند. به هم خوردن بیل‌ها در روز عاشورا نماد رویارویی لشکریان کفر و لشکریان امام حسین(ع) است که جنگ لشکریان یزید علیه لشکر کوچک سیدالشهدا(ع) ومظلومیت شهدای کربلا را نشان می‌دهد.

حرکت به سمت قتلگاه
مرسوم است هر سال همزمان با روز عاشورا نخل‌ها و دسته‌های سینه‌زنی، زنجیرزنی و بیل‌زنی از محل استقرار هیئت خود به سمت خیابان شهید مطهری به حرکت در بیایند و با عزاداری، نوحه‌سرایی و مرثیه‌خوانی و سردادن شعارها و نوحه‌ها با نظم خاصی وارد قتلگاه حسینیه صاحب‌الزمانی ‌شوند. برای برگزاری آیین بیل‌زنی در هر یک از 2 هیئت خوسف 2دسته ۱۵نفری که در مجموع 4دسته هستند، تشکیل می‌شود و هر یک از نفرات بیل به دست، دایره‌وار و به هم چسبیده بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌گیرند؛ طوری که هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه بیلش را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه با هم «حیدر علی» می‌گویند.

ثبت ملی  
این مراسم فقط در خوسف استان خراسان جنوبی اجرا می‌شود و نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی اسد در صحرای کربلاست که پس از 3 شبانه روز در 13محرم سال 61هجری در میان حزن و اندوه، پیکر مطهر شهدا را با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند به خاک سپردند. مراسم بیل زنی خوسف در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است. به‌گفته مردم محلی، این مراسم در سال 1327شمسی ممنوع شد و برگزار نشد ولی پس از مدتی دوباره به مرحله اجرا درآمد. سال گذشته این مراسم در تقویم رویدادهای گردشگری کشور نیز ثبت شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید