• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 16 شهریور 1402
کد مطلب : 202368
+
-

همنوا با نینوا

مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین از سوی دلدادگان حسین در گوشه و کنار کشور برگزار شد

گزارش
همنوا با نینوا

راحله عبد‌الحسینی-روزنامه‌نگار

همزمان با فرارسیدن ایام اربعین شمار بسیار زیادی از جاماندگان سفر کربلا در استان‌های کشور از میدان مرکزی شهر به سمت امامزادگان و اماکن مقدس راهی شدند و با عزاداری سنتی به سرور شهیدان و یارانش عرض ارادت کردند. این مراسم با همراهی پیر و جوان با عنوان «پیاده‌روی جاماندگان اربعین» برگزار شد. زائران حسینی با راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی، عشق و ارادت خود را نشان دادند.قرائت زیارت عاشورا، اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و پذیرایی موکب‌ها از جاماندگان از برنامه‌های مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین بود. بسیاری از جاماندگان، فاصله بین 2 امامزاده شهر خود را برای پیاده‌روی این روز انتخاب کردند. با وجود این، مراسم جاماندگان اربعین در برخی از نقاط حال و هوای خاص دیگری داشت.

نمایش واقعه عاشورا در صحن «شاه کرم»
هنرمندان اصفهانی امسال در مراسم جاماندگان اربعین، کاری متفاوت را رقم زدند. اصفهانی‌هایی که قصد داشتند در مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین شرکت کنند از دور و نزدیک راهی امامزاده شاه‌کرم در روستای «گورت» در شهر اصفهان شدند‎؛ مراسمی که از صبح اربعین در محور فرودگاه اصفهان به سمت امامزاده جعفربن رضا(ع) معروف به شاه‌کرم آغاز شد و با اقامه نماز ظهر در امامزاده ادامه داشت. برخی از مردم از شب قبل در این امامزاده حضور یافتند. اهالی گورت 4هزار نفر هستند و هیئت 3هزار نفره‌ای دارند. این هیئت امسال علاوه بر میزبانی از زائران حسینی در مراسم روز اربعین، میزبان 400هنرمند اصفهانی نیز بود. مراسمی که برای نخستین بار برگزار و با استقبال نیز روبه‌رو شد. هنرمندان با اجرای بخش‌هایی از واقعه عاشورا، اتفاقات و مصایبی که بعد از عاشورا تا اربعین رخ داد و پیام واقعه عاشورا را روی صحنه بردند. تعزیه و نمایش هنری در صحن امامزاده از ساعت 14آغاز شد و تا اذان مغرب ادامه داشت.

پا برهنه در مسیر دلدادگی
مسیر ۱۳ کیلومتری پیاده روی جاماندگان اربعین در آمل یکی از طولانی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهرستان‌ها بود. مسیری که به اعتقاد زائران تفاوتی با مسیر طولانی نجف تا کربلا نداشت؛ مسیر، هدف، مکتب و آیین یکی است. با پای برهنه، چشمان اشکبار، بر سینه و سر زنان مسیر عاشقی در پیش گرفتند. مسیری که بسیاری از رهپویانش هم با پای پیاده مسیر را طی کردند. آنان پس از زیارت آستان امامزاده ابراهیم و گل افشانی قبور شهدای دفاع‌مقدس و مدافعان حرم در مرکز شهر راهی آستان امامزاده عبدالله در جنوبی‌ترین نقطه شدند.

100کاروان رهسپار حرم رضوی
در روز اربعین بیش از 100کاروان مذهبی از نقاط مختلف شهری و روستایی خراسان شمالی عازم مشهد مقدس شدند. آنان مسیر رسیدن به حرم رضوی را برای راهپیمایی روز اربعین انتخاب کردند. مسیری که پیاده‌روی آن از سوی بعضی از هیئت‌ها از چند روز قبل از اربعین آغاز شده بود. در هریک از این 100کاروان پیاده یک روحانی و مبلغ حضور داشتند تا به بیان احکام شرعی، تبیین مسائل معرفتی و اعتقادی با محوریت سیره زندگی امام رضا(ع) بپردازند. به‌گفته حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، برای خدمات‌رسانی و پذیرایی از زائران امام رضا(ع) ۳۵ موکب در شهرستان‌های مانه و سملقان، بجنورد، شیروان و فاروج برپا شد. خیران نیز در همراهی این 100کاروان حضور داشتند و از زمان راه افتادن کاروان تا رسیدن به حرم رضوی، روزانه5هزار وعده غذای گرم بین زائران توزیع شد. مساجد بین راهی مسیر حرکت زائران نیز میزبان آنان بودند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :