• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 12 شهریور 1402
کد مطلب : 201998
+
-

پارو زنان به سمت نینوا

اهالی روستای«خلیفه حیدر» با قایق‌ زائران اربعین را از دز عبور می دهند

گزارش
پارو زنان به سمت نینوا

گروه ایرانشهر

قایق‌های رودخانه دز در ایام اربعین حسینی مدام در حرکت هستند؛ رفت و برگشت. اهالی روستای خلیفه حیدر در بخش مرکزی شهرستان کرخه استان خوزستان نیز به طور شبانه‌روزی به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند و مهم‌ترین کار آنها آماده کردن قایق‌ها برای تردد زائران است. به گزارش همشهری، علاوه بر زائرانی که هر روزه از این مسیر به سمت عراق حرکت می‌کنند، کاروانی 400نفره نیز از شوشتر با پای پیاده به سمت رودخانه دز حرکت کرده و ساعاتی را در روستای خلیفه حیدر می‌گذراند. رودخانه دز ‌ بین شهرستان کرخه و شوشتر قرار دارد. یکی از اهالی روستای خلیفه حیدر به همشهری می‌گوید: «کاروان 400نفره بعد از اینکه وارد روستای خلیفه حیدر می‌شوند، ساعاتی مهمان ما هستند.» نوروز کعب ادامه می‌دهد: «برخی زائران وقتی وارد خلیفه حیدر می‌شوند، شب را در روستا می‌گذرانند اهالی روستا از آنها پذیرایی می‌کنند ‌. صبح به سمت آهودشت حرکت می‌کنند و بعد به دهیمی و روستاهای دیگر می‌روند. زائران در هر روستا توسط اهالی و موکب‌هایی که وجود دارد، پذیرایی می‌شوند.»

40مسافر در یک نوبت
روستای خلیفه حیدر 2قایق دستی دارد که با پارو زدن، مسیر آبی زائران به سمت کربلا را هموار می‌کنند. از آنجایی که این دو قایق پاسخگوی خیل عظیم زائران نیست، در ایام اربعین حسینی 2قایق موتوری نیز توسط اهالی روستا اجاره می‌شود. بدین‌ترتیب، در هر نوبت 40نفر مسیر رودخانه دز را طی می‌کنند. نوروز کعب در این رابطه می‌گوید: «2قایق در روستا داریم که دستی هستند و 2قایق موتوری نیز اجاره می‌کنیم تا زائران را از مسیر رودخانه عبور دهیم. کاروان شوشتر که خیلی معروف است، با همین قایق‌ها به سمت کربلا می‌روند. گنجایش هر قایق 10نفر است.» او معتقد است که تنها کاروان 400نفره نیست که با قایق از رودخانه ذر عبور می‌کند: «به غیراز کاروان، زائران بسیاری از این مسیر به کشور عراق سفر می‌کنند. واقعیت این است که در ایام اربعین اهالی روستا شبانه‌روز فعالیت می‌کنند تا هیچ زائری ناراضی از اینجا خارج نشود.»  اهالی روستای خلیفه حیدر با آمادگی کامل مسیر را برای زائران هموار می‌کنند؛ چنان‌که برخی از اهالی روستا با قایق‌های خود در کنار ساحل رودخانه دز قرار می‌گیرند تا تردد از این مسیر با کمترین معطلی صورت بگیرد. جالب اینکه در آن سوی رودخانه دز با مداحی و برافراشتن بیرق و پذیرایی از زائران استقبال می‌کنند.

پذیرایی بی کم و کاست
مسجد بزرگی‌ در روستای خلیفه حیدر قرار دارد که معمولا تعداد زیادی از زائران در آن به طور موقت اقامت می‌کنند. این مسجد البته در سال‌های قبل به سیستم سرمایشی مجهز نبود. نوروز کعب در این‌باره توضیح بیشتری می‌دهد: «پذیرایی از زائرانی که مهمان ما در روستای خلیفه حیدر هستند، در مسجد صورت می‌گیرد. قبلا مسجد کولر نداشت و اهالی روستا از زائران در خانه خود پذیرایی می‌کردند، اما اکنون چندین کولر در مسجد تعبیه شده و اکثر زوار در مسجد پذیرایی می‌شوند و استراحت می‌کنند.»
کعب درباره اینکه هزینه پذیرایی از زائران چگونه تامین می‌شود، می‌گوید: «در‌ ماه محرم به‌طور کلی اهالی روستا نذوراتی دارند و در ایام اربعین گوسفند ذبح می‌کنند تا پذیرایی بدون کم و کاست صورت بگیرد و هر خانواده در حد خودش از مهمانان پذیرایی می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «ممکن است یک خانواده توانایی پذیرایی از 10زائر را داشته باشد و یک خانواده بتواند از 20 تا 30زائر پذیرایی کند. خوشبختانه تاکنون مشکل چندانی بابت پذیرایی و اسکان موقت زائران در روستا پیش نیامده است.» ‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :