• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23129
+
-

استقبال از دوره آموزش بازیگری تئاتر

این دوره با شرکت 25 نفر آغاز شده است و بعد از 13 جلسه در مرداد پایان می‌یابد

نمایش
استقبال از دوره آموزش بازیگری تئاتر

 طاهره زینالی|‌ارومیه –خبرنگار:

 هنر تئاتر و اجرای نمایش بر روی صحنه در آذربایجان غربی دچار تغییر و تحول شده و توجه عموم به این هنر نمایشی افزایش یافته است تا جایی‌که هم علاقه مندان به بازیگری تئاتر افزایش یافته ‌اند و هم نمایش‌های صحنه‌ای با استقبال گرم مردم روبه‌رو می‌شود. نگاه منفی 10 سال قبل خانواده‌ها به مقوله هنر و به ویژه بازیگری تغییر کرده و برخلاف آن دوران، جوانان بسیاری با حمایت خانواده‌ها علاقه مند به شرکت در دوره‌های بازیگری تئاتر هستند، براین اساس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی امسال سومین دوره بازیگری تئاتر را در ارومیه برگزار می‌کند.


آموزش تئاتر اصولی

مسئول واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به علاقه جوانان به بازیگری، می‌گوید: بازیگری نیاز به آموزش دارد و اگر افراد، بدون آموزش وارد این عرصه شوند دوام نخوهند آورد و به مرور زمان حذف می‌شوند. «پدرام رحمانی» ادامه می‌دهد: حوزه هنری آذربایجان غربی فرصتی را فراهم کرده است تا علاقه مندان به بازیگری تئاتر به شکل پایه‌ای و به صورت تئوری و عملی مهارت‌های لازم را کسب کنند. وی با بیان اینکه امسال سومین دوره آموزش بازیگری تئاتر در ارومیه برگزار می‌شود، می‌افزاید: این دوره با شرکت 25 نفر شامل 10 نفر آقا و 15 نفر خانم آغاز شده است و بعد از 13 جلسه در مرداد ماه پایان  می‌یابد.
این کارشناس بازیگری تئاتر اضافه می‌کند: در این دوره آموزشی، هنرجویان با سرفصل‌های بازیگری از جمله اشخاص، اتفاقات و تخیل در ساخت گذشته برای آنها، آشنایی با تمرینات ویژه پرورش تمرکز، شناخت دیافراگم، تنظیم صدا، عادت زدایی در بازیگر، درک و پرورش حس، انواع گفتگو و نحوه برخورد با دیالوگ در نمایشنامه، بیان بدنی در تئاتر و درک و خلق لحظه و موقعیت آشنا می‌شوند.
رحمانی اظهار می‌کند: شرکت کنندگان در این دوره مقدماتی، در آزمون شرکت می‌کنند و بر اساس نمره‌های دریافتی برای آنها گواهی نامه با درجه کیفیت الف،ب و ج صادر می‌شود.وی با بیان اینکه دوره پیشرفته بازیگری تئاتر مهر و آبان ماه سال‌جاری برگزار می‌شود، بیان می‌کند: هنرجویان پس از موفقیت در این دوره نیز در دوره‌های عملی اجرای نمایش شرکت کرده و در آذرماه به اجرای نمایش در قالب جشنواره نمایش نامه خوانی خواهند پرداخت.


استقبال خانواده‌ها از آموزش‌ها 

مسئول واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان‌غربی می‌افزاید: خروجی دوره آموزشی بازیگری تئاتر در سال گذشته، اجرای نمایشنامه‌های چله‌نشین عشق، روز دروغ، ماه عسل، دوستت دارم عزیزم و کیک تولد بود که در قالب فستیوال نمایشنامه خوانی «سپید» به مدت 2 روز در سالن اجتماعات حوزه هنری آذربایجان غربی اجرا شد.


کشف استعداد 

رحمانی می‌گوید: برگزاری دوره‌های بازیگری به نوعی زمینه ای برای کشف استعداد افراد است و اگر افرادی مستعد شناخته شوند، آنها را تشویق کرده و با معرفی به کارگردانان حمایت می‌کنیم.وی خاطرنشان می‌کند: فارغ التحصیلان دوره‌های قبل هم اکنون با گروه‌های مختلف هنری در حال فعالیت هستند و بر اساس رده‌های الف، ب و ج در نقش‌های متفاوت ایفای نقش می‌کنند.
 مسئول واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان غربی می‌افزاید: کسانی که با درجه کیفی الف موفق به دریافت گواهی بازیگری شده اند به عنوان نقش اول بازی می‌کنند اما دارندگان گواهی رده ب و ج در نقش‌های پایین و یا پشت صحنه ایفای نقش می‌کنند.


نگاه متفاوت خانواده‌ها به بازیگری 

«پدرام رحمانی» مسئول واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان‌غربی با اشاره به استقبال مردم از هنر بازیگری نسبت به دهه گذشته، می‌گوید: نگاه منفی خانواده‌ها به حرفه بازیگری تغییر کرده است، ۱۰ سال قبل خانواده‌ها اجازه حضور فرزندانشان در دوره‌های بازیگری را نمی‌دادند اما خوشبختانه در سال‌های اخیر به واسطه اجرای تئاتر‌ها و نمایش‌های با کیفیت و رضایت مخاطبان، علاقه‌مندی به بازیگری تئاتر هم افزایش یافته است.
وی ادامه می‌دهد: تئاتر در گذشته با استقبال کم  همراه بود و چیزی به نام بلیط فروشی برای تماشای نمایش نداشتیم اما خوشبختانه در اثر اقدامات تبلیغاتی و همچنین ارتقای کیفیت نمایش‌های تئاتر، مخاطبان با علاقه و حتی با خرید بلیط در سالن‌های نمایش حاضر می‌شوند.  این کارشناس بازیگری تئاتر تصریح می‌کند: در مجموع، فضای هنری شهر با روند روبه رشدی در حال تغییر است اما هنوز با نکته آرمانی فاصله زیادی داریم و در مقایسه با شهرهایی همچون تبریز، اصفهان و مازندران عقب هستیم تاجایی که ارومیه همچنان تئاتر شهری و دانشگاه تئاتر ندارد.رحمانی با اذعان بر ضعف زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در آذربایجان‌غربی می‌گوید: بودجه آذربایجان غربی نسبت به سایر استان‌ها ضعیف است بنابراین بیشتر بودجه به اقدامات عمرانی و کمترین میزان به مباحث فرهنگی و هنری اختصاص می‌یابد و در نتیجه نهاد‌های فرهنگی آنچنان که باید نمی‌توانند از بخش فرهنگی و هنری حمایت مالی داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید