• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23119
+
-

کتاب‌هایی که خریدار ندارند

علاوه بر کم رونقی بازار، کتابخانه‌های استان هم رغبتی به خرید کتب تازه منتشر شده نشان نمی‌دهند

فرهنگی
کتاب‌هایی که خریدار ندارند

اشرف شفیعی|‌ تبریز – خبرنگار:

این روزها کتاب‌های زیادی پشت ویترین مغازه‌های کتابفروشی خاک می‌خورد و به فروش نمی‌رسد. این وضعیت برای نویسندگانی که هنوز راه‌های معروف شدن را طی نکرده‌اند، به مراتب بدتر است و آن‌ها شانس کمتری برای فروش کتاب‌های خود 
دارند. یکی از راه‌های عرضه و شناساندن این نویسندگان و آثارشان، خرید کتاب از سوی مسئولان فرهنگی و عرضه آن در کتابخانه‌های عمومی یا وابسته به اداره کل ارشاد و کانون‌های مساجد است؛ اتفاقی که رخ نمی‌دهد و نویسندگان استان را در بن‌بست رکود فروش کتاب قرار داده است. 


بی‌توجهی مسئولان فرهنگی به خرید کتاب

یکی از نویسندگان استان که 12 کتاب تالیف کرده است با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان فرهنگی به حوزه نشر و تالیف کتاب می‌گوید: با اینکه سال‌ها در زمینه تالیف کتاب فعالیت کرده‌ام اما برای متقاعد کردن مسئولان به خرید کتاب و در اختیار گذاشتن آن برای فروش با مشکل مواجه هستم.«علیرضا محمدی سقین‌سرا» با تاکید بر اینکه کتاب‌هایش مجوزهای لازم از مراکز قانونی را دارد، بیان می‌کند: البته من تنها دغدغه خودم را ندارم بلکه این مشکلی است که تقریبا تمام نویسندگان بومی با آن دست به گریبان هستند. فروش کتاب در جامعه کم شده و کتاب در سبد خرید مردم جای خود را از دست داده است. یکی از راه‌های ترویج کتابخوانی و حمایت از نویسندگان، حمایت مسئولان به صورت مستقیم است که آن را نداریم. 
وی بیان می‌کند: به مراکز مختلفی از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه مرکزی استان، همچنین شهرداری و نهادهای دیگر مراجعه کرده‌ایم اما پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده‌ایم.


اختصاص محلی برای کتاب‌های جدید در ادارات 

یکی دیگر از نویسندگان محلی می‌گوید: شاید برای بسیاری از شهروندان تالیف بیش از 1600 عنوان کتاب به صورت سالانه در استان چندان قابل باور به نظر نرسد، چرا که آنان ظهور و بروز اتفاقات مهم فرهنگی را در شهر و استان خود لمس نمی‌کنند.
«ناصر هاشمی» تاکید می‌کند: کتاب‌های جدید چاپ می‌شود اما فروشندگان تمایلی برای خرید این کتاب‌ها ندارند چون بازاری برای فروش وجود ندارد و خودشان با کتاب‌های تلنبارشده در ویترین مواجه هستند. در چنین شرایطی حلقه مفقوده باید پیدا شده و برای ترویج کتابخوانی در جامعه تدبیری شود.

این نویسنده پیشنهاد می‌کند: ادارات و سازمان‌های مختلف می‌توانند هریک قفسه‌ای کوچک در اداره خود در نظر بگیرند و کتاب‌های جدید را از نویسندگان خریداری کنند و در اختیار ارباب رجوع قرار دهند. طبیعی است که اجرای این طرح هزینه سنگینی برای ادارات ندارد اما می‌تواند اقتصاد کتاب استان را نجات دهد.


خرید کتاب بر اساس اولویت

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی می‌گوید:‌ ‌بودجه‌های در نظر گرفته شده اغلب صرف امور جاری کتابخانه‌ها می‌شود، بنابراین نمی‌توانیم از تمام نویسندگان حمایت و کتاب‌هایشان را خریداری کنیم.
«شهرام خدایی» ادامه می‌دهد: نویسندگانی که مایل به خرید کتاب از سوی کتابخانه‌های عمومی هستند درخواستشان از سوی کمیته مربوطه بررسی می‌شود و اگر شرایط لازم را نداشته باشند از خرید کتاب معذور خواهیم بود. ما برحسب اولویت نسبت به خرید کتاب‌ها اقدام می‌کنیم. ممکن است کتابی خوب باشد اما در اولویت خرید کتاب قرار نگیرد و در آینده آن کتاب را خریداری کنیم. وی با بیان اینکه در زمینه خرید کتاب از نویسندگان به صورت متمرکز از مرکز کشور عمل می‌شود، بیان می‌کند: تمام خریدها کشوری است و ما نیز پیشنهادهایی به تهران می‌دهیم، از جمله کتاب شهید «حامد جوان» که به پیشنهاد استان برای کتابخانه‌های سراسر کشور خریداری شد.
خدایی تاکید می‌کند: بودجه‌ای که در اختیار استان قرار دارد کم است. با نبود بودجه‌ ما قادر به خرید کتاب نیستیم. 


خرید محدود کتاب توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه در حوزه نشر و تالیف کتاب، رشد خوبی در آذربایجان شرقی رخ داده است، بیان می‌کند: نزدیک به 1700 عنوان کتاب در مدت یک سال تالیف و چاپ شده و تنوع موضوعات کتاب‌های تالیفی هم قابل توجه است. در این میان حضور نویسندگان جوان قابل توجه بوده است.
«محمد محمدپور» با اشاره به حمایت این اداره کل از نویسندگان تاکید می‌کند: این اداره کل در زمینه حمایت از صدور مجوزهای لازم، همچنین فراهم کردن سازوکارهای قانونی برای تالیف کتاب به صورت جدی در خدمت نویسندگان است. در زمینه خرید کتاب هم با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد تا حد امکان و بنا به تشخیص کارشناسان این اداره کل خریداری کتاب صورت می‌گیرد.
وی تصریح می‌کند: حمایت از نویسندگان برای حضور در نمایشگاه‌های عرضه کتاب به عنوان یک راهکار حمایتی برای آشنایی جامعه با نویسندگان و آثار آنان صورت می‌گیرد.


حمایت شهرداری از نویسندگان 

«احمد حمیدی» معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز می‌گوید: این معاونت با هدف ارتقای زندگی در شهر و کمک به تقویت فرهنگ و ادب در تبریز از نویسندگان حمایت‌های مالی و غیر‌مالی دارد و به توزیع کتب آنها کمک می‌کند. در سال‌های گذشته و با توجه به امکانات مالی شهرداری تبریز حمایت‌های بیشتری از نویسندگان صورت می‌گرفت و در حال حاضر نیز به صورت موردی این حمایت‌ها ادامه دارد. تجهیز کتابخانه‌های بوستان‌های تبریز با کمک شهروندان و مسئولان فرهنگی استان در فهرست حمایت‌هایی است که از نویسندگان استان صورت می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید