• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23147
+
-

داستان عشق به یک شهر

«علی حقی‌نوجه‌ده» از نویسندگان 2 جلد کتاب در مورد شهرستان نمین از انگیزه خود برای تالیف این کتاب‌ها می‌گوید

گفت‌وگو
داستان عشق به یک شهر


پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

در روزگاری که یار مهربان مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد و مهجور مانده، هستند نویسندگانی که هنوز هم باانگیزه، راه روشن قلم را پیش گرفته‌اند و برای استان می‌نویسند. «علی حقی‌نوجه‌ده» از نویسندگان استان است که با وجود این که متولد اردبیل نیست، اما به دلیل اصالت خود 2 کتاب مهم درباره استان نوشته است. وی کتاب «فرهنگ جغرافیایی شهرستان نمین» را با مشارکت «محرم یوسفی» نوشته است که به عنوان اثر برگزیده سال 94 استان انتخاب شد و در حال حاضر به عنوان منبع و مرجعی معتبر برای آشنایی با شهرستان نمین محسوب می‌شود. وی همچنین کتاب «نمین در خانه ملت» را با مشارکت «ابراهیم ابراهیمی‌ سقزچی» نوشته است که این کتاب هم حضور نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی را مرور می‌کند. با این نویسنده به گفت و گو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 


با اینکه شما متولد استان اردبیل نیستید و بی‌شک سکونت در تهران دغدغه‌های خود را دارد، اما همچنان در عرصه‌های فرهنگی این استان فعالیت می‌کنید. انگیزه شما از این حضور فعال چیست؟ 

شاید شهروند اردبیل محسوب نشوم، اما به دلیل اصالت والدینم همیشه خودم را یکی از اهالی روستای نوجه‌ده نمین می‌دانم. چون پدرم را در کودکی از دست دادم، احساس تعلق خاطر بیشتری به وطن پدری دارم. با خود عهد بسته‌ام هرچه از دستم برمی‌آید برای وطن پدر و مادرم انجام دهم. همیشه اهالی نمین به من لطف داشته‌اند و ارتباطی دوستانه با اغلب فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آنجا دارم. 

در مورد کتاب «فرهنگ جغرافیایی شهرستان نمین» توضیح دهید. این کتاب در حال حاضر به عنوان یک کتاب مرجع استفاده می‌شود. چطور با وجود دوری، این کتاب را نوشتید؟ 

من هیچ وقت دور از فضای نمین نبوده‌ام و به دلیل علاقه‌ام در همه زمینه‌ها کنجکاو بوده و هستم و اطلاعات کسب می‌کنم. احساس کردم اگر کتابی تالیف شود که همه اطلاعات جغرافیایی و فرهنگی نمین و روستاهای آن ثبت شود، اطلاعات بهتر به آیندگان منتقل خواهد شد. این کتاب، منبعی غنی و دایره‌المعارف جامع برای اهل ‌فن، دانشجویان و محققان درباره فرهنگ جغرافیایی شهرستان «نمین» است. سبک نوین و شیوه خاصی در تألیف این کتاب به کار گرفته شده است؛ استفاده از تصاویر هوایی و ماهواره‌ای، تصاویری از آثار تاریخی، باستانی و جغرافیایی به انضمام آمار و ارقام دقیق و معتبر و استفاده از نسخ قدیمی از حیث نوآوری این نوشتار را در سطح بالایی قرار داده است. 

این کتاب شامل چه موضوعاتی در شهرستان نمین است؟ 

در این کتاب برای اولین بار درباره روستاهای شهرستان نمین پژوهش و تحقیق شده است. شهرستان نمین دارای ۹۲ روستا و ۳ شهر نمین، عنبران و آبی‌بیگلو است و این مطالب حاصل ۷ سال تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای است. همچنین در این کتاب بررسی ۳۰ سال هواشناسی نمین و تاثیر دریای خزر بر آب و هوای شهرستان نمین نیز ذکر شده است. البته مطرح شدن قومیت‌های مختلف در نمین هم بااهمیت است. در این کتاب قومیت‌های مختلفی که به نمین وارد و خارج شده‌اند با عقاید و مذاهب مختلف بررسی شده‌اند. 

فکر می‌کنید چاپ این کتاب چه تاثیری برای نمین داشته باشد؟ 
  
معتقدم علاوه بر ثبت تاریخ، جغرافیا و فرهنگ در حال تغییر منطقه، چاپ این کتاب باعث معرفی بیشتر نمین می‌شود. معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان در این کتاب به صورت جامع انجام شده است که در سالیان آتی موجب توسعه صنعت گردشگری نمین می‌شود و شاهد افزایش گردشگران داخلی و خارجی در منطقه خواهیم بود. 

کتاب دیگر شما از حوزه فرهنگی خارج شده و بیشتر یک کتاب سیاسی است. در مورد کتاب «نمین در خانه ملت» کمی توضیح دهید.

کتاب «نمین در خانه ملت» روایتگر تاریخی است که تأثیرات فراوان و شگرفی در زندگی مردمان آن منطقه برجای گذاشته است. در این کتاب برای نخستین بار عملکرد نمایندگان مجلس شورای ملی سابق درحوزه انتخاباتی آستارا، نمین، ویلکیج، عنبران، ویرمونی و لوندویل بررسی شده است و تصاویر، اعتبارنامه‌ها و مشروح مذاکرات آن‌ها نیز درج شده است. فصل اول تا سوم مباحث کلی در مورد فرآیند تشکیل و تأسیس مجلس شورای ملی سابق ایران و عملکرد نمایندگان ادوار مختلف دارد، اما از فصل چهارم به بعد رویکردی اختصاصی به عملکرد نمایندگان نمین در مجلس شورای اسلامی به همراه بیوگرافی این نمایندگان در ادوار مختلف وجود دارد که در فصول بعدی تحلیل شاخص‌های بالقوه و بالفعل شهرستان نمین برای اختصاص نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد. آنچه مسلم است در حال حاضر این شهرستان نیازمند یک نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی است و به عقیده عامه خلا سیاسی مترتب بر آن عامل اصلی بسیاری از عقب‌ماندگی‌های شهرستان در زمینه‌های صنعتی، اقتصادی، رفاهی و گردشگری است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید